Upphandling Jönköping?

Startat av Bingoberra, 29 oktober 2010, 21:29:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Det kommer flera intressanta upphandlingar under 2011, bland annat allt i Kronobergslän.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 december 2010, 10:16:32 AM
Ett tag tycktes det ju vara så att gemene man på länsbolagskontoren tyckte att "Swebus är så stora så dom kan vi plocka lite av", och att detta i sin tur kom från dom mindre privata aktörerna som ville växa på Swebus bekostnad. Vissa trafikområden där Swebus har varit stora, är det synd att tappa, man borde värna om dessa, och Jönköping är ett av dem.  :'(

Swebus/Nobina spelar i samma division som alla andra aktörer när det gäller anbud. Det finns inga konspirationer på huvudmännens kontor, utan man tar det mest fördelaktiga anbudet oavsett vilket stort eller litet företag som lagt det. Det finns inga trafikområden som är "ens egna". Även om man kört i ett visst område i 60-70 år i följd är det samma villkor för alla under upphandlingarna.

1896

Citat från: Ersa skrivet 15 december 2010, 20:04:10 PM
Swebus/Nobina spelar i samma division som alla andra aktörer när det gäller anbud. Det finns inga konspirationer på huvudmännens kontor, utan man tar det mest fördelaktiga anbudet oavsett vilket stort eller litet företag som lagt det. Det finns inga trafikområden som är "ens egna". Även om man kört i ett visst område i 60-70 år i följd är det samma villkor för alla under upphandlingarna.

Må så vara, men jag tycker att det är fel.  8)

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 december 2010, 09:46:20 AM
Må så vara, men jag tycker att det är fel.  8)

Är det fel att vissa privata instanser inte får ha monopol på delar av sin trafik?

1896

Det är fel att ta av Nobina trafik, och det var fel att privatisera Swebus. Sen ska inga småpåvar komma och göra sig stora på Swebus/Nobinas bekostnad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 december 2010, 09:57:52 AM
Det är fel att ta av Nobina trafik, och det var fel att privatisera Swebus. Sen ska inga småpåvar komma och göra sig stora på Swebus/Nobinas bekostnad.

Jo, du har skrivit att du tycker det vid ett antal tillfällen nu. Du får naturligtvis tycka vad du vill men nu är ju dock verkligheten så att Swebus/Nobina är privatägt och gav ägaren SJ ett rätt bra kapital när det såldes. Och vi har ett system med länsbolag som upphandlar trafik. Då måste ju även Nobina rätta in sig i ledet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Där privata aktörer kör idag, är till stor del där Swebus eller ett kommunalt bolag har haft trafiken tidigare, då kan inte jag låta bli att tycka att samhället har valt fel lösning på systemet, fanns det verkligen ingen annan modell man kunde valt ?  ???

1896

Ja, det var bättre förr....   8)

Knallhatt


Bingoberra

Bumpar tråden lite.
Är det klart ännu vad det blir för nytt till Jönköping?

Ted Selander

Citat från: Bingoberra skrivet 29 december 2010, 17:05:56 PM
Bumpar tråden lite.
Är det klart ännu vad det blir för nytt till Jönköping?

En liten nyårskaramell att suga på:

Scania OmniLink boggi 13,7 m
MAN A78 normal LE
MAN A23 led LG

Återkommer om antal och vagnsnummer.  :-X

/Ted

Bingoberra

Citat från: Ted S skrivet 29 december 2010, 17:15:11 PM
En liten nyårskaramell att suga på:

Scania OmniLink boggi 13,7 m
MAN A78 normal LE
MAN A23 led LG

Återkommer om antal och vagnsnummer.  :-X

/Ted

Fasen också, MAN igen? Det hoppades ju jag på att slippa när det blev byte av bussbolag.  :'(
Är det verkligen bekräftat?

Hur som helst, tack för informationen. :D

Jens

Om det är någon som kör MAN A78 - är det bara jag som upplever det som att dom glider omkring med låsta hjul som smör i stekpannan i halka. Primitiv/långsam abs-funktion (för dom har väl abs?) eller dåliga däck på just dom i Jönköping? Eller är dom extremt lätta så att det inte är tillräckligt marktryck?

Bingoberra

Citat från: Jens skrivet 30 december 2010, 08:02:33 AM
Om det är någon som kör MAN A78 - är det bara jag som upplever det som att dom glider omkring med låsta hjul som smör i stekpannan i halka. Primitiv/långsam abs-funktion (för dom har väl abs?) eller dåliga däck på just dom i Jönköping? Eller är dom extremt lätta så att det inte är tillräckligt marktryck?

Instämmer, och tillägger att det är samma sak med Omni-lederna, idag när jag skulle åka linje 3 ifrån A6 gled bussen bara när den stannade vid hållplatsen. Samma sak hände en kväll för att tag sedan på linje 2, när bussen stannade vid Ekhagen gled den ordentligt och stog i kantstenen.
Har aldrig upplevt detta fenomen med varken biogasbussarna eller boggiebussarna, måste som sagt vara något med däcken eller bussens vikt.

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 29 december 2010, 17:15:11 PM
En liten nyårskaramell att suga på:

Scania OmniLink boggi 13,7 m
MAN A78 normal LE
MAN A23 led LG

Återkommer om antal och vagnsnummer.  :-X

/Ted

Jag skall icke föregå något men hoppas att bussarna åter placeras i 7xxx-serien såsom det var förr när Jönköping var region 7.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.