Upphandling Jönköping?

Startat av Bingoberra, 29 oktober 2010, 21:29:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Då måste vi överklaga....  8)

Om vi då summerar upphandlingsåret, så tycks Nobina ha förlorat mer än man vunnit, i vanlig ordning, fast Uppsala hänger ju i luften....  >:(

Magnus

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 december 2010, 17:06:13 PM
Då måste vi överklaga....  8)

Om vi då summerar upphandlingsåret, så tycks Nobina ha förlorat mer än man vunnit, i vanlig ordning, fast Uppsala hänger ju i luften....  >:(

...och Orusttrafiken har kommit sist i nästan varenda upphandling

Ted Selander

Citat från: Magnus skrivet 09 december 2010, 19:22:00 PM
...och Orusttrafiken har kommit sist i nästan varenda upphandling

Fast i Jönköping var man näst sist.

/Ted

Ted Selander

Citat från: Bingoberra skrivet 09 december 2010, 16:24:46 PM
Undrar just vilka av de befintliga bussarna som stannar kvar i Jönköping?
Själv gissar jag på MAN och Volvobussarna.

Som det ser ut idag, är det 5 Scania och resten MAN som övertas. Om alla stannar kvar återstår att se.

/Ted

Bingoberra

Citat från: Ted S skrivet 09 december 2010, 19:55:13 PM
Som det ser ut idag, är det 5 Scania och resten MAN som övertas. Om alla stannar kvar återstår att se.

/Ted

Ang. Scaniorna: vet du om det är vissa av ledbussarna eller kortvagnarna som stannar?
Rimligtvis borde det väl vara vissa ledvagnar som stannar, dels eftersom att man måste byta skyltsystem på dessa om de flyttas någon annanstans, och dels eftersom att de flesta MAN-bussarna är korta?

virtual1

Citat från: Magnus skrivet 09 december 2010, 19:22:00 PM
...och Orusttrafiken har kommit sist i nästan varenda upphandling

Hur bra har det gått för Arriva då??? Kastat in handduken i Malmö, Trelleborg är borta samt att man nu tappar delar av Jönköping, har man vunnit nåt avtal i år alls????? Trodde Arriva hade ambitioner att växa här i landet...

HB

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 december 2010, 17:06:13 PM
Då måste vi överklaga....  8)

Om vi då summerar upphandlingsåret, så tycks Nobina ha förlorat mer än man vunnit, i vanlig ordning, fast Uppsala hänger ju i luften....  >:(

Nja, Nobina fortsätter att vara Nordens största aktör när det gäller busstrafik, och dessutom den enda av de större aktörerna som har helsvensk styrelse samt sitt huvudkontor i Sverige. Att man hoppar någon procent upp och ner mellan åren beror också på hur mycket trafik som varit ute på anbud, samt på hur stor andel av den trafiken man redan idag kör. I år har Nobina varit hårt exponerade på att många av kontrakten har varit ute på upphandling, medan nästa år är det andra operatörer som är hårt exponerade. /Henrik/

Bernt Talbrant

Jnytt.se skriver om upphandlingen här - och det har blivit många kommentarer...

Janne Rickman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2010, 22:40:09 PM
Bland de tre största är det som sagt en aktör med HK i Sverige, Bland de fyra största är det två och bland de tio största bör det vara sex som har HK i Sverige även om någon har ägandet till viss del utomlands. (Publika bolag)

Dem med utländska moderbolag är Busslink/Keolis, Veolia, Nettbuss/Orusttrafiken/Bus4You/Stadsbussarna och Arriva i storleksordning.
De Svenska är Nobina/Swebus, Bergkvarabuss/Traveller, KR Trafik, GS Buss, Gamla Uppsalabuss, och VL Buss:s konkursbo eller Skelleftebuss




Du har det andra VL-bolaget. Västerås/Västmanland, dom tillhör också dom stora.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 10 december 2010, 04:59:12 AM
Du har det andra VL-bolaget. Västerås/Västmanland, dom tillhör också dom stora.

/Janne

Enligt senaste Trafikforum var de tio största bussbolagen 2009 räknat i omsättning och borträknat från samverkansbolag:
1. Nobina
2. Veolia (där är dock även tågtrafiken inräknad)
3. Keolis
4. Göteborgs Spårvägar (där spårvägen är inräknad)
5. Orusttrafiken
6. Bergkvarabuss
7. Swebus Express
8. KR Trafik
9. Gamla Uppsala Buss
10. Flygbussarna.

Fortsätter vi ytterligare blir det:
11. People Travel Group (som väl dock sysslar mest med annat än ren busstrafik)
12. Vänersborgs Linjetrafik
13. Borås Lokaltrafik (som dock minskat mycket under 2010)
14. Strömma Buss
15. Söne Buss
16. Uddevalla Omnibus
17. Flexbuss Sverige
18. Byberg & Nordin
19. Nilsbuss
20. Smålandsbussen.

Västerås Lokaltrafik finns av någon anledning inte medtaget men hade de varit det skulle de ha kommit som nummer 12 på listan med åtföljande förskjutning för övriga. Källa: omsättningssiffror enligt allabolag.se

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kortebo

Citat från: Bingoberra skrivet 09 december 2010, 22:02:55 PM
Ang. Scaniorna: vet du om det är vissa av ledbussarna eller kortvagnarna som stannar?
Rimligtvis borde det väl vara vissa ledvagnar som stannar, dels eftersom att man måste byta skyltsystem på dessa om de flyttas någon annanstans, och dels eftersom att de flesta MAN-bussarna är korta?

Jag tror ingen av ledbussarna blir kvar. Dom borde vara för gamla. Dom 5 scaniabussarna skulle kunna vara de bussar som dykt upp från Danmark under hösten. Övriga scania och Volvo(Danmark)får nog betraktas som slut både slitage-, mil- och åldersmässigt.


Stefan P

Hej

Finns det någon som är insatt i anbuden det står i Jnytt att Kelios var 15 miljoner billigare var det per år eller var det på hela avtalstiden?

mvh Stefan P

Bingoberra

Citat från: Kortebo skrivet 10 december 2010, 13:41:28 PM
Jag tror ingen av ledbussarna blir kvar. Dom borde vara för gamla. Dom 5 scaniabussarna skulle kunna vara de bussar som dykt upp från Danmark under hösten. Övriga scania och Volvo(Danmark)får nog betraktas som slut både slitage-, mil- och åldersmässigt.



Njae, så pass gamla är de inte, de är ju trots allt 01:or hela bunten. Vad jag vet så kom det enbart tre bussar från Danmark, så någon av 01:orna måste väl rimligtvis stanna.

Jens

Det beror ju helt på vad syftet med övertagandet av bussarna är - om det är dom bästa som stannar eller det som Arriva inte ser någon användning för på andra ställen. Om det är för att ha som reservbussar skulle ju ett sätt kunna vara att alla Omnilinkar stannar (man hade ju några själv också) - eller att ett par ledbussar rustas upp och blir kvar. Vad som talar mot omnilinkarna är väl att alla bussar skall ha AC vilket dom danska inte har vad jag vet.

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 09 december 2010, 15:23:55 PM
Keolis tar över i Jönköping

Länstrafiken Jönköping har idag beslutat att tilldela Keolis Sverige stadstrafiken i Jönköping.
- Keolis Sverige besfäster nu ytterligare sin position som marknadens första specialist på lokalt anpassad miljövänlig stadstrafik och vi ser fram emot att få utveckla stadstrafiken i Jönköping tillsammans med kunder och Jönköpings länstrafik, säger Anders Lundström, VD, Keolis Sverige

Avtalet berör ca 300 förare och omfattar stadstrafiken i Jönköping. Avtalet gäller i åtta år med möjlighet till två års förlängning. Stadstrafiken skall utföras med 89 stadsbussar, varav 29 tursatta ledbussar som trafikerar tre stomlinjer. Dessa stomlinjer skall köras på gas. Miljökravet i avtalet innebär successiv minskning av andel fossilt bränsle från max 70% 2011 till max 25% 2016.

Keolis Sverige kommer, enligt avtalet, att ta över 43 bussar från nuvarande entreprenören Arriva samt hyresavtal på befintlig depå i Jönköping.

Det var tre anbudsgivare med i upphandlingen; Keolis Sverige AB, Nobina AB och Orusttrafiken AB.

I upphandlingen utvärderades såväl pris som beskriven kvalité. Keolis Sverige hade bäst kvalité och lägst pris.

Trafikstart är den 19 juni 2011.

/Ted (10 år sen senast)

Underbart, ikväll ska vi fira ;)
(ps. ni vet vad jag tycker om namnbytet..)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.