Upphandling Jönköping?

Startat av Bingoberra, 29 oktober 2010, 21:29:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bingoberra

Ja, någon som hört något om den nya upphandlingen av tätortstrafiken i Jönköping, fr.o.m juni 2011?
Den förra upphandlingen blev väl klar ungefär så här års, borde väl inte vara så länge kvar innan det bli offentligt.
Någon som vet hur många bussar det handlar om, och hur paketen kommer att se ut?

Ulf Rådeström

Den skall bli klara i november är det sagt.

julle

Upphandlingenprocessen är något försenad. Inlämning av anbud är senast den 10/11, tilldelningsbeslut preliminärt 9/12-2010.

julle

Cirka 90 bussar.  De tidigare paketen med city, tätort och förort är borta, utan denna gång är det endast ett stort paket med rubbet i.


Jan Sjöberg

Nej inte Nobina :( ..Däremot  Nettbuss Sverige AB som har redan 59 vagnar i länet  ;) ;)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Inte bra när en operatör blir för stor i ett län ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Fördelen är att man kan få helare tjänster .... ser fram emot att köra stadstrafik i Ulricehamn ;D ;D
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

jaha du köra i U-hamn är rätt lungt ..  har du hört nåt om vilka typer av vagnar som kommer till den trafiken??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

1896


Bingoberra

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 december 2010, 21:49:37 PM
Kommer besked på Torsdag ?  ???

Enligt trafikupplysningen (Något tveksam källa...) skulle det förmodligen offentliggöras i slutet av veckan. Bara att hoppas på det bästa,

Jens

Jönköpingsposten skriver att beslut i upphandlingen skall tas idag torsdag. Förutsättningarna är att alla tre stomlinjerna skall köras med "stora" biogasbussar vilket borde avse ledbuss eller boggi från start. Återstår att se hur man löser problemen med att normala biogasbussar var för höga för linje 1 och 3. Plus att all trafik skall ha en gradvis ökande stege förnybara drivmedel med krav på 60% 2016.

Bingoberra

Citat från: Jens skrivet 09 december 2010, 08:21:58 AM
Jönköpingsposten skriver att beslut i upphandlingen skall tas idag torsdag. Förutsättningarna är att alla tre stomlinjerna skall köras med "stora" biogasbussar vilket borde avse ledbuss eller boggi från start. Återstår att se hur man löser problemen med att normala biogasbussar var för höga för linje 1 och 3. Plus att all trafik skall ha en gradvis ökande stege förnybara drivmedel med krav på 60% 2016.

Det är ledbussar som avses.
Garaget på Råslätt har fått golvet sänkt, så det går numera bra att köra med gas på 1:an, såg själv en gasbuss som extrabuss på väg från Råslätt för inte alltför länge sedan. 3:an är tveksamt, kan bli riktigt tight med bron vid Rocksjön.

Riktigt kul dock att man återinför ledbussar på linje 2! Bor på Ekhagen och de nuvarande korta gasbussarna är inge trevliga under högtrafik.


Ted Selander

Keolis tar över i Jönköping

Länstrafiken Jönköping har idag beslutat att tilldela Keolis Sverige stadstrafiken i Jönköping.
- Keolis Sverige besfäster nu ytterligare sin position som marknadens första specialist på lokalt anpassad miljövänlig stadstrafik och vi ser fram emot att få utveckla stadstrafiken i Jönköping tillsammans med kunder och Jönköpings länstrafik, säger Anders Lundström, VD, Keolis Sverige

Avtalet berör ca 300 förare och omfattar stadstrafiken i Jönköping. Avtalet gäller i åtta år med möjlighet till två års förlängning. Stadstrafiken skall utföras med 89 stadsbussar, varav 29 tursatta ledbussar som trafikerar tre stomlinjer. Dessa stomlinjer skall köras på gas. Miljökravet i avtalet innebär successiv minskning av andel fossilt bränsle från max 70% 2011 till max 25% 2016.

Keolis Sverige kommer, enligt avtalet, att ta över 43 bussar från nuvarande entreprenören Arriva samt hyresavtal på befintlig depå i Jönköping.

Det var tre anbudsgivare med i upphandlingen; Keolis Sverige AB, Nobina AB och Orusttrafiken AB.

I upphandlingen utvärderades såväl pris som beskriven kvalité. Keolis Sverige hade bäst kvalité och lägst pris.

Trafikstart är den 19 juni 2011.

/Ted (10 år sen senast)

Bingoberra

Citat från: Ted S skrivet 09 december 2010, 15:23:55 PM
Keolis tar över i Jönköping

Länstrafiken Jönköping har idag beslutat att tilldela Keolis Sverige stadstrafiken i Jönköping.
- Keolis Sverige besfäster nu ytterligare sin position som marknadens första specialist på lokalt anpassad miljövänlig stadstrafik och vi ser fram emot att få utveckla stadstrafiken i Jönköping tillsammans med kunder och Jönköpings länstrafik, säger Anders Lundström, VD, Keolis Sverige

Avtalet berör ca 300 förare och omfattar stadstrafiken i Jönköping. Avtalet gäller i åtta år med möjlighet till två års förlängning. Stadstrafiken skall utföras med 89 stadsbussar, varav 29 tursatta ledbussar som trafikerar tre stomlinjer. Dessa stomlinjer skall köras på gas. Miljökravet i avtalet innebär successiv minskning av andel fossilt bränsle från max 70% 2011 till max 25% 2016.

Keolis Sverige kommer, enligt avtalet, att ta över 43 bussar från nuvarande entreprenören Arriva samt hyresavtal på befintlig depå i Jönköping.

Det var tre anbudsgivare med i upphandlingen; Keolis Sverige AB, Nobina AB och Orusttrafiken AB.

I upphandlingen utvärderades såväl pris som beskriven kvalité. Keolis Sverige hade bäst kvalité och lägst pris.

Trafikstart är den 19 juni 2011.

/Ted (10 år sen senast)

Undrar just vilka av de befintliga bussarna som stannar kvar i Jönköping?
Själv gissar jag på MAN och Volvobussarna.