Sds: "Ok med dimljus som kurvstrålkastare"

Startat av SimonB, 29 oktober 2010, 18:43:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Pierrew skrivet 09 juni 2011, 18:42:33 PM
Check your facts man ;)

Toyota, Mazda, Chevrolet, SAAB, med fler har haft parkering och "dimljus" som standard automatisk ljuskombo från fabrik, började väl redan på sent 80/tidigt 90tal.

Och ett "dimljus" kallas ju inte bara dimljus, biltillverkarna använder olika namn på dem, Spoilerljus, Varselljus eller kurvljus bl.a.

Faktakollen är det inget fel på, däremot är jag tveksam till om dimljuset verkligen kan anses tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Om man nu tycker att det är tillräckligt, så kan man ju tillämpa 71 § första stycket och hoppas att polisen håller med. Jag hittar dock inga fakta som uttryckligen säger att de ska hålla med...

pierrew

71 §
Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel
eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som
är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller
dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena
eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver
vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas
samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.


http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09305_valj_ratt_fordonsbelysning_utg5_feb.pdf

JDS

Det var ju en fin broschyr, tack för länken! Dock gillar jag egentligen inte att broschyren saknar referenser. Någonstans måste det finnas en föreskrift, ett EU-direktiv eller någonting annat som reglerar detta mer i detalj. Broschyrer, körkortsböcker och liknande är bra till mycket men de är inte juridiskt bindande för någon, och jag tror inte helt och hållet på att en bestämmelse finns med mindre än att jag har sett den med mina egna ögon.

KG

Kurvljus är bra ENBART när det är kolsvart där man kör. Att ha dessa på i stadskörning är ren idioti. Det stör bara andra trafikanter.
Varför inte ha kurvljus men enbart när de behövs? T.ex om man behöver kurvljusen trycker man på en knapp och då är de tidsbegränsat aktiverade i säg 10 minuter.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 11 juni 2011, 14:56:54 PM
Det var ju en fin broschyr, tack för länken! Dock gillar jag egentligen inte att broschyren saknar referenser. Någonstans måste det finnas en föreskrift, ett EU-direktiv eller någonting annat som reglerar detta mer i detalj. Broschyrer, körkortsböcker och liknande är bra till mycket men de är inte juridiskt bindande för någon, och jag tror inte helt och hållet på att en bestämmelse finns med mindre än att jag har sett den med mina egna ögon.

Med tanke på att ljuslagarna är olika inom EU, så skulle det vara synnerligen intressant med EU-direktiv! Varselljus och halvljus dagtid är ju något oerhört främmande i t.ex Frankrike, Spanien och Portugal idag, och där kan flera blinka åt en om man har varsel- dim- eller halvljus påslaget dagtid. Allt annat än en helt nersläckt bil är något som inte tillhör "normen" där.