Motorvägen från Enköping till Sagån öppnas idag

Startat av Niklas Bygdestam, 25 oktober 2010, 14:14:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Idag öppnas äntligen motorvägen mellan Enköping och Sagån. Den skulle byggts för kanske 20 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Det här betyder också att Västerås, Köping, Arboga och Örebro nu äntligen har motorväg/motortrafikled ända till Stockholm :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

MartinMartin

Ja, jag var 10 före vid Uppsala Resecentrum idag med 773:an från Västerås.
Man brukar max vara ett par minuter före så visst gör det skillnad när man kan skicka plattan i mattan
och inte behöver släppa upp före Annelund.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr G

Skönt att slippa den kostigen. Men hur är det med sträckan Västerås - Köping? Kommer den att uppgraderas till motorvägsstandard inom överskådlig tid? Motortrafikleden där är bra gammal dessutom, den fanns redan i början av 60-talet vill jag minnas. Kan den ha varit Sveriges första "motortrafikled"?
吉先生

Fredrik W

Citat från: Mr G skrivet 26 oktober 2010, 12:12:00 PM
Skönt att slippa den kostigen. Men hur är det med sträckan Västerås - Köping? Kommer den att uppgraderas till motorvägsstandard inom överskådlig tid? Motortrafikleden där är bra gammal dessutom, den fanns redan i början av 60-talet vill jag minnas. Kan den ha varit Sveriges första "motortrafikled"?

Köping-Västjädra öppnades oktober 1965 som "tvåfilig motorväg" och omklassades till motortrafikled i samband med högertrafikens införande. Källa: Wikipedia

Listerbo

Av de riktigt gamla motortrafiklederna från 1960-talet verkar det bara vara ett fåtal som inte byggts ut till motorväg, däribland E22 Stensnäs-Trensum (invigd 1964) och ovan nämnda E18 Köping-Västjädra.

Ulf Rådeström

Både delen mellan den idag öppnade motorvägsdelen och Västerås, samt Västerås-Köping planeras och utreds för närvarande att byggas ut till motorvägsstandard för att höjja kapaciteten som inte räcker till idag.

Allt enligt Trafikverkets hemsida

//Uffe

Jonas Strömblad

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2010, 14:14:08 PM
Idag öppnas äntligen motorvägen mellan Enköping och Sagån. Den skulle byggts för kanske 20 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Det här betyder också att Västerås, Köping, Arboga och Örebro nu äntligen har motorväg/motortrafikled ända till Stockholm :D

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 26 oktober 2010, 21:52:50 PM
Både delen mellan den idag öppnade motorvägsdelen och Västerås, samt Västerås-Köping planeras och utreds för närvarande att byggas ut till motorvägsstandard för att höjja kapaciteten som inte räcker till idag.

Nu är jag inte med riktigt!
Är det motorväg eller inte från Stockholm till Västerås?
Kanske läge för en liten biltur någon dag, men motorväg är ju sååååååå tråkigt!  :o
/J

MartinMartin

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 oktober 2010, 00:10:59 AM
Nu är jag inte med riktigt!
Är det motorväg eller inte från Stockholm till Västerås?
Kanske läge för en liten biltur någon dag, men motorväg är ju sååååååå tråkigt!  :o
/J


Nej, det är motorväg nästan hela vägen men inte riktigt.
Typ nån mil innan Västerås så är det 2+1 väg.

Jonas Strömblad


Christer K

Citat från: MartinMartin skrivet 29 oktober 2010, 01:22:32 AM
Nej, det är motorväg nästan hela vägen men inte riktigt.
Typ nån mil innan Västerås så är det 2+1 väg.

Från Köping till avfarten mot Eskilstuna är det 2 + 1 väg.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

MartinMartin

Ja, men frågan gällde ju Stockholm-Västerås!

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 29 oktober 2010, 00:10:59 AM
Nu är jag inte med riktigt!
Är det motorväg eller inte från Stockholm till Västerås?
Kanske läge för en liten biltur någon dag, men motorväg är ju sååååååå tråkigt!  :o
/J


Som jag skrev förut så är det alltså motorväg eller motortrafikled hela vägen mellan Stockholm och Västerås och även vidare till bland annat Örebro. Däremot är det inte kvar någon landsväg på sträckan längre om man väljer att åka på E18

För att vara mer noga så är det motorväg från Stockholm till Sagån, motortrafikled mellan Sagån och Västerås, motorväg genom Västerås och en bit bortom Västerås, motortrafikled till Köping, motorväg sedan från Köping. Vägen är alltså omväxlande motorväg och motortrafikled och grönskyltad hela vägen. Den är också mötesfri hela vägen och saknar givetvis plankorsningar. Så vägen går omväxlande som 2+2 och 2+1

Det som ändå var den felande länken var just avsnittet förbi Hummelsta, dvs Enköping-Sagån som var den enda delen på sträckan som var en vanlig landsväg med mötande trafik och plankorsningar

Om det är tråkigt att köra på motorvägar eller inte är givetvis en smaksak. Själv har jag absolut inget emot det och tycker bara det är bra att den gamla flaskhalsen mellan Enköping och Västerås äntligen är borta och ersatt med en motorväg :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Marcus L

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 november 2010, 17:18:38 PM


För att vara mer noga så är det motorväg från Stockholm till Sagån, motortrafikled mellan Sagån och Västerås, motorväg genom Västerås och en bit bortom Västerås, motortrafikled till Köping, motorväg sedan från Köping. Vägen är alltså omväxlande motorväg och motortrafikled och grönskyltad hela vägen. Den är också mötesfri hela vägen och saknar givetvis plankorsningar. Så vägen går omväxlande som 2+2 och 2+1


Ska man vara petig börjar motorvägen vid Hjulsta (det är i och för sig inom Stockholms kommun...)
Länken fram till E4 håller ju som bekant på att byggas.
Sen stämmer det nog att motortrafikleden väster om Västerås till de tidigaste, sträckan fram till trafikplats Västjädra invigdes 1961 (enligt Wikipedia, men det lär nog kunna stämma).
Första motortrafikledssträckan var för övrigt en del av den andra motorvägen i Sverige (på dåvarande LV275, nu E18), där en del av sträckan då var "2-filig motorväg", som omklassades till motortrafikled 1967 vid högertrafikomläggning.
För övrigt är den gamla motortrafikleden på E18 från Västerås till Västjädra utbyggd till motorväg sedan något år.