Sista Büssing H32

Startat av Björn Forslund, 24 maj 2007, 13:18:06 PM

0 Medlemmar och 25 gäster tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej
När slopades sista Büssing H32 vid SL? Vilket garage?
När blev linje 54 linje 4?
(Behöver hjälp till kommande Bussalmanacka 2008)
/Björn

Fredrik Klint

De sista H32 slopades 1984 men frågan är om de rullade så mycket efter 1983, någon annan vet säkert bättre.

1998 blev 54an linje 4.

Nico

Då kan man ju även testa att svara (och samtidigt leka lite).

Vill nämligen minnas att den sista H32:an tillhörde Bromma, men jag kan ha fel och då är väl dåvarande Nyboda en stark kandidat.
  ;)

Mvh // Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Testar också att svara med att jag tror att Nyboda var sista Büssinggarage.

Fredrik Klint

Jag är också rätt säker på att det var Nyboda som "höll ut" längst...

Björn Forslund

Angående Büssing H32, H38 (flygbussarna) finns det väl minst två i livet, kanske tre?
4249 på Spårvägsmuseum, en av flygbussarna, som varit till salu på Blocket, samt 4149 (?) som verkar leva i Bilregistret fortfarande! Sistnämnda var väl den som en period ägdes av den insomnade Lidingöföreningen. Någon som vet mer om 4149?
/Björn

christian berg

Hej,

sista H32 i trafik var 4153 på linje 47E i mars 1984. Bromma var de garage som hade kvar h32 längst i mars 84 fanns 4025,4042,4045,4106,4153 och 4157 kvar. linje 47E trafikerades dessa år av bl.a. Bromma. Nyboda hade kvar H32 nästan lika länge, till februari 1984. Sist ut var 4149, men även 4211, 4229 och 4247 fanns kavar i februari 84.De sista slopade H32 var 4132 i nov 84

Hornsberg och därmed linje 54 förlorade sina H32 redan i november 82, flera flyttades dock till Bromma/Nyboda. Linje 54 var nästa helt dominerad av H32 från det att dubbeldäckarna försvann till dess att H2 levererades 1981. H50 användes nästan aldrig på 54, men däremot fanns h1 5178,79 och 5443-48 som också gick där under denna period.

Hälsningar

Christian B

Nico

Titta, då var jag alltså inte så helt fel ute! Å andra sidan verkar det ha varit hårfint mellan Bromma och Nyboda. Det enda jag egentligen beklagar (vilket jag nog även gjort förr) är att man inte till fullo uppskattade de turer man fick åka på bl.a. 112 och 118 när det begav sig. Ung och dum som man var såg man bara dessa härliga (att åka, men troligen inte att köra) Büssingar som gamla, bullriga och trötta... tänk om man kunde vrida tiden bakåt.  :)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jan

Hur som helst så är det en trevlig historik så här 20 år efter.
I branschen 37 år

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2007, 16:23:30 PM
Hmm...

Med risk för att framkalla kalla kårar hos er vill jag bara upplysa om att lördagen den 17 mars 1984 körde jag ett em pass på linje 131 med 4149, om jag minns rätt kom vagnen aldrig ut i trafik sedan, H10:an i 57** serien jag skulle haft hade drabbats av varmgång i växellådan.

//Lars

Intressant, tog du någon bild?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.