Huvudmeny

Söndagsbild 119

Startat av Jona, 24 oktober 2010, 00:56:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

En Norrländsk stad som numera inte är överrepresenterad här på detta forum är Umeå. I brist på annat färdigt material och visa så tänkte jag att en regnig tisdag för lite över en månad sedan kunde passa.


Jag hade inte tur med vädret, men idag fick jag stryka individer i min lista över sådant jag inte fotograferat.

Skelleftebuss 300 hörde dit. Den stor på sin vanliga plats och vilade utanför NUS, Norrlands Universitetssjukhus. När våran hovfotograf besökte staden tidigare i år lyste denna buss tyvärr med sin frånvaro,


En Solaris ledbuss med stora reklamklistermärken lastar vid NUS. Tur att så många hade paraply med sig denna dag.


Entrén till Umeås nya järnvägsstation, Umeå Östra syns här i bildens vänsterkant. Gångavståndet mellan buss och tåg är långt en regnig dag som detta, men annars är det bara ett halv norrländskt lappkast.


Jag står inte ute i regnet allt för mycket, utan tillbringade en hel del tid under taket till cykelskjulet och tog ibland bara en kortare tur på några meter, tog en bild, lät kameran glida ner under jackan sedan var det bara några få steg tillbaka till tak-skyddet. Varför har man inte ett paraply i kameraväskan kan man ju fråga sig.


Här syns delar av cykelskyddet, eller skydd 2, det står 2 sådana här skydd intill varandra och står man i det bortre så kan det se ut så här om man tittar åt norr.


Efter att vi intagit en lunchbuffé i den lokala kina-restaurangen mittemot busstationen tog vi en bildfärd mot Västerslätt för att se vad som fanns där.
Då insåg jag och mitt resesällskap Jacke att denna buss, Veolia 3018 var på väg från garaget mot centrum. Eftersom vi båda saknade denna i individ i våra respektive bildarkiv så vände vi åter till stan för att få med den på bild.

Bilderna blev godkända och nu är denna serie komplett, äntligen har jag fotat alla Veolias dubbeldäckare på kust/Norrlandskusten med någon av mina digitala systemkameror. Äntligen är serien fulltalig. Nu kan man gå vidare till nästa projekt.


En annan buss jag inte fått bild på trotts några försök var Nobina 0095. Den passerade bakom våran rygg när vi fota 3018 så det var bara och hoppa in i bilen köra ifatt den på ändhållplatsen på Östra Ersboda. Här står den i slingan bakom 6921 och har ett kortare uppehåll.
Det fungerar som så att när en buss på linje 6/9 och 69 kommer till Östra Ersboda vänder den åter mot centrum som linje 8. Och tvärtom då.


Nu kan jag alltså boka av 0095 i listan av ofotade individer.


En ankommande 8 möter dom 2 bussar som just lämnat Östra Ersboda.


Under morgonrusningen rullar linje 75 från Innertavle och Tomtebo direkt till Vasaplan (centrum). Tvärtom under eftermiddagarna.
På eftermiddagen går den med 2 turer i timmen mellan 14 och 17 från Vasaplan.

Då kör man genom denna tunnel under delar av Ålidhem istället för att köra runt via NUS. En buss på linje 1 mot Carshöjd passerar ovanför.


Denna tunnel har också stått med på min lista och fota intill länge. Så denna dag fick jag chans och prova läget.

Så denna dag, kunde jag trotts bitvis rejält spöregn stryka 3 bussar från listan. Jag kunde även tillslut få en hel serie komplett. Så dagen kan räknas som lyckad ändå.

Men inte är jag nöjd med det, Umeå fick en hel del bussar, från tex Gävle och andra ställen som nu rullar runt på stadens gator. Så det måste bli återbesök, för jakten går vidare på nya villebråd...

/Jona
MVH Filosofen Jona

RoggaBoy

Citat från: Jona skrivet 24 oktober 2010, 00:56:22 AM

Efter att vi intagit en lunchbuffé i den lokala kina-restaurangen mittemot busstationen tog vi en bildfärd mot Västerslätt för att se vad som fanns där.
Då insåg jag och mitt resesällskap Jacke att denna buss, Veolia 3018 var på väg från garaget mot centrum. Eftersom vi båda saknade denna i individ i våra respektive bildarkiv så vände vi åter till stan för att få med den på bild.

Bilderna blev godkända och nu är denna serie komplett, äntligen har jag fotat alla Veolias dubbeldäckare på kust/Norrlandskusten med någon av mina digitala systemkameror. Äntligen är serien fulltalig. Nu kan man gå vidare till nästa projekt.

Du har tur med tanke på att det snart kommer nya bussar!  :)

Citat från: Jona skrivet 24 oktober 2010, 00:56:22 AM

En annan buss jag inte fått bild på trotts några försök var Nobina 0095. Den passerade bakom våran rygg när vi fota 3018 så det var bara och hoppa in i bilen köra ifatt den på ändhållplatsen på Östra Ersboda. Här står den i slingan bakom 6921 och har ett kortare uppehåll.
Det fungerar som så att när en buss på linje 6/9 och 69 kommer till Östra Ersboda vänder den åter mot centrum som linje 8. Och tvärtom då.

Hade ingen aning om att det funkar så på Ersboda, men är de bara dessa linjer som byter sträckning?

Muk

Trevliga bilder på välbekanta miljöer. Grattis till komplett samling av dubbeldäckare! (själv saknar jag ett antal individer och kommer förmodligen inte att hinna komplettera dessa)

bussgrabben


Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 24 oktober 2010, 01:02:38 AM
Hade ingen aning om att det funkar så på Ersboda, men är de bara dessa linjer som byter sträckning?

Att 8 byter nummer till 6, 9 eller 69 på Östra Ersboda (samt tvärtom) har förekommit i många år. Även att 6:an nästan alltid byter nummer till 9:an (samt tvärtom) i Röbäck. Förutom att förarna får en mer varierad körväg så kan man pga detta minska rasterna vid ändhållplatserna och därmed effektivisera omloppen. Att man kom upp som linje 8 till Östra Ersboda och körde som linje 8 ner till stan igen förekom på vissa söndagar, men var så ovanligt att man var tvungen att läsa specen ytterligare en gång för att vara säker. Även flertalet av de vana resenärerna vet om detta, och uppskattar det då de kan stiga på en 6/9/69 vid Mariehem och åka via Ö Ersboda till Willys eller Coop på V Ersboda med samma buss.

Frågan är när det hände. Jag skulle tippa på innan 2006. Veolia körde med dessa omlopp med linjenummerbyten ända från trafikstarten, och då Veolia körde vidare på Polarbuss av kommunens bestämda omlopp inlagda på C90:n är jag rätt säker på att det ändrades redan under Polarbuss tid. Ett par år in på den mest ineffektiva kommunala tiden var bussarna alltid låsta på en och samma linje, likt spårvagnar, med rätt långa raster på ändhållplatserna som följd.

När Veolia tog över sommaren 2006 infördes ju lågentrékrav på alla vanliga linjer utom 1:an och 5:an då dessa linjer var de enda som hade omlopp som aldrig ändrade linjenummer utan var "spårvagnslåsta". Satt ihop gjorde 2 & 7, samt 8 & 6/9/69. När småbussarna försvann införlivades även 83 med 2 & 7 med gott resultat.

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 24 oktober 2010, 11:49:48 AM
Mycket trevliga bilder, speciellt denna.

Ja, alltid kul när någon tar sig tid att lurpassa för att kunna ta en ovanlig bild av en speciell linje med få avgångar samt med en ovanlig linjesträckning. :)

RoggaBoy

Så jag som tegsbo kan kliva på linje 6/9 och utan bussbyte hamna utanför Willys? Kanske inte den optimala restiden men kan vara nåt för att slippa bussbyte i sträng vinterkyla. De har jag aldrig vetat om, fast jag har aldrig bott vid en ändhållplats heller så man märker de inte så lätt då.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 24 oktober 2010, 13:22:13 PM
Så jag som tegsbo kan kliva på linje 6/9 och utan bussbyte hamna utanför Willys? Kanske inte den optimala restiden men kan vara nåt för att slippa bussbyte i sträng vinterkyla. De har jag aldrig vetat om, fast jag har aldrig bott vid en ändhållplats heller så man märker de inte så lätt då.

Det är bara att fråga föraren vid påstigning om en dylik tur utan omstigning i regn/kyla är möjlig. Du kan inte få mer än ett nej.

Muk

Citat från: Ersa skrivet 24 oktober 2010, 13:16:20 PM
Även flertalet av de vana resenärerna vet om detta, och uppskattar det då de kan stiga på en 6/9/69 vid Mariehem och åka via Ö Ersboda till Willys eller Coop på V Ersboda med samma buss.

Så brukade jag göra när jag bodde på Rullstensgatan. Enligt reseplaneraren skulle byte ske vid Byttgränd, men det brukade aldrig fungera.

Jona

Apropå detta med att buss byter linje på ändhållplats, tidigare bröt man ju linje 7 vid Vasaplan på sin väg från Mariehem till Västerslätt, för att bussen skulle köra ett varv Vasaplan - Mariehem via Berghem och åter på linje 2. Varav man sedan kom till till Vasaplan tog upp sin färd på linje 7 vidare mot Västerslätt. Åt andra riktningen körde man direkt, utan avbrott.

Men nu 4 oktober ändrades väl detta, nu är det väl linje 5 på väg till Strömpilen man bröt och kör ett omlopp på linje 2 innan man fortsätter linje 5 igen.
Ändrades något annat än denna koppling nu 4 oktober?

Går några extraturer under morgonrusningen på linje 7 från Ersboda handelsområde eller rättare sagt fogvägen till Vasaplan som gör man får kvartstrafik på sträckan. På eftermiddagen är det linje 2 från Vasaplan via Berghem till fogvägen som får några extraturer som ger 15 minuters-trafik en stund. Antar det är dessa turer som är kopplade med linje 77. Men där ser det lite annorlunda ut ändå, då dessa turer inte har samma ändhållplats, utan bussen måste tomköra mellan dessa.

Linje 77 är om jag också får inflika, en linje som är enkelriktad, alla turer går från centrum på morgonen och mot centrum på eftermiddagen. Därför är det logiskt att samma buss förstärker upp andra linjer på sin väg tillbaka till startpunkten.

Tack för alla kommentarer vill jag passa på och önska....

/Jona
MVH Filosofen Jona

RoggaBoy

Linje 69 går ju bara Röbäck - Vasaplan - Röbäck också från den 4/10, från Vasaplan till Östra Ersboda blir den Linje 9. Antingen skrota linje 69 helt så man slipper gå in till Vasaplan för att åka någonstans eller så kör linje 69 hela vägen.

Lite ovant att se Linje 2 och 7 skyltade Ersboda Handelsområde och Linje 5 Strömpilen.