TV4-inslag om nya linje 100 Göteborg-Borås [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 19 oktober 2010, 17:12:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Det kanske skulla vara smakfullt om kommunen bidrog genom att bygga busskörfält på någon del av sträckan mellan Resecentrum och Södra Torget, om så är möjligt.
Om det inte är möjligt skulle man kunna låta bussarna få köra ut före vid cirkulationen vid Söderbrogatan, med hjälp av en stoppsignal från Fabriksgatan. Signalen stoppar endast en trafikström och har endast gult och rött ljus. Sådana finns på Lundalänken i Lund

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 26 oktober 2010, 18:32:52 PM
Det kanske skulla vara smakfullt om kommunen bidrog genom att bygga busskörfält på någon del av sträckan mellan Resecentrum och Södra Torget, om så är möjligt.
Om det inte är möjligt skulle man kunna låta bussarna få köra ut före vid cirkulationen vid Söderbrogatan, med hjälp av en stoppsignal från Fabriksgatan. Signalen stoppar endast en trafikström och har endast gult och rött ljus. Sådana finns på Lundalänken i Lund

Nej, det finns inte plats för något busskörfält mellan Resecentrum och Södra torget. Det skulle innebära att man stänger Sven Eriksonsgatan för privatbilar och det klarar inte stadens trafikströmmar. Det skulle innebära ännu mer trafik på den redan överbelastade Kungsleden eller den likaså genom staden överbelastade motorvägen (riksväg 40).

Hur har du tänkt dig en signal i en cirkulationsplats? Att köra ut i rondellen från Söderbro brukar inte erbjuda några större svårigheter när man väl är framme. Problemet uppstår innan i form av att det är många bilar som skall köra genom där och som sedan stoppas av rödljus vid Bryggaregatan och Kungsleden. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan K

Då inser jag problemet, dvs det är norrut mot Södra torget! Det är ju lite svårare då!

Här ställs man också inför ett litet dilemma - skall man förbättra för biltrafiken längre fram för att ge busstrafiken hitom fördelar.
Nja inte alltid säkert - en förbättring för biltrafiken får troligen fler biltrafikantar att köra in på Fabriksgatan.

Alltså - det ultimata hade ju varit ett busskörfält på delar av Sven Eriksonsgatan fram till cpl vid Söderbrogatan. Men det kräver väl en breddning av bron över Viskan och kanske inte är aktuellt just nu!

Söderut mot Resecentrum verkar det ju som att bussen ändå kommer ut.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 26 oktober 2010, 19:11:56 PM
Då inser jag problemet, dvs det är norrut mot Södra torget! Det är ju lite svårare då!

Här ställs man också inför ett litet dilemma - skall man förbättra för biltrafiken längre fram för att ge busstrafiken hitom fördelar.
Nja inte alltid säkert - en förbättring för biltrafiken får troligen fler biltrafikantar att köra in på Fabriksgatan.

Alltså - det ultimata hade ju varit ett busskörfält på delar av Sven Eriksonsgatan fram till cpl vid Söderbrogatan. Men det kräver väl en breddning av bron över Viskan och kanske inte är aktuellt just nu!

Söderut mot Resecentrum verkar det ju som att bussen ändå kommer ut.

Men Sven Eriksonsgatan rymmer inte ett busskörfält. Det är kyrkogård på ena sidan och Stadsparken på den andra. Det löser inte heller problemet nämnvärt eftersom det är lite längre fram som själva korken uppstår. Visst skulle bussarna kunna förbättra sin position med tre-fyra billängder men mer är det inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

En dålig, men ändå, bild av en av de nya bussarna på Persontrafik 2010. Det var inte lätt att få en bra bild med mobilkameran...
Bussen såg jättebra ut!



yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina


julle

Citat från: CS skrivet 26 oktober 2010, 15:14:51 PM
Ni glömmer att Grön Express tilldelades Nobina och trafikstart med dubbeldäckare där är till nästa sommar.
Nobina kommer att ta över på Grön Express från juni 2011, dock blir det inga dubbeldäckare utan vanliga boggibussar!

julle

Enligt senast uppgift ska från den 12 december ytterliggare en linje köras Göteborg - Borås som komplement till linje 100 och 101, nämligen linje 102! 102 kommer köras som linje 100 men även fortsätta till Borås sjukhus, dock kommer linjen endast gå några enstaka turer per dag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: julle skrivet 28 oktober 2010, 01:46:51 AM
Enligt senast uppgift ska från den 12 december ytterliggare en linje köras Göteborg - Borås som komplement till linje 100 och 101, nämligen linje 102! 102 kommer köras som linje 100 men även fortsätta till Borås sjukhus, dock kommer linjen endast gå några enstaka turer per dag.

Känns igen. Förslaget har tidigare framförts av mig i Bussnack om än i något annan form. Behovet rör sig väl mest om en buss från Göteborg cirka 06.30 och en buss från Sjukhuset cirka 16.30.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: julle skrivet 28 oktober 2010, 01:43:37 AM
Nobina kommer att ta över på Grön Express från juni 2011, dock blir det inga dubbeldäckare utan vanliga boggibussar!

Jag är säker på att det föreskrevs dubbeldäckare i anbudsunderlaget. Dock var kraven på dessa sådana att det knappast skulle finnas någon som kunde tillverka sådana bussar. Så Västtrafik kanske var tvungen att ge sig på den punkten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 09:49:27 AM
Känns igen. Förslaget har tidigare framförts av mig i Bussnack om än i något annan form. Behovet rör sig väl mest om en buss från Göteborg cirka 06.30 och en buss från Sjukhuset cirka 16.30.

Det rör sig alltså om en förstärkningsbuss till en avgång i varje riktning på linje 100 (kommande 101) som körs från/till Borås Sjukhus men inte via Bollebygd. Att ge den linjenummer 102 är alltså mer bara att annonsera den här förstärkningsbussen och dess körväg i tidtabellen så att man tydligt ser att den finns och hur lång tid den tar att åka med, eftersom restiden skiljer en del mot den ordinarie bussen via Bollebygd. Förstår jag det hela rätt då? Det låter i så fall inte som någon dum idé.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 09:51:18 AM
Jag är säker på att det föreskrevs dubbeldäckare i anbudsunderlaget. Dock var kraven på dessa sådana att det knappast skulle finnas någon som kunde tillverka sådana bussar. Så Västtrafik kanske var tvungen att ge sig på den punkten.

Fick höra från säker källa att det var Göteborgs stads trafikkontor som inte medgav dubbeldäckare över Göta älvbron på grund av axeltrycket. Alternativet att köra via Tingstadstunneln och därmed missa Hjalmar Brantingsplatsen (Backaplan) avvisades av Kungälvs kommun.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2010, 14:48:58 PM
Fick höra från säker källa att det var Göteborgs stads trafikkontor som inte medgav dubbeldäckare över Göta älvbron på grund av axeltrycket. Alternativet att köra via Tingstadstunneln och därmed missa Hjalmar Brantingsplatsen (Backaplan) avvisades av Kungälvs kommun.

Ojdå, det där låter ju lite tråkigt, lite av ett planeringsdilemma där. Ja, att missa Hjalmar Brantingsplatsen med Grön Express vore mycket dåligt, den hållplatsen är väldigt välutnyttjad på den linjen. Samtidigt behöver det göras något radikalt åt trängseln. Blir det alltså fler avgångar istället nu när det inte blir bussar med lika många platser?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 28 oktober 2010, 14:57:37 PM
Ojdå, det där låter ju lite tråkigt, lite av ett planeringsdilemma där. Ja, att missa Hjalmar Brantingsplatsen med Grön Express vore mycket dåligt, den hållplatsen är väldigt välutnyttjad på den linjen. Samtidigt behöver det göras något radikalt åt trängseln. Blir det alltså fler avgångar istället nu när det inte blir bussar med lika många platser?

Men Beulas-dubbeldäckarna till Öckerö går väl via Götaälvbron. Har man fått dispens för dem med hänsyn till att det inte rör sig om lika många avgångar?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)