TV4-inslag om nya linje 100 Göteborg-Borås [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 19 oktober 2010, 17:12:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

"Redan innan Västtrafiks nya tidtabell Borås-Göteborg börjat gälla är resenärerna kritiska. Men på kommunen är man nöjd med avtalet."

Inslaget i TV4 Borås

Jan Sjöberg

För att köra till Södra torget så åtgår det minst ett omlopp extra. Kan inte tänka mej att Västtrafik betalar för en dubbeldäckare med förare till. Desutom så ska stadslinjena utöka för att stämma bättre med byte från linje 100.
Vad dem skulle göra för att inte göra bort sig första dagen! Är att ställa upp en försäljningsbil både på Ne terminalen och Resecentrum. Tänk bara vad tid det tar att lasta ett 20 tal med bankkort!!! Västtrafik har gjort bort sig totalt om dem inte löser så det snabbar upp lastandet .... Men kanske är Västtrafiks personal totalt okompetenta?????
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jan Sjöberg

Jo men inte för att göra dålig reklam för Västtrafik så är det nog bäst att allt funkar .. Allmänheten ser oftast  bara Västtrafik på bussen. Jag är lite rädd att det blir ett "Åtlöje" av allting om det inte funkar från start.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Olof Lagerkvist

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 oktober 2010, 20:15:39 PM
För att köra till Södra torget så åtgår det minst ett omlopp extra. Kan inte tänka mej att Västtrafik betalar för en dubbeldäckare med förare till. Desutom så ska stadslinjena utöka för att stämma bättre med byte från linje 100.
Vad dem skulle göra för att inte göra bort sig första dagen! Är att ställa upp en försäljningsbil både på Ne terminalen och Resecentrum. Tänk bara vad tid det tar att lasta ett 20 tal med bankkort!!! Västtrafik har gjort bort sig totalt om dem inte löser så det snabbar upp lastandet .... Men kanske är Västtrafiks personal totalt okompetenta?????

Jag anser nog att man bör kunna ta bort biljettförsäljningen ombord i stort sett helt på linje 100. Möjligen undantaget sena kvällar m m när det kanske inte finns så många försäljningsombud som har öppet. Visserligen skulle man kunna lösa det sena kvällar också med biljettautomat men det lär i så fall inte bli gjort tills 12 december.

Jag brukar jämföra linje 100 med expresserna i Bohuslän (linje 871, 841, 860 m fl) där man kört med Västtrafiks biljettsystem och utan kontanter ett bra tag nu. Det som händer där är nog en bra förvarning för vad som kommer att hända med linje 100 framöver. Som du säger är det inte riktigt roligt när 20 personer ska betala med bankkort men det fungerar riktigt snabbt och smidigt när alla har laddade Västtrafikkort med sig till bussen. För att lösa detta rekommenderade Västtrafik att resenärerna köpte biljetter genom försäljningsombud före resan och man satte också upp biljettautomater på hållplatser där det var långt till försäljningsombud, t ex Strömstad, Fjällbacka (nu visserligen borttagen igen efter sommaren), Lysekil m m. Jag hoppas att lärdomen sprider sig till Sjuhärad också.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Marc

Enligt uppgift så skall biljettförsäljningen bort på linje 100 redan från "nystarten".

yngrot

Ja det är väl bara vänta och se nu . Men den nya tidtabellen finns inte på V-T sida däremot andra som börjar gälla den 12dec...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 24 oktober 2010, 20:30:48 PM
Ja det är väl bara vänta och se nu . Men den nya tidtabellen finns inte på V-T sida däremot andra som börjar gälla den 12dec...

Ja, den har dragits tillbaka för en del justeringar tydligen. I övrigt är det som vanligt inför tidtabellsskifte, Västtrafik Sjuhärad och Västtrafik Skaraborg är klara med tidtabellerna i tid. Göteborg och Fyrbodal får vi vänta lite längre på.  ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 24 oktober 2010, 20:32:54 PM
Ja, den har dragits tillbaka för en del justeringar tydligen. I övrigt är det som vanligt inför tidtabellsskifte, Västtrafik Sjuhärad och Västtrafik Skaraborg är klara med tidtabellerna i tid. Göteborg och Fyrbodal får vi vänta lite längre på.  ;)

Fast linje 100 ligger väl under Sjuhärad. Dock har Borås stad tydligen vaknat till nu och vill försöka få genom att bussarna vänder vid Södra torget och inte Resecentrum. Kostar ett omlopp till åtminstone när det är 10-minuterstrafik men det kan det kanske vara värt. Resonemanget att bussarna inte får plats vid Södra torget håller inte och om man kör inkörningsvägen via Fabriksgatan-Allégatan så behöver inte bussarna runda torget för vändning.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 oktober 2010, 22:11:00 PM
Fast linje 100 ligger väl under Sjuhärad. Dock har Borås stad tydligen vaknat till nu och vill försöka få genom att bussarna vänder vid Södra torget och inte Resecentrum. Kostar ett omlopp till åtminstone när det är 10-minuterstrafik men det kan det kanske vara värt. Resonemanget att bussarna inte får plats vid Södra torget håller inte och om man kör inkörningsvägen via Fabriksgatan-Allégatan så behöver inte bussarna runda torget för vändning.



Fick just höra från "politiskt håll" att det allra mesta nu tyder på att det blir vändning vid Södra torget för linje 100 i stället för vid Resecentrum. Med tanke på att det blir fler förbindelser mellan Sjukhuset och Södra torget så kommer detta dem som i dag åker till/från detta till godo.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Det låter ju bra om det stämmer .. men då har väl Orust vagnbrist vid trafikstart  DD vagnar byggs ju inte så fort...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 26 oktober 2010, 11:20:12 AM
Det låter ju bra om det stämmer .. men då har väl Orust vagnbrist vid trafikstart  DD vagnar byggs ju inte så fort...

Om det inte går att disponera om bussar från Öckerötrafiken så lär det bli så ja. Man får väl annars tänka sig att ett omlopp utgörs av vanligt boggibuss, som eventuellt förstärks vissa hårdbelastade avgångar. Lösningen måste väl ändå tillgripas ibland då alla dubbeldäckarna knappast lär kunna rulla varje måndag-fredag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nej DD bussar lär väl krångla en del de oxå  och eftersom de skall köras på RME  så lär det säkert hända de inte vill vara med alla dagar under vintertid.. Scania själva ger ju inga garantier för att motorer fungerar i kyligt väder med det bränslet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2010, 11:46:30 AM
Om det inte går att disponera om bussar från Öckerötrafiken så lär det bli så ja. Man får väl annars tänka sig att ett omlopp utgörs av vanligt boggibuss, som eventuellt förstärks vissa hårdbelastade avgångar. Lösningen måste väl ändå tillgripas ibland då alla dubbeldäckarna knappast lär kunna rulla varje måndag-fredag.

Skulle inte några fler av linjerna som Orust kör få dubbeldäckare? Hur blev det t ex med Grön Express? Om det blir fler linjer med DD finns det ju åtminstone lite större möjligheter att disponera om fordonen efter behov.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 13:54:35 PM
Dock är det väl skillnad på kravspecen för bussarna mellan linjerna, om jag inte minns fel.
Om man tummar lite på vändtiderna i Borås går det nog att få runt det hela på samma antal fordon, det gjorde det i a f med det ursprungliga antalet dim bussar enligt den likaså urspr tidtabellen eftersom frågan runt Södra Torget var uppe redan då.

Ja, kraven för Grön Express gör att de bussarna inte är lämpliga för linje 100. Att köra Resecentrum-Södra torget tur och retur tar cirka 6 minuter i normala fall men kan lätt bli mer i maxtimmarna. Det är också lämpligt att inte vända bussarna på Södra torget utan köra runt via Fabriksgatan-Allégatan. Det tar cirka en minut längre tid men det är motiverat med tanke på säkerheten på torget och också hur vändning där riskerar störa andra linjer.

Eftersom vändtiden vid Resecentrum var 10 minuter enligt tidigare förslag är det teoretiskt möjligt att klara det på samma antal fordon men de redan hårt utnyttjade marginalerna krymper då ännu mer. Det återstår alltså sammanlagt tre eller fyra minuter för lossning och lastning vid Södra torget och Resecentrum. Det är inte mycket för en dubbeldäckare med cirka 90 platser.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2010, 14:16:37 PM
Ja, kraven för Grön Express gör att de bussarna inte är lämpliga för linje 100.

Ni glömmer att Grön Express tilldelades Nobina och trafikstart med dubbeldäckare där är till nästa sommar.