Huvudmeny

Kymlingelänken

Startat av Mr G, 19 oktober 2010, 09:30:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Antar att Kymlingelänkens dagar är räknade. När de nya vägarna i området blir klara kommer vägstumpen här bli en del av E18, och ingen länk mellan två vägar som den är nu.


090403


090517


090530


090815


090818


091018


091212


100312


100613


100823


101018
吉先生

Nico


Citat från: Mr G skrivet 19 oktober 2010, 09:30:20 AM
Antar att Kymlingelänkens dagar är räknade. När de nya vägarna i området blir klara kommer vägstumpen här bli en del av E18, och ingen länk mellan två vägar som den är nu.

Liksom E18 från Rinkan och västerut heter Hjulstavägen så lär väl även denna tvärsträckning rent tekniskt fortfarande heta Kymlingelänken. Däremot kommer förbindelsen nog som sagt att förlora sin karaktär av länk då den blir själva E18. Å andra sidan så kommer en del av de köer som du så tjusigt fångat i alla fall att minska, men visst känns det lite vemodigt då man varit van att åka denna väg under lång tid.

Lite OT, men vi som är uppväxta i närområdet under 60- och 70-talen (kanske även tidigare) och framåt uttalar Kymlinge och Kymlingelänken med hårt K medan t.ex. Radio Stockholm kör med tj i sitt uttal. Man får kanske hoppas på att vi får någon form av enhetlighet även här?!  ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 19 oktober 2010, 10:10:18 AM
Lite OT, men vi som är uppväxta i närområdet under 60- och 70-talen (kanske även tidigare) och framåt uttalar Kymlinge och Kymlingelänken med hårt K medan t.ex. Radio Stockholm kör med tj i sitt uttal. Man får kanske hoppas på att vi får någon form av enhetlighet även här?!  ;)

Intressant för en språkintresserad utböling som aldrig vetat om något annat alternativ än det hårda K:et. Det märks att man sällan lyssnar på P4 Radio Stockholm numera. :)

Bengt Jönsson

Akta fiskarna i Igelbäcken!!
:o

/B

JDS

Citat från: Nico skrivet 19 oktober 2010, 10:10:18 AM
Lite OT, men vi som är uppväxta i närområdet under 60- och 70-talen (kanske även tidigare) och framåt uttalar Kymlinge och Kymlingelänken med hårt K medan t.ex. Radio Stockholm kör med tj i sitt uttal. Man får kanske hoppas på att vi får någon form av enhetlighet även här?!  ;)



Det lär vara "tjymlinge" som är det äldre uttalet. När jag gick tunneltågförarutbildningen var det på tunnelbana 3 och där sade alla mycket riktigt "kymlinge" med hårt K, så det gör jag också, men mina föräldrar säger "tjymlinge". Det kan nog vara ett vanligt uttal bland bilister som inte hör hemma i området!

Max W

Citat från: JDS skrivet 19 oktober 2010, 13:58:51 PM
Det lär vara "tjymlinge" som är det äldre uttalet. När jag gick tunneltågförarutbildningen var det på tunnelbana 3 och där sade alla mycket riktigt "kymlinge" med hårt K, så det gör jag också, men mina föräldrar säger "tjymlinge". Det kan nog vara ett vanligt uttal bland bilister som inte hör hemma i området!
När Kymlingelänken var ny kallades den Inre Tvärleden vill jag minnas
/Max

Mr G

Jag vill minnas att Kymlingelänken endast var en del av Inre Tvärleden. Nåt säger mig att hela nuvarande väg 279 har betecknats som Inre Tvärleden, dvs från Ulvsundaplan till Silverdal.

Kan det ha funnits planer på att dra leden vidare åt något håll? Essingeledens planerade Brommagren är isåfall tänkbar tycker jag.

Sen faller tankarna osökt in på den Yttre Tvärleden. En snabb efterforskning ger att det är en annan benämning på Västerleden eller det som numera kallas Förbifart Stockholm. Enligt Wikipedia (tas med en nypa salt) hela vägen från Söderhall i Roslagen i en stor båge runt stan till Fors på Södertörn.
吉先生

Anders Noren

Citat från: Mr G skrivet 19 oktober 2010, 15:14:10 PM
Sen faller tankarna osökt in på den Yttre Tvärleden. En snabb efterforskning ger att det är en annan benämning på Västerleden eller det som numera kallas Förbifart Stockholm. Enligt Wikipedia (tas med en nypa salt) hela vägen från Söderhall i Roslagen i en stor båge runt stan till Fors på Södertörn.

Inget salt behövs, jag ids bara inte lägga in källa till uppgifterna. (Jag har en tidskriftssamlare med officiellt informationsmaterial för Dennispaketet.)

groenis

Anders
Om du har all information finns den i så fall in scannad skulle vara kul att läsa då farsan var involverad i föregångaren till Dennispaketet då samma led hette Kungshatt.

/Lennart

New_options

Är detta samma Kymlinge som nämns i flera av Håkan Nessers böcker om Barbarossi?

Fredrik W

Mr G: Tack för ett mycket bra bildreportage! Intressant att se utbyggnaden steg för steg.

Mr G

1. Tack för det Fredrik!

2. När det gäller namnen på vägarna Inre Tvärleden resp Yttre Tvärleden vill jag hävda att de fanns långt före Dennispaketet var påtänkt och således har namngetts
långt innan Bengt Dennis började fundera på Storstockholms infrastruktur. Jag antar att namnen eminerar från storvulna 60-talsplaner och hoppades att någon hade bättre koll på dessa än vad jag själv har. Dennis dammade väl av några av dessa planer, och förändrade säkert en del också. Därför blir en hänvisning till Dennispaketet här inte helt rättvisande för sammanhanget.
吉先生

Kotta

Kul med lite bilder som följer byggförloppet! Mitt kontor har utsikt mot kymlingelänken så har sett hur det förändras men inte hunnit promenera ut och fota nåt själv än.

Annars undrar jag om det finns några ivriga fotografer som följer dom andra byggena runt om i stan?

Själv bodde jag tidigare en längre tid vid Karolinska och har därför fotat endel runt den delen av norra länken genom åren och försöker även gå förbi ibland nu och plåta iom att det förändras snabbt där. Men sen händer det ju även grymt mycket i dom andra delarna av norra länken-bygget och därifrån vore det intressant att se lite serier. Någon som har varit på fotoutflykt?