VK: Umeå i topp med flest rondeller

Startat av bussgrabben, 18 oktober 2010, 17:02:59 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

bussgrabben

Inom en snar framtid kommer Umeå att ha över 60 rondeller - närmast en fördubbling på drygt tre år - vilket sannolikt gör kommunen till Sverige-etta i rondeller per, överlag positiva, invånare.

http://vk.se/Article.jsp?article=386501

Ersa

Gnällspikarna från inlandet som beklagar sig över Umeås rondellerna brukar jag fråga om de minns hur det såg ut innan de kom. Det är lätt att idag glömma hur länge man fick stå i kö och vänta på att få svänga vänster i korsningarna runtom på bl.a Västra Ersboda på 80-talet, men vissa av oss minns detta.

Det enda problemet med Umeås rondeller är avsaknaden av körfältspilar, vilket leder till viss anarki. T.ex att folk bl.a alltid ligger i högerfilen, även när de ska åt vänster. Det beteendet har jag bara sett en enda gång utanför Umeå, och det var här i Uppsala förra veckan. Det kanske var en turist från Umeå? Hur som helst höll denne på att smälla direkt med en Uppsalabilist som körde rakt fram genom rondellen, hela tiden i vänsterfilen.

bussgrabben

Haha. Ja, det råder total rondellanarki i Umeå. Det är nästan säkrast att bara blunda och kasta sig ut.

Och angående hur det såg ut tidigare kan jag även påminna om korsningen vid NUS innan rondellen och de nya broarna byggdes. Den rödljuskorsningen var inte att leka med.

riiga

Visst är rondeller bra, men ibland går man till överdrift tycker jag, som i handelsområdet Tornby här i Linköping. Tog mig också friheten att markera alla rondeller i Linköping på en karta, då jag var mycket säker på att vi var en av de rondelltätaste städerna, med tanke på att rondellhundarna har sitt ursprung här... Totalt fick jag det till 40 rondeller. Ganska många ändå, och fler lär det bli. Antagligen runt 50 om bara ett par år.

Karta