Senasete och nästa färjelinje som försvinner

Startat av BMJ, 16 oktober 2010, 10:44:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMJ

Funderar lite på vilken nästa av vägverkets färjelinjer som kommer att försvinna. Det har som bekant varit på tal med broersättning för både Öckerö/Björköleden och Gullmarsleden, men det verkar ligga långt in i framtiden om det överhuvudtaget blir av.

En följdfråga blir då vilken den senaste färjeleden som slopades var?

larsy

Den senaste färjeleden som ersattes med bro var Hasselöleden (Södra Färjesundet över Dalälven) som drogs in 1 juli 2002. Före det var det 2001 då Männikkö över Kalix älv ersattes med bro.

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 16 oktober 2010, 10:44:44 AM
Funderar lite på vilken nästa av vägverkets färjelinjer som kommer att försvinna. Det har som bekant varit på tal med broersättning för både Öckerö/Björköleden och Gullmarsleden, men det verkar ligga långt in i framtiden om det överhuvudtaget blir av.

En följdfråga blir då vilken den senaste färjeleden som slopades var?


Trafikverket vill bygga bro till Öckerö men en folkomröstning har sagt nej!
Det kulturella avståndet mellan Göteborg/Torslanda och Öckerö är betydligt mer än de få kilometrar som skiljer åt.
;D 8)

Gullmarsleden kommer nog heller inte att få bro eftersom denna led bara är ett komplement till landvägen över Stångenäset.
En bro skulle dessutom bli mycket dyr här eftersom Gullmarsfjorden är djup

/B

BMJ

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 oktober 2010, 19:56:50 PM

Trafikverket vill bygga bro till Öckerö men en folkomröstning har sagt nej!
Det kulturella avståndet mellan Göteborg/Torslanda och Öckerö är betydligt mer än de få kilometrar som skiljer åt.
;D 8)

Gullmarsleden kommer nog heller inte att få bro eftersom denna led bara är ett komplement till landvägen över Stångenäset.
En bro skulle dessutom bli mycket dyr här eftersom Gullmarsfjorden är djup

/B

I Öckeröfallet skulle en bro ersätta två färjeleder, både Öckerö-, och Björkölederna. Fö kan det tyckas märkligt att Öckeröleden heter just Öckeröleden, eftersom den angör Hönö, som förvisso tillhör Öckerö kommun.  ???

Bengt Jönsson

Citat från: BMJ skrivet 19 oktober 2010, 20:46:12 PM
I Öckeröfallet skulle en bro ersätta två färjeleder, både Öckerö-, och Björkölederna. Fö kan det tyckas märkligt att Öckeröleden heter just Öckeröleden, eftersom den angör Hönö, som förvisso tillhör Öckerö kommun.  ???


Det är för att dagens färjeled mellan Lilla Varholmen och Hönö Pinan på 70-talet ersatte den äldre färjeleden mellan Hjuviks Brygga och Öckerö Färjeläge!
Den något mindre Björköleden fick också den hänga med till Lilla Varholmen

/B

Jo

Citat från: BMJ skrivet 19 oktober 2010, 20:46:12 PM
I Öckeröfallet skulle en bro ersätta två färjeleder, både Öckerö-, och Björkölederna. Fö kan det tyckas märkligt att Öckeröleden heter just Öckeröleden, eftersom den angör Hönö, som förvisso tillhör Öckerö kommun.  ???

Fast nu heter den ju i och för sig Hönöleden i alla fall:
http://www.vagverketfarjerederiet.se/files/tidtabeller.aspx

David M

Jag är lite förvånad över att VV/Trafikverket inte har utrett vilka färjelinjer som på sikt borde vara kvar och vilka som med fördel kan ersättas av broar/tunnlar. Såväl Byälvan i Värmland (70 meter lång färjelinje) som färjan till Hemsö i Ådalen, kanske även Bolmsölinjen och Ivöleden med dess stora semestertrafik, borde en broinvestering på sikt förränta sig. Färjelinjer som aldrig kommer att ersättas är sådana som färjan till Visingsö, där borde man istället fråga sig varför det inte finns exempelvis en färjelinje från ön till Västergötland.



Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 27 november 2010, 14:31:18 PM
Jag är lite förvånad över att VV/Trafikverket inte har utrett vilka färjelinjer som på sikt borde vara kvar och vilka som med fördel kan ersättas av broar/tunnlar. Såväl Byälvan i Värmland (70 meter lång färjelinje) som färjan till Hemsö i Ådalen, kanske även Bolmsölinjen och Ivöleden med dess stora semestertrafik, borde en broinvestering på sikt förränta sig. Färjelinjer som aldrig kommer att ersättas är sådana som färjan till Visingsö, där borde man istället fråga sig varför det inte finns exempelvis en färjelinje från ön till Västergötland.


Färjan till Visingsö är inte TRV:s utan en kommunal sådan tillhörande Jönköpings kommun.
Att det inte finns någon  färja till V från Västgötasidan av Vättern är väl för att man inte vill ha över en massa trafik ...

/B

Alexei

CitatGullmarsleden kommer nog heller inte att få bro eftersom denna led bara är ett komplement till landvägen över Stångenäset.
En bro skulle dessutom bli mycket dyr här eftersom Gullmarsfjorden är djup
.

Jo det är djubt dupt där, 109m enl Eniros karta.  Men jag har svårt att se att det skulle bli ett problem, eftersom det också är smalt.  Ca 950-1,000m, man skulle således kunna placera pylonerna på land. bygger man 50-100m från strandkanten så
skulle det bli en drygt 1,100m spann.  Som jämförelse har  Höga Kusten bron ett spann på 1,210m. Har svårt att se att projektet skulle bil dyrare(,upräknat för inflation förståss.) :)

Anders Noren

När en bro över Luleälven vid Avan, mellan Boden och Luleå, var på tal senast för ungefär 10 år sedan så avfärdades den p.g.a. kostnaden, ca 200 miljoner kronor. Luleälven är grund och på stället ca 650 meter bred. En bro där skulle aldrig trafikeras av tillräckligt många fordon för att det ska vara vettigt att lägga ut ett par hundra miljoner på den - och detsamma gäller förmodligen många av Sveriges kvarvarande vägfärjelinjer. Det är ju inte direkt E4:an vi pratar om...

BMJ

Citat från: Alexei skrivet 28 november 2010, 20:09:56 PM
.

Jo det är djubt dupt där, 109m enl Eniros karta.  Men jag har svårt att se att det skulle bli ett problem, eftersom det också är smalt.  Ca 950-1,000m, man skulle således kunna placera pylonerna på land. bygger man 50-100m från strandkanten så
skulle det bli en drygt 1,100m spann.  Som jämförelse har  Höga Kusten bron ett spann på 1,210m. Har svårt att se att projektet skulle bil dyrare(,upräknat för inflation förståss.) :)

Jag vill minnas att när det senast diskuterades bro/tunnel låg prislappen på ca 2 miljarder kr (2 000 000 000). Det är inte riktigt jämförbart med höga kusten bron, betänk att en Gullmarsbros främsta syfte skulle vara att korta restiderna för Lysekilsborna (som är färre än 15 000).

Jo

Citat från: David M skrivet 27 november 2010, 14:31:18 PM
Jag är lite förvånad över att VV/Trafikverket inte har utrett vilka färjelinjer som på sikt borde vara kvar och vilka som med fördel kan ersättas av broar/tunnlar. Såväl Byälvan i Värmland (70 meter lång färjelinje) som färjan till Hemsö i Ådalen, kanske även Bolmsölinjen och Ivöleden med dess stora semestertrafik, borde en broinvestering på sikt förränta sig. Färjelinjer som aldrig kommer att ersättas är sådana som färjan till Visingsö, där borde man istället fråga sig varför det inte finns exempelvis en färjelinje från ön till Västergötland.
Hemsöleden planeras väl för att få en ny lindragen färja istället. Därmed torde ju driftskostnaden minska väsentligt då både personalbehovet halveras och bränsleförbrukningen troligtvis också mer än halveras. När väl linfärjeinvesteringen är tagen torde det ju inte vara aktuellt att ersätta med bro den närmaste tiden.

Fårö har väl återigen diskuterats den senaste tiden annars.


Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 november 2010, 14:37:38 PM
Färjan till Visingsö är inte TRV:s utan en kommunal sådan tillhörande Jönköpings kommun.
Att det inte finns någon  färja till V från Västgötasidan av Vättern är väl för att man inte vill ha över en massa trafik ...
/B

Fast färjan till Visingsö är väl på väg att bli en statlig färjeled nu inom något år. Det som nu utreds är väl huruvida detta kommer att blir den första avgiftsbelagda statliga färjeleden eller ej.

Danne B.

Citat från: Jo skrivet 02 december 2010, 21:29:51 PM
Fast färjan till Visingsö är väl på väg att bli en statlig färjeled nu inom något år. Det som nu utreds är väl huruvida detta kommer att blir den första avgiftsbelagda statliga färjeleden eller ej.

Nog räknas väl ändå färjan Jungfrusund (Ekerö) <-> Slagsta i Stockholm som statlig färjeled...?! Och den är ju avgiftsbelagd...

//Danne

Bengt Jönsson

Citat från: Danne B. skrivet 03 december 2010, 00:50:00 AM
Nog räknas väl ändå färjan Jungfrusund (Ekerö) <-> Slagsta i Stockholm som statlig färjeled...?! Och den är ju avgiftsbelagd...

//Danne

Nej, den är väl kommunal eftersom Ekerö redan har en fast broförbindelse med fastlandet.

/B

Danne B.

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 december 2010, 11:21:43 AM
Nej, den är väl kommunal eftersom Ekerö redan har en fast broförbindelse med fastlandet.

/B

Aha! Okej! Men det är ju vägverkets(?) färjor?

//Danne