Huvudmeny

Söndagsbild 118

Startat av Jona, 03 oktober 2010, 01:43:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Jag brukar av och till bjuda på några teman i dessa trådar. Så som brotemat. Miljötemat försöker jag så gott det går ha genomgående i alla svepen fast ibland blir det mer buss än miljö. Dagens svep borde hålla sig ganska bra med ca 50 - 50.

Vill passa på och fira 1200 inlägg nu för mig här på snacket genom att påbörja ett nytt tema. I Botniabanans spår. Bygget av en 19 mil ny kustjärnväg i Norrland innebär nämligen en hel del förändringar. Samhällen och städer renoveras upp. Busstationer flyttas och nya gator byggs och sådana spår är det jag tänker på.
Apropå spår, stora delar av Ådalsbanan renoveras eller byggs nytt, och det är verkligen på grund av Botniabanan. Välkommen och följa med i Botniabanans spår.

Vi börjar i Örnsköldsvik. En av anledningarna är att här har man kommit längre än på andra platser och därför tyckte jag det var en bra start. För er religiösa så såg jag något om att det i Bibeln står något om att den som är sist ska komma först. Ö är sist i alfabetet men får alltså här komma fört.


Vid fototillfället var detta den dåvarande busstationen. Fotografen står utanför restaurangen längst upp på varvsberget.


Ännu en bild från den idag gamla busstationen i Örnsköldsvik.


Den 30 augusti 2010 öppnades däremot nya busstationen i staden. Linje 1 och 5 började samma dag trafikera den upprustade vägen Järnvägsgatan och angör hållplatserna utanför entrén. Alla busslinjer på landsbygden som startar/passerar busstationen flyttades in på den nya samma dag. Det gäller även långfärdsbussarna.


En regnig bussfri bild. Detta nya bygge kallas Örnsköldsvik resecentrum och det är ett bra namn om ni frågar mig om min åsikt. För det förklarar verkligen allt. Centrum för resor. Däremot heter järnvägs-delen Örnsköldsvik C men den har alltså direktförbindelse med resecentrum via 3 rulltrappor.


En buss från Klövsjö Rätans Trafik lämnar det nybyggda resecentrum på sin väg mot Trehörningsjö.
I bakgrunden ses den mycket högre belägna järnvägsstationen. En inglasad gångbro tar dig från stationen över Domsjövägen och ner till Resecentrum.


Med ryggen mot entrén så kan man se en buss på linje 5 som just lämnat stadsbussarnas hållplats.


Bussgods lokal och lastutrymme kan ni se här. Ovanför syns gångbron mellan järnvägs och bussdelen av resecentrum.


Numera har även Örnsköldsvik fått denna för resenärerna bra lösningen med dockningsstation. Man kan ta sig torrskodd hela vägen från perrong till buss. Det var säkert väldigt uppskattat en regnig dag som denna.

Ur fotosynpunkt var det sämre då bussarna backar mot fotografen, men vill man fota buss kanske det är bättre och ta dom när dom ankommer terminalen eller utanför vid avgång så som bilden på Kr177.


Återigen ser man nivåskillnaderna, perrongen överst, Domsjövägen i mitten och resecentrum och järnvägsgatan i bottenplan.
Här ser man även namnet på det nya stället ovanför huvudentrén.


Byberg och Nordin på väg mot Köpmanholmen passerar en stillastående stadsbuss på linje 1 som lastar vid en av dom nya hållplatserna.


Det finns ett antal parkeringsplatser i nära anslutning till Resecentrumet och det är lätt-tillgängligt både med bil och med buss. Det är bra.


Avslutar bildsvepet denna söndag med och visa en försmak av vad som ska komma. Numera kan man på vardagarna åka med 5 turer mellan Örnsköldsvik och Umeå då en Regina-motorvagn pendlar sträckan fram och åter.

Det kostar ungefär samma som med buss. Länstrafikens kort gäller på tåget, både dom för Västernorrland och Västerbotten.
Men det går mycket fortare och åka sträckan med tåg och är mer bekvämt. Jag provåkte detta tåg en fredag i slutet av september och beläggningen på den turen var bra. Det fanns inte allt för många tomma stolar. Tåget avgick på minuten från Örnsköldsvik och kom fram mer eller mindre på minuten till Umeå Östra.

Inga signalfel eller andra problem förekom på den tur jag medföljde. Man sparar ungefär 40 minuter restid på och åka tåg jämfört med den motsvarande expressbuss på linje 100. Och var det till Umeå Östra intill NUS (Sjukhuset) du ville till sparar du ännu mer tid. Fast det är svårt och jämföra just nu, då tågen endast går till Östra medan bussen på linje 100 angör busstationen i Umeå, som ligger mer centralt.

Men med anslutande bussresa tror jag ändå du kan spara cirka 30 minuter mellan buss VS tåg från Torg till torg.
Så jag ser framemot tills när hela banan öppnas, och full tabell börjar gälla. Då får vi även möjlighet och åka tåg på helgerna. En sak du idag inte kan göra tyvärr.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Bergenga

Et veldig interessant tema! Og selvsagt mange fine bilder! :)

Selv fikk jeg først vite om Botniabanan da familien reiste på bilferie til Nord-Norge i 2004. Vi reiste tvers over Sverige til Gävle for å besøke järnvägsmuseet der. Så kjørte vi kysten oppover, for det meste E4, og en eller annen plass kjørte vi forbi kilometervis med jernbanebygging. Det er interessant at det nå er over 6 år siden, og enda har ikke hele banen blitt åpnet. Det sier litt om hvilket stort arbeid som ligger bak en sånn bane.
Videre gikk reisen innom Norrbottens järnvägsmuseum i Karlsvik og over til Finland ved Haparanda/Torneå og så videre opp til Tana i Finnmark.

Interessert i jernbane har jeg vært siden jeg var ganske liten. Jeg kommer fra et distrikt helt fritt for tog, så det var selvsagt gjennom modelljernbane at interessen startet. Men så etter noen år ble det skala 1:1 som tok all oppmerksomhet. Det var først mange år senere, etter å ha bodd i Trondheim et år og trøttnet på dieseltogene der, at jeg ble interessert i busser, det som nå opptar mest oppmerksomhet.
Temaet med Botniabanan og hva den har å si for plassene den går gjennom er spesielt interessant for meg som alltid har vært interessert i høgfartstog. Jeg interesserer meg for høgfartstog generelt, men spesielt håper jeg på at man vil bygge Haukelibanen, som en forbindelse mellom Oslo og de folkerike områdene langs Oslofjorden i øst, og Bergen/Haugesund/Stavanger i vest. Hvorfor akkurat denne er ganske enkelt fordi den vil komme gjennom Vest-Telemark, hvor jeg er fra. Haukelibanen kan i teorien korte ned reisetiden mellom Vest-Telemark og Oslo til bare 1/3 av dagens reisetid ... og hvordan kan man si nei til det da? ;)
Vel, det er ikke bare å bygge en sånn bane, for det krever mye penger og mye arbeid. Dessuten er det ikke sikkert at Haukelibanen vil være det beste alternativet for landet, så jeg tror ikke på at den blir bygget før arbeidene faktisk er igang. Så langt har jeg fulgt arbeidet for Haukelibanen i rundt 15 år, og om det blir noe av, er det uansett mange år fram i tid.
Mvh.
Øyvind Berg