Påkörd cyklist döms för körning i vägbanan

Startat av homer, 29 september 2010, 19:25:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7869793.ab

En dom helt i min smak... kan ju hoppas polisen börjar tillämpa den oftare, (givetvis önskar jag ingen att bli påkörd)

medelålders män på racingcyklar i färgglada trikåbyxor är ett mycket irriterande problem, då dem inte orkar ligga i 50 km/h och när man dessutom ska in vid varenda busshållplats måste man köra om dem 10 gånger. Dessutom har dem inte vett att lämna bussen företräde när man ska blinka utan med livet som insats kör om fast dem ser att jag vill ut, sen måste jag ligga och snigelåka bakom dem eller göra en livsfarlig omkörning >:(

Ersa

#1
Oavsett om cyklisten åtalas eller inte, så borde väl även bilföraren åtalas? Man ska inte gå fri direkt om man kör på en cyklist bakifrån oavsett om det finns en cykelbana intill eller inte. Om nu båda gjort fel ska båda ha varsitt straff.

Delvis kan jag förstå cyklistens resonemang. Man är alltid "i vägen" som cyklist, både ute på körbanan med eget liv som insats, plus att gångtrafikanter inte heller vill ha hemska cyklister på "sin" gång/cykelbana, även om den är kombinerad.
Delvis förstår jag även Homers resonemang. Det är störande att ytterst få cyklister följer så enkla regler som t.ex:
1: Att även inte får försöka köra om en buss som blinkar vänster vid en hållplats.
2: Att även de, liksom bilar, ska lämna gående företräde vid ett övergångsställe
3: Att även de, liksom bilar, ska stanna vid rött ljus.

Och ja, jag både går, cyklar samt kör både bil och buss i stadstrafik minst varannan dag.

Mikael Lövgren

Det som skrämmer mig mest är cyklister som tror att de har företräde bara för att de korsar vägen på ett övergångsställe....
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

SimonB

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 29 september 2010, 22:10:38 PM
Det som skrämmer mig mest är cyklister som tror att de har företräde bara för att de korsar vägen på ett övergångsställe....

Du kan få åka med mig på en distributionstur i Lund en dag, så tror jag att du ska kunna bli härdad sen. I Lund tror cyklisterna att de har företräde precis när som helst och precis var som helst....  :-X

JDS

CitatHan valde bort cykelbanan eftersom den delas med fotgängare.

– Jag tror inte det är så trevligt för fotgängarna om jag susar förbi i 40 km/h.

Gör inte det då. Man får inte mer problem än man gör sig!

ch

Man kan vrida och vända på detta hur mycket man vill. Jag cyklar sällan på cykelbanor då det oftast ligger en massa grus där. Det är också höga kanter, gropar och annat som gör det farligt att cykla där. Sen kan man fråga sig om det verkligen är tänkt att en racercyklist i ca 40 km/h ska cykla slalom bland barn, barnvagnar, gående etc? Men det försvarar inte de cyklister som utan belysning cyklar mot enkelriktat och bryter mot allehanda trafikregler som värsta vettvillingar.

Men å andra sidan är inte bussförare världens bästa trafikanter heller. De är ofta stressade, har attityd och tror att störst går först. Inte ovanligt att bussförare skiter fullständigt i högerregeln då de bara kör på för de kör ju en stor buss. Likaså med lastbilsförare.

Och vi kan dra upp samma sak med bilister, mc-förare, gående etc. Så alla är lika goda kålsupare. Jag brukar säga i trafiken har jag endast mottrafikanter, inte medtrafikanter.