Huvudmeny

Betongväg i Skåne

Startat av Fredrik W, 26 september 2010, 21:30:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik W

Kolla 14 min 18 sek in i programmet, var är det inspelat? Det är alldeles uppenbart en övergiven vägsträcka.

http://svtplay.se/t/136476/starke_man

Peter Ström

Jag tycker att detta ser ut att vara på en flygbas, ser ut att vara på en taxi bana. Men var? //Peter

Walter

Nu ser jag inte klippet men en liten del av Bulltoftas bana finns kvar, kan det vara den?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik W

Taxibana - knappast troligt, vägen är sliten på ett sätt som om det gått biltrafik där. Kolla 14:40.

Bulltofta - nej, det är ute på landet någonstans.

Peter L

Då kommunhuset i Kävlinge använts för en del inspelningar kanske man kan gissa att det är någonstans i närheten?

David M

De gamla betongvägarna jag kommer på som är i närheten av Kävlinge och som ser ut så där är gamla lv 104 Lund - Kävlinge mellan Lackalänga och nuv. lv 104. Vägen lades ut som betongväg under 1930-talet. Sedan Västkustbanan byggdes ut till dubbelspår 1995-1997 har vägen varit avspärrad vid järnvägen (tidigare en plankorsning på platsen) så numer är det en stillsam lokalväg för de som bor vid närheten. Vägen kröker sig lite grand så jag finner det väldigt troligt att det är den här vägen.


Annan kandidat är gamla vägen mellan Eslöv och Gårdstånga. Det som talar emot är att kurvan som finns i tv-inslaget inte existerar på den vägen, så jag håller på Lackalänga - Vallkärra mellan Kävlinge och Lund. Mellan lv 104 och Vallkärra-Lund känner man fortfarande av betongplattorna som finns under asfalten.

David M

Förlåt, länsväg 108 skall det vara och inte 104:an som går samman med 108:an i Värpinge utanför Lund...

SimonB

Man ser västkustbanan i bakgrunden, så Lackalängatrakten låter rimligt! :)

scaniav8


Fredrik W

Citat från: Karl skrivet 28 september 2010, 00:44:46 AM
Kärråkravägen.

Ja. Man ser Lackalänga kyrktorn vid 14:20. Det är alltså inte en avstängd väg, men den har mycket mindre trafik nu än när den var huvudväg. Det var en del av tidigare länsväg 106 och innan dess väg 54.



Peter L

Är det inte den vägen som linje 123 mellan Lund och Kävlinge tidigare körde och som passerar en riktigt lömsk järnvägskorsning? Mer än en buss som fått en skrapning undertill under åren...  ;)

ch

Serien har till stora delar spelats in i Göteborg har jag läst.

Bengt Jönsson

Citat från: ch skrivet 30 september 2010, 08:17:35 AM
Serien har till stora delar spelats in i Göteborg har jag läst.


Göteborg...
*ASG*

Där hade man inte behövt ta till dikten.... utan kunnat plockat allt från verkligheten
TV-Serien är ju en klockren spark i arslet och parodi på korrumperade kommunal-"politruker"..
;D ;D

Trodde också först att betongvägen var den övergivna sträckan mellan Eslöv - Gårdstånga.

Någon som fortfarande tror på myten om den oförvitlige och omutbare  svenske kommunal- och statstjänstemannen.. ?
;D ;D

GP skriver vidare i "härvan"
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.457923--vi-har-en-laxa-att-gora-

/B