Rikstretton: Faller sönder

Startat av Greger Larsson, 26 september 2010, 19:43:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Tog en bekant med i Amazonen och åkte på spaning norrut en lördag i augusti. Regnet stod stundtals som spön i backen.
Detta var en av sträckorna som tittades till, och jo, denna har man kört buss(i linjetrafik) efter. Men det var nog ett tag sedan vid närmare eftertanke..



Sedan besöktes även denna K-märkta betongskapelse:




the0fiskis

fösta bilden skulle nog passa i s/v ?

TageK

Du måste ha varit i närheten av Jävre strax söder om Piteå, eller....?

Ersa

Självklart ska man ta den gamla bilen på den gamla vägen. :)

Drängen

Citat från: TageK skrivet 26 september 2010, 20:48:19 PM
Du måste ha varit i närheten av Jävre strax söder om Piteå, eller....?
Lysande monument över svenska kommunalpolitiker. Turistinformation som byggdes 1966! för vänstertrafik. Den funkade väl inte ett helt år, förrän högeromläggningen var genomförd....Men Jävrebaren några hundra meter norrut har stillat hungern hos vägfarare i många år. Börjar väl bli 40 år sen jag åt där första gången.

Greger Larsson

Mja, är inte det där lite av en efterhandsgrej? Eftersom byggnaden skulle utgöra turistinformation även för Västerbottens län så hamnade den ju på rätt sida också? Det hade nästan varit konstigare att bygga på motsatta sidan av E4:an när ändå mack, restaurang och stugor fanns på denna sida. Sen tror jag knappast att det var någon större svårighet att ta sig över E4:an på 60- eller 70-talet heller..

Drängen

Nja, byggåret stämmer väl, och undrar om inte ansvariga projektledare gjort avbön i efterhand. Däremot vet jag inte om macken å motellet byggdes i samma veva. Och det kunde nog tidvis, framförallt sommartid, va lite knepigt att korsa E4:an riskfritt.

Greger Larsson

Citat från: Drängen skrivet 26 september 2010, 21:51:41 PM
Nja, byggåret stämmer väl, och undrar om inte ansvariga projektledare gjort avbön i efterhand. Däremot vet jag inte om macken å motellet byggdes i samma veva. Och det kunde nog tidvis, framförallt sommartid, va lite knepigt att korsa E4:an riskfritt.

Sannolikt hade lite fler söderifrån kommande stannat till om byggnaden funnits på "rätt" sida om man tänkte sig att den skulle utgöra en port mot Piteå och Norrbotten. Men kanske inte hela förklaringen till att den bommades igen. När nu det skedde, i slutet av 70-talet?
Sen nu när man K-märkte tycker man ju att man skulle ha varit lite mer rädd om hela miljön, bl a med småstugorna som fanns mot gamla rikstretton(den låg på rätt sida!). Men man har skalat onödigt mycket kan man tycka!