Rikstretton: Gula streck i Ers(a)trakter

Startat av Greger Larsson, 26 september 2010, 19:35:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson



Lite förbryllande med tredubbla linjer, någon som har en gammal körkortsbok att kolla i?


Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 26 september 2010, 19:35:45 PM


Lite förbryllande med tredubbla linjer, någon som har en gammal körkortsbok att kolla i?


Så såg det ut på vägarna fram till högertrafiken 1967. En gul mittlinje fanns alltid. Sedan fanns en heldragen linje där omkörning ansågs vara olämplig i respektive riktning. I det här fallet var det alltså omkörning förbjuden i båda riktningarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#2
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2010, 19:41:03 PM
Så såg det ut på vägarna fram till högertrafiken 1967. En gul mittlinje fanns alltid. Sedan fanns en heldragen linje där omkörning ansågs vara olämplig i respektive riktning. I det här fallet var det alltså omkörning förbjuden i båda riktningarna.

Precis den information över "trafiklinjer" jag hittade i Motormännens kartbok från 1959. Scannar in bilder ur boken vid tillfälle framöver.
Det fanns även dubbla streckade gula linje, som hette "fartbegränsningslinjer", vilket tydde på att den sträckan hade en form av hastighetsbegränsning. Jag tolkar det som att en enkel streckad gul mittlinje alltid betydde fri fart samt inga omkörningsförbud. Det står även att heldragna spärrlinjer som de på Gregers bilder aldrig fanns i områden där vägen hade den dubbla "fartbegränsningslinjen"

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 26 september 2010, 19:46:39 PM
Precis den information över "trafiklinjer" jag hittade i Motormännens kartbok från 1959. Scannar in bilder ur boken vid tillfälle framöver.
Det fanns även dubbla streckade gula linje, som hette "fartbegränsningslinjer", vilket tydde på att den sträckan hade en form av hastighetsbegränsning. Jag tolkar det som att en enkel streckad gul mittlinje alltid betydde fri fart samt inga omkörningsförbud. Det står även att heldragna spärrlinjer som de på Gregers bilder aldrig fanns i områden där vägen hade den dubbla "fartbegränsningslinjen"

Dubblade streckade gula linjer användes i samhällen där hastighetsbegränsning var 50 km/tim eller lägre. De kombinerades aldrig med heldragna linjer utan det var upp till bilföraren att själv avgöra om det var lämpligt att köra om.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Där Greger parkerat var det således fri fart, men omkörningsförbud i båda riktningar.
Fråga 1: Övergavs denna del av RV13 redan innan 1967, med tanke på att de gula linjerna är kvar, och inga vita linjer syns?
Fråga 2: Vars ligger dessa Ers(a)trakter? Någonstans söder om Umeå?

Greger Larsson

Får tacka för upplysningarna om streckens funktion! Har nog själv någon bok där detta finns med, men det gick ju snabbare att få svar i forumet..

Citat från: Ersa skrivet 26 september 2010, 19:53:22 PM
Där Greger parkerat var det således fri fart, men omkörningsförbud i båda riktningar.
Fråga 1: Övergavs denna del av RV13 redan innan 1967, med tanke på att de gula linjerna är kvar, och inga vita linjer syns?
Fråga 2: Vars ligger dessa Ers(a)trakter? Någonstans söder om Umeå?

1 = Ingen aning, men troligen, jag har inget minne av när sträckan ombyggdes i alla fall.
2 = Det handlar alltså om Ers-mark(trodde ordvitsen skulle gå hem) och den "nya" sträckningen därifrån in mot Umeå. Stumpen finns på höger sida när man kommer från Fäboåkern in mot Ersmark, precis där vägen blir bredare. Tydligen gjorde den tidigare en lov till höger här och sedan till vänster in mot Ersmark. Har själv passerat där säkert tusen gånger, men inte förrän i sommar när jag åkte buss på sträckan skymtade jag de gula strecken.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 26 september 2010, 20:02:09 PM
2 = Det handlar alltså om Ers-mark(trodde ordvitsen skulle gå hem) och den "nya" sträckningen därifrån in mot Umeå. Stumpen finns på höger sida när man kommer från Fäboåkern in mot Ersmark, precis där vägen blir bredare. Tydligen gjorde den tidigare en lov till höger här och sedan till vänster in mot Ersmark. Har själv passerat där säkert tusen gånger, men inte förrän i sommar när jag åkte buss på sträckan skymtade jag de gula strecken.

Hupp! Ordvitsen borde ju ha gått hem, speciellt med tanke på att mitt användarnamn till stor del beror på att jag heter Erik och är uppväxt på Ersboda, söder om Ersmark, i två olika omgångar. Nu lär ju bynamnet Ersmark ursprungligen härstamma från en nybyggare vid namn Östen (urspr Östensmark), men ändå...
Jag trodde att jag hade koll på alla små stumpar av gamla Rikstretton mellan Sandbacka (Östra Kapellvägen) ända till Y-korset vid Fällforsån, men tydligen kan man ännu lära sig mera. :)

Bengt Jönsson

Gula mittlinjer kan även skymtas på gamla E3, f.d Riksväg 6 norr om Mariestad mellan Lyrestad och Hova och även norr därom vid länsgränsen R- / T-län där gamla Riksväg 6 långa sträckor går i ett något östligare läge än dagens 2+1 13-metersväg från tidigt 60-tal.

Att denna väg är gammal visas av att dagens E20, f.d E3, f.d R6 strax söder om Hova har en milsten vid vägkanten från tidigt 1700-tal.....

/B

BMJ

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 oktober 2010, 20:06:22 PM
Gula mittlinjer kan även skymtas på gamla E3, f.d Riksväg 6 norr om Mariestad mellan Lyrestad och Hova och även norr därom vid länsgränsen R- / T-län där gamla Riksväg 6 långa sträckor går i ett något östligare läge än dagens 2+1 13-metersväg från tidigt 60-tal.

Att denna väg är gammal visas av att dagens E20, f.d E3, f.d R6 strax söder om Hova har en milsten vid vägkanten från tidigt 1700-tal.....

/B

Jag kan hålla med om att vägen behöver en rejäl upplyftning, men bara för att vägsträckningen är gammal behöver inte vägen per automatik vara det.

David M

Citat från: BMJ skrivet 19 oktober 2010, 20:42:36 PM
Jag kan hålla med om att vägen behöver en rejäl upplyftning, men bara för att vägsträckningen är gammal behöver inte vägen per automatik vara det.

Man kan ta sig en titt på E22 mellan Gårdstånga - Hurva (i december färdig motorväg även om det varit i stort sett motorvägsstandard sedan 2001). Där har man sparat en milsten från 1700-talet vid vägkanten i västergående körriktning. Enda skillnaden mot förr är att det idag är förbjudet att stanna bilen för att titta på stenen.

Rolf

Senaste numret av Riksettan behandlar riks13

Ersa

Citat från: Ersa skrivet 26 september 2010, 19:46:39 PM
Precis den information över "trafiklinjer" jag hittade i Motormännens kartbok från 1957. Scannar in bilder ur boken vid tillfälle framöver.

Nu är det "framöver", och även 1957!


SimonB

Särskild fartbegränsning......
Good ol' days! ;)