Orusttrafiken 70891... [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 13 september 2010, 13:49:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

gäller bara att vara vän med viadukterna
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

mil

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2010, 09:45:41 AM
Man ska absolut inte försöka sig på att utföra en daglig trafik där det krävs ett speciellt handgrepp vid ett ställe på linjen för att det ska fungera, då kommer bussarna att vara utan klimatanläggning på taken fort eftersom sådant glöms bort i stressade situationer, jag antar nog att viadukten är tillräckligt hög för att bussarna ska kunna passera även vintertid

Nu var ju det där en förklaring endast mellan skillnaden av Hydraulik och det som finns på bussarna luftfjädring sade inget om att man skall trafikera med bussar bara för att komma under och använda luftfjädringen. Det anser jag som självklart att man inte gör. En ansvarsfull chaufför som är medveten om höjder på fordon och broar vet vart man kör eller ej och är man påokända vägar o kommer till en bro tar man det extra lungt anser jag. Kör själv fordon som är 4,40 i höjd och vet ett par ställen på e20 där man måste ligga i mitten på vägen och ej på väggrenen för det är för lågt där. Visserligen bra skyltat men händer ändå att fordon parkerar där ute och får lägre fordon än de skall ha

Fikman

Det brukar i sverige alltid vara minst 1dci snömån uppmätt på skylten

jasve

Dessa dubbeldäckare kommer inte att trafikera Resecentrum via den viadukten som har 4,30 i höjd.

Staffan Sävenfjord

Citat från: jasve skrivet 18 september 2010, 10:02:11 AM
Dessa dubbeldäckare kommer inte att trafikera Resecentrum via den viadukten som har 4,30 i höjd.


Förklara gärna närmare. Det finns i dag ingen möjlighet att komma till eller från Borås Resecentrum utan att köra under denna - om man inte backar. I så fall får man använda det övre planet, men där är det redan trångt nog ändå. Hållplatslägena där bygger på att bussarna har korta uppehåll. Linje 100-bussarna lär behöva minst fem minuter bara för lastning.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

jasve

Det finns planer på att låta dom avgå från den 15 min parkering riktning mot Brodal under viadukten på stationsgatan, samt att låta dom släppa av resenärer på övre plan när dom kommer från Gbg.
Man kommer eventuelt att gära om den "gårdsgata" som går ner till stationsbyggnaden så att dubbeldäckarna kan köra den vägen ner, alternativt får dom köra runt berget.

Staffan Sävenfjord

Citat från: jasve skrivet 18 september 2010, 11:21:04 AM
Det finns planer på att låta dom avgå från den 15 min parkering riktning mot Brodal under viadukten på stationsgatan, samt att låta dom släppa av resenärer på övre plan när dom kommer från Gbg.
Man kommer eventuelt att gära om den "gårdsgata" som går ner till stationsbyggnaden så att dubbeldäckarna kan köra den vägen ner, alternativt får dom köra runt berget.

Aha, då är jag med. Bussarna måste fortfarande köra under Centralbron men under den del där det är fri höjd. Nämnda gångfartsgata kan användas redan nu men det är ganska trångt att svänga när man kommer ner till stationsbyggnaden och det förutsätter också att ingen står felparkerad.

Att köra runt berget via Krokshallstorget är förstås möjligt men det är ett trafikljus och även i praktiken gångfart på den delen av Sven Eriksonsgatan på grund av att många fotgängare rör sig där och dessutom bilar skall svänga av till parkeringar på tre ställen. Inte är det bättre vissa tider på Stationsgatan där hundratals högskolestudenter tar gatan i anspråk när trottoaren inte räcker till. Att köra runt berget kan i värsta fall ta 3-4 minuter i högtrafik. Eftersom den totala vändtiden (inklusive tid för avsläpp och påsläpp) är 10 minuter torde detta ta för lång tid.

Att ta 15-minutersparkeringen i anspråk som busshållplats innebär också att en alternativ bussparkeringsplats måste vara färdig eftersom denna behövs för bussar, inte minst Veolias vars förare har rast.

Annars förefaller det vara en bra lösning. Det är nu alldeles för trångt vid linje 100:s nuvarande hållplats. Det hållplatsläget kan också med fördel användas av Bus4you och Swebus även i riktning mot Stockholm.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

jasve

Det finns även planer på att bygga om Resecentrum för att få 5-6 nya angöringsplatser eftersom Resecentrum redan är för litet.
Utredning pågår om hur man ska göra ombyggnaden.
Med dagen biljettsystem, samt att det blir 10 minuters trafik morgon och kväll på linje 100, så är risken stor att det blir kö av 100 bussar vid avgång mot Gbg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: jasve skrivet 18 september 2010, 11:40:30 AM
Det finns även planer på att bygga om Resecentrum för att få 5-6 nya angöringsplatser eftersom Resecentrum redan är för litet.
Utredning pågår om hur man ska göra ombyggnaden.
Med dagen biljettsystem, samt att det blir 10 minuters trafik morgon och kväll på linje 100, så är risken stor att det blir kö av 100 bussar vid avgång mot Gbg.

Jo, planer på ombyggnad känner jag till men det lär inte bli klart det närmaste året i varje fall. Helt klart använder man de disponibla ytorna vid Resecentrum och framför centralstationen dåligt i dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

#24
Citat från: jasve skrivet 18 september 2010, 11:40:30 AM
Det finns även planer på att bygga om Resecentrum för att få 5-6 nya angöringsplatser eftersom Resecentrum redan är för litet.
Utredning pågår om hur man ska göra ombyggnaden.
Med dagen biljettsystem, samt att det blir 10 minuters trafik morgon och kväll på linje 100, så är risken stor att det blir kö av 100 bussar vid avgång mot Gbg.

Det här reflektionen över dagens biljettsystem ställer jag mig lite frågande till. Enligt min erfarenhet är dagens biljettsystem optimalt för den här linjen, det är näst intill obefintlig biljettförsäljning på bussen och inget knapparbete för chaufförerna för resenärer med Västtrafikkort eller förköpta biljetter. Av- och pålastning är väldigt snabb och smidig, speciellt vid de tider där det reser mest folk. Jag antar att man helt skulle kunna ta bort ombordföräljning av biljetter på bussen, möjligen med undantag av de allra tidigaste och senaste avgångarna från Borås då Pressbyrån inte är öppen.

Men det finns vissa risker förknippade med diskussionerna som pågår om att göra om biljettsystemet. Blir det så att chaufförerna ska börja knappa zonnummer m m, ja då känner jag nog att man kan hamna i samma situation som t ex bussarna Kinna-Göteborg och Trollhättan-Göteborg hade för några år sedan. Där kunde det ta tid.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 september 2010, 12:01:38 PM
Det här reflektionen över dagens biljettsystem ställer jag mig lite frågande till. Enligt min erfarenhet är dagens biljettsystem optimalt för den här linjen, det är näst intill obefintlig biljettförsäljning på bussen och inget knapparbete för chaufförerna för resenärer med Västtrafikkort eller förköpta biljetter. Av- och pålastning är väldigt snabb och smidig, speciellt vid de tider där det reser mest folk. Jag antar att man helt skulle kunna ta bort ombordföräljning av biljetter på bussen, möjligen med undantag av de allra tidigaste och senaste avgångarna från Borås då Pressbyrån inte är öppen.

Men det finns vissa risker förknippade med diskussionerna som pågår om att göra om biljettsystemet. Blir det så att chaufförerna ska börja knappa zonnummer m m, ja då känner jag nog att man kan hamna i samma situation som t ex bussarna Kinna-Göteborg och Trollhättan-Göteborg hade för några år sedan. Där kunde det ta tid.

Du åker i andra riktningen vad jag förstår. Men faktum är att det är rätt mycket kortförsäljning på bussarna som går från Borås på eftermiddagen. Många som är på högskolan åker rätt sällan och har inte period- eller kontokort.

Även om man inför att man skall meddela föraren och han skall knappa in antalet zoner behöver man ju nödvändigtvis inte ha detta system på linje 100 eftersom alla som stiger på ändå skall till Göteborg. Visa upp kortet alltså och det dras automatiskt för en resa till Göteborg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 16:29:21 PM
Du åker i andra riktningen vad jag förstår. Men faktum är att det är rätt mycket kortförsäljning på bussarna som går från Borås på eftermiddagen. Många som är på högskolan åker rätt sällan och har inte period- eller kontokort.

Okej, precis som du säger så har jag väldigt begränsad erfarenhet av resandet åt det hållet. Men det skulle väl knappast bli några större problem om man helt tog bort biljettförsäljningen på bussen och hänvisade till Pressbyrån (när den är öppen alltså)? Eller skulle det bli ohanterbart lång kö på Pressbyrån istället? Biljettautomat kanske vore något?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2010, 16:29:21 PM
Även om man inför att man skall meddela föraren och han skall knappa in antalet zoner behöver man ju nödvändigtvis inte ha detta system på linje 100 eftersom alla som stiger på ändå skall till Göteborg. Visa upp kortet alltså och det dras automatiskt för en resa till Göteborg.

Det har du helt rätt i och det beror helt på vad man kommer fram till att man ska göra och vad som är tekniskt rimligt att göra. Man ska ju komma ihåg att eventuella förändringar av biljettsystemet är bara under utredning än så länge och bara ett fåtal beslut har om jag förstått allt rätt fattats, t ex att byta typ av kortläsare, men inget som praktiskt förändrar hanteringen i nämnvärd grad.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 september 2010, 16:45:18 PM
Okej, precis som du säger så har jag väldigt begränsad erfarenhet av resandet åt det hållet. Men det skulle väl knappast bli några större problem om man helt tog bort biljettförsäljningen på bussen och hänvisade till Pressbyrån (när den är öppen alltså)? Eller skulle det bli ohanterbart lång kö på Pressbyrån istället? Biljettautomat kanske vore något?

Som jag ser det borde det gå bra. Det finns ju två Pressbyrån i omedelbar närhet av Resecentrum och dessutom kan SJ:s resebutik (det talas om att Västtrafik skall ta över) också sälja biljetter. Annars är det ju stor risk att antalet biljettköp på bussen kommer att öka när tågbiljetter framöver inte gäller. Det är ganska många i dag som kommer med en tågbiljett. Ett stopp för biljettköp ombord kombinerat med en automat bör gå att genomföra framöver när bussarna kommer att gå så tätt. Möjligen kan bussföraren sälja biljetter mot kontokort när Pressbyrån är stängt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)