"Slöställda" trafiksignaler sthlms södra förorter

Startat av farsta, 07 september 2010, 08:11:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

farsta

Tycker mig märka sedan några veckor att körningen blivit alltmer osmidig. Det är långa intervaller mellan grönt-rött. Man blir stående fast inga bilar kommer från andra hållet. Med perfekt inställa trafikljus skall trafiken flyta. Under årens lopp har det hänt tidigare vid flera tillfällen att det blivit segt som sirap i trafikljusen.  Efter några månader har det justerats. Frågan är vad det beror på? Vart skall man vända sig för att klaga? Eller är det någon slags uppfostring av oss bilister. Att vi skall stå stilla för en stunds kontemplation? Det fungerar inte i så fall. Man blir bara frustrerad.

Jag kan egentligen bara prata för delar av  Farsta och Högdalen/Örby. Men problemet torde väl finnas landet över från tid till annan?

Ersa


Nico


Citat från: farsta skrivet 07 september 2010, 08:11:53 AM
Tycker mig märka sedan några veckor att körningen blivit alltmer osmidig. Det är långa intervaller mellan grönt-rött. Man blir stående fast inga bilar kommer från andra hållet. Med perfekt inställa trafikljus skall trafiken flyta. Under årens lopp har det hänt tidigare vid flera tillfällen att det blivit segt som sirap i trafikljusen.  Efter några månader har det justerats. Frågan är vad det beror på? Vart skall man vända sig för att klaga? Eller är det någon slags uppfostring av oss bilister. Att vi skall stå stilla för en stunds kontemplation? Det fungerar inte i så fall. Man blir bara frustrerad.

Jag kan egentligen bara prata för delar av  Farsta och Högdalen/Örby. Men problemet torde väl finnas landet över från tid till annan?

Allt sådant med sensorer etc. kräver underhåll och annat det med och under sommaren så händer inte så mycket på den fronten. Mest blir det nog bara akuta ärenden som klaras av medan resten får vänta tills tekniker och andra är återkomna från semestrar och styrkan fulltalig.

I detta fall är det ju även Stockholms gatukontor som ska ansvara för de kommunala gatorna och deras område är inte så litet. Har för mig att signalgruppen får åka över hela kommunen. Handlar det bara om löpande underhåll så kan det ju tänkas att man betar av City först, sedan kanske via Västerort/Järva och först efter det vidare mot sydvästra delen innan man hamnar på den sydöstra?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

City först, det vete tusan! Vid Dalagatan/Rådmansgatan har det varit samma fel åtminstone sedan 2005 och inte har man betat av det felet hittills. Jag kan slå vad om att det är likadant vid den här tiden om ett år.

Nico


Citat från: JDS skrivet 11 september 2010, 00:47:27 AM
City först, det vete tusan! Vid Dalagatan/Rådmansgatan har det varit samma fel åtminstone sedan 2005 och inte har man betat av det felet hittills. Jag kan slå vad om att det är likadant vid den här tiden om ett år.

Själv kan jag inte påminna mig om att jag skulle hört om några direkta problem i den korsningen, men osvuret är ändå bäst. Kan ju vara så att det finns ett mindre fel som ingen då uppmärksammat och därmed inte brytt sig om att anmäla till Stockholms GK/driftcentral.

Finns ett publikt nummer för felanmälningar som är 08-651 00 00, i annat fall går det att lämna in en anmälan via nätet. Känner du att något är fel så kan du ju lika bra anmäla det själv i egenskap av privatperson.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman