Huvudmeny

Söndagsbild 116

Startat av Jona, 05 september 2010, 12:12:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Tänkte göra precis som Miljöpartiet och sätta miljön främst och i detta bildsvep låta bussen ha en underordnad betydelse.
Det är till och med så att det bildsvep jag tänkte bjuda på idag så är det inte en säkert att man kan avgöra vilken individ man ser.
Utan det blir ett miljöbild-svep där man av och till kan ana en buss, ibland inte ens det.

Och som vanligt finns det av och till en och annan gammal repris med.


Skelleftebuss 231 på väg mot Norsjö en lördag för lite över 3 år sedan. Stolparna i bakgrunden är rester av den 10 mil långa forna linbanan för att transportera slig från Kristinebergsgruvan till anrikningsverket i Boliden.
Av denna 10 mil långa transportled finns endast en kortare bit mellan Mensträsk och Örträsk kvar i drift idag. Men alla stolpar utom ungefär 2 står kvar idag, hela vägen och blir ett typiskt inslag i naturer längs denna vägsträcka.


Stålberget, Frostkåge cirka 1 mil norr om Skellefteå. Här passerar Skelleftebuss 214 på sin väg på linje 217 mot Skellefteå.
Linje 214 och 217 trafikerar denna väg med 10 turer skoldagar (7 st under lov) och 2 st lördag och söndag.


Mellan byarna Kusmark och sandfors passerar Skelleftebuss 291 på sin väg mot Hebbersliden på linje 212.  Just denna sträcka trafikeras av 9 turer skoldagar, 2 turer lördag och hela 1 st tur Söndag. (avser mot Skellefteå, men det ser ungefär lika ut även tillbaka)

Från Kåge i öster vid väg E4 och en bra vit innåt landet åt väster brukar sägas vara Norrlands största odlingsland. Alla byar här går under samlingsnamnet Kågedalen. Och vägen bussarna kör på som heter Jörnsvägen och följer Kågeälven går i odlingsmark hela sträckan i stora drag. Det är åkrar och ängar hela vägen mer eller mindre alltså.

Anledningen till namnet Jörnsvägen är för att detta var en gång i tiden en av huvudvägarna till Jörn, men numera kör man riksväg 95 via Boliden till och från Jörn. Men en och annan tur på linje 204 Skellefteå - Jörn kör via Kågedalen.

Just denna bild fyller imorgon 3 år.


Klutmarks Järnvägsstation är alldeles bakom fotografens rygg. Här kommer Skelleftebuss 121 på väg genom byn. Skoldagar går en morgontur och en eftermiddagstur till och från Burträsk in och kör via byarna Klutmark jvst - Gråberg och Orrliden (tvärtom morgon) istället för att köra stora vägen som övriga turer gör.
Man får då alltså en rejäl sightseeing och 10 minuter längre restid på sträckan - Skellefteå - Skråmträsk och vidare till Burträsk med denna tur än övriga turer.

Fenomen med ett öde övergivet hus mitt i byn är tyvärr, om man ser det så, fast gamla hus nu kan ha en viss charm, en ganska så vanlig syn i många av Norrlands avfolkningsbygder. Många byar även i Själva Skellefteå närområde kan ståta med minst ett eget exemplar av övergivna hus.


Låt oss hoppa ut på väg E4 här i höjd med Ostvik och titta på Veolia 3017 på sin väg från Haparanda till Sundsvall en sträcka av cirka 70 mil.
Vägen är här mötesfri landsväg, trotts dubbla filer och plankorsningar.


Bussen på förra bilden skulle ju till Sundsvall, följ med dit vet jag.

Bussarna i bildens mitt är 2 st okända veolia på väg norrut från Sundsvall central. Linje 10/100 avgår från Busstationen i bilden nedre mitt, kör till centralstationen, och lastar tågresande, sedan kör man norrut direkt längs E4.

Den här bilden kan om jag minns rätt vara fotograferad från själva utsiktstornet på Norra berget i Sundsvall. Eller i alla fall nära inpå.


Dagen efter gjorde vi en nytt besök på Norra Berget i Sundsvall. Från utsiktstornet går det en stig som med hjälp av långa trätrappor låter dig gå ner för berget till fots. (jo jag säger neråt, för uppåt måste man medtaga hjärtmedicin)
Någonstans längs denna promenadstig finns denna lilla utsiktspunkt där man kan titta ut över stenstaden, omgivningarna och självklart busstationen och Navet som angörs av alla busslinjer.

Min lillebror fick här hoppa in som modell.


Vi följer väg E4 tillbaka mot Norr igen. Här ser vi en en okänd Veolia på väg mot Sundsvall som just lämnat Örnsköldsvik gamla busstationen (fast dåvarande vid fototillfället)
Fotografen står nära nya resecentrumet för Botniabanan som var under uppförande vid tillfället


Sedan måste man ju på en resa norrut även göra en liten rast även i Umeå.

Här är det Swebus 6911 (som bolaget hette då) som kommer längs den hyfsat nybyggda Sjukhusbacken. Denna backe är eluppvärmd vintertid för att få bättre framkomlighet.


Nu befinner vi oss i Ersnäs mellan Piteå och Luleå. I bakgrunden okänd Veolia. Bron du ser är den gamla bron över älven som användes av riksväg 13 men som i mitten av 60 talet ersattes med en nyare bredare bro av annan konstruktion alldeles intill.
Bussen på bilden kommer alltså snart och passera på den nya bron

Under 60 talet byggdes nämligen väg E4 om från att vara en smal ko-stig till att bli något bredare och gå något rakare utanför samhällena. 
Mitträcke och mötessepareringen är nyare än så däremot.


Hållplatsen ute på väg E4 i Ersnäs i Riktning norrut, just nu lyser bussen bevisligen med sin frånvaro men den brukar passera här lite då och då.


Tänkte avsluta detta bildsvep med en av dom nya bussarna på hemmaplan. Här med ett annan fortskaffningsmedel i förgrunden.

Skelleftebuss 303 på Busstationen i Skellefteå lastar för en färd längs gamla E4 genom Innervik för att via Nya E4 ta sig till Bureå ungefär 2 mil Söder om Skellefteå.


Nä jag måste bara ta med denna bild som avslutande bonusbild i detta bildsvep. Avafors är en liten by längs vägen från Morjärn via Niemsel till Boden. Här går det bara en morgontur mot Råneå som finns längs väg E4 i söder. Och en eftermiddags-tur tillbaka.
Dessa turer går däremot bara skoldagar, och jag var här en lovdag, så här lyser verkligen bussen med sin frånvaro.

Trotts att järnvägen går bitvis parallellt med bilvägen och den en gång i tiden hade persontåg så går det alltså inga bussturer mellan orterna här längs denna väg, utan man måste åka och byta buss i någon av orterna längs kusten.

Här kan man ju hoppas på att det kan leda till så fort man renoverat banan klart och fått igång elen att persontåg införs med något uppehåll i alla fall någon av dom större samhällena längs vägen. För idag är man nästan tvungen och ha bil om du vill transportera dig hit.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Jeppe Hagelbäck

Mycket trevligt - som vanligt!
Brobilden från Ersnäs faller mig mest i smaken!

Ersa

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 05 september 2010, 12:35:58 PM
Mycket trevligt - som vanligt!
Brobilden från Ersnäs faller mig mest i smaken!

Ja, det var extra bra bilder denna söndag. :)
Broar av denna typ tillhör minnesbilder av barndomens resor längsmed dåvarande RV88 (nuvarande E45) mellan Östersund och Dorotea. Idag är de flesta av dem rivna och ersatta med nya broar, men på vissa ställen som på bilden ovan är de kvar på sidan om nuvarande vägsträcka.

Jacob med C

Trevlig bildsvep med miljöbilder. Helst dom ifrån Sundsvall och Örnsköldsvik.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

LinusA

Härliga bilder som vanligt. Nu blev jag sugen på att besöka de nordligare delarna av vårt avlånga land igen. Tack!

Muk

En riktigt stor och tjock tumme upp! De här bilderna faller mig i smaken.  :)

virtual1


Jona

Tack för alla trevliga kommentarer. Uppskattades.

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 05 september 2010, 12:35:58 PM
Mycket trevligt - som vanligt! Brobilden från Ersnäs faller mig mest i smaken!

Tack för det Jeppe, och som information, det var precis den bilden som inspirerade mig och leta igenom arkivet efter bilder till detta svep.

/J
MVH Filosofen Jona

yngrot

Verkligen fina bilder som uppskattas även av en sörlänning...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina