LV 158 förlängd i sydlig del?

Startat av Bengt Jönsson, 02 september 2010, 11:49:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Tittar man på Google maps så ser det ut som om dagens LV158 (Göteborg [Radiomotet] - Kungsbacka) verkar vara förlängd söder om Kungsbacka i gamla E6 ans sträckning ner till Fjärås station.
Har för mig att denna "gamla E6" tidigare hade beteckning LV940(?) men det är alltså ändrat nu eller ?

Denna ändring som finns på Google Maps finns inte på vare sig Eniro eller Hittas kartor.

/B

Nor1

158:an börjar väl redan vid Linnéplatsen?
Jag tror nog att hela Dag Hammarskiöldleden är med i lv158.

Bengt Jönsson

Citat från: Nor1 skrivet 02 september 2010, 19:42:39 PM
158:an börjar väl redan vid Linnéplatsen?
Jag tror nog att hela Dag Hammarskiöldleden är med i lv158.

158 skyltningar börjar först vid Radiomotet.  Däremot finns det hänvisningsskyltar (158 omgivet av en streckad linje) till 158:an på Dag Hammarskjöldsleden

/B

Fredrik W

Dag Hammarskjöldsleden är numera en kommunal väg (ej heller motorväg längre) och har troligen därför inget nummer.

bengt l

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 02 september 2010, 11:49:44 AM
Tittar man på Google maps så ser det ut som om dagens LV158 (Göteborg [Radiomotet] - Kungsbacka) verkar vara förlängd söder om Kungsbacka i gamla E6 ans sträckning ner till Fjärås station.
Har för mig att denna "gamla E6" tidigare hade beteckning LV940(?) men det är alltså ändrat nu eller ?

Denna ändring som finns på Google Maps finns inte på vare sig Eniro eller Hittas kartor.

/B
Väg 158 går inte sydöst om korsningen med E6/E20 väster om Kungsbacka. Jag kör till Fjärås ibland och känner till vägen. Google maps har fel.

Bengt Jönsson

Citat från: bengt l skrivet 06 september 2010, 22:40:00 PM
Väg 158 går inte sydöst om korsningen med E6/E20 väster om Kungsbacka. Jag kör till Fjärås ibland och känner till vägen. Google maps har fel.



Men Google maps hämtar väl "rådata" från Vägverket och där heter väl gamla E6 söder om Kungsbacka för LV940 ?
Kommer själv också en hel del på vägen och blev förvånad för det finns inte några "158" skyltar

/B

Fredrik W

Om man tittar runt lite i Google maps så ser man snart att det är flera fel.

T ex:

Väg E6.20 (Söder- /Västerleden och Hisingsleden) visas som väg 159.

Vägen mellan Borås och Göteborg visas enbart som väg 40, den heter ju 27 och 40 nu.

Vägen mellan Bro och Stäket utanför Stockholm skyltas som väg 263. Den går inte alls där.

osv.

Bengt Jönsson

Google Maps har heller inte någon karta (men däremot satellitbilder) över Lindö - Kalvö - Trossö uppe i norra Bohuslän.
Vägen över dessa öar som "alltid" tidigare funnits i Vägverkets databas och därmed alla vägkartor tycks nu vara borttagen.

Och finns det inte någon väg på öarna så finns det heller inte någon karta över dem..
;D ;D

/B

Olof Lagerkvist

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 september 2010, 10:34:08 AM
Google Maps har heller inte någon karta (men däremot satellitbilder) över Lindö - Kalvö - Trossö uppe i norra Bohuslän.
Vägen över dessa öar som "alltid" tidigare funnits i Vägverkets databas och därmed alla vägkartor tycks nu vara borttagen.

Och finns det inte någon väg på öarna så finns det heller inte någon karta över dem..
;D ;D

/B

Däremot har Google tydligen byggt en fast förbindelse till Marstrand (visas i Hamngatans förlängning norrut från ön).
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Freke

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 02 september 2010, 11:49:44 AM
Tittar man på Google maps så ser det ut som om dagens LV158 (Göteborg [Radiomotet] - Kungsbacka) verkar vara förlängd söder om Kungsbacka i gamla E6 ans sträckning ner till Fjärås station.
Har för mig att denna "gamla E6" tidigare hade beteckning LV940(?) men det är alltså ändrat nu eller ?

Denna ändring som finns på Google Maps finns inte på vare sig Eniro eller Hittas kartor.

/B

Google är inte att lita på. Trafikverkets egna kartor http://gis.vv.se/iov är med all säkerhet det närmaste källan man kommer. Där börjar/slutar 158 i Trafikplats Kungsbacka Centrum. Gamla E6 heter Lv939 söder om Kungsbacka.

Bengt Jönsson

Citat från: Freke skrivet 18 september 2010, 00:37:14 AM
Google är inte att lita på. Trafikverkets egna kartor http://gis.vv.se/iov är med all säkerhet det närmaste källan man kommer. Där börjar/slutar 158 i Trafikplats Kungsbacka Centrum. Gamla E6 heter Lv939 söder om Kungsbacka.


Jo, det är "Onsalavägen" Kungsbacka - Onsala - Gottskär som är LV940 så detta var fel av mig. ;)
Men varifrån får Google. Eniro och Hitta m.fl. sina kartuppgifter?
Någonstans så måste det ju finnas en databas över vägarna, deras start- resp. slutpunkter (GPS-koordinater) och genom vilka platser (koordinater) de löper...
:o :o

/B

ch

Citat från: Fredrik W skrivet 08 september 2010, 10:16:17 AMVägen mellan Borås och Göteborg visas enbart som väg 40, den heter ju 27 och 40 nu

Inte många som vet att RV27 går till/från Göteborg. Den skyltas ju inte ens på sträckan Göteborg-Borås eller finns på hänvisningsskyltar till berörd sträcka. Hade till och med själv glömt av det, det är ju 5 år sen det bestämdes och ännu har ingen skyltning fixats till.

Det är nåt EU-projekt som känns missriktat. Man vill få en lastbilsrutt Karlskrona-Göteborg, men de som kör lastbilar väljer hellre att köra andra vägar då 27:an är för sunkig.

Bengt Jönsson

Citat från: ch skrivet 30 september 2010, 08:21:48 AM
Inte många som vet att RV27 går till/från Göteborg. Den skyltas ju inte ens på sträckan Göteborg-Borås eller finns på hänvisningsskyltar till berörd sträcka. Hade till och med själv glömt av det, det är ju 5 år sen det bestämdes och ännu har ingen skyltning fixats till.

Det är nåt EU-projekt som känns missriktat. Man vill få en lastbilsrutt Karlskrona-Göteborg, men de som kör lastbilar väljer hellre att köra andra vägar då 27:an är för sunkig.


R27 skyltas både från och till Göteborg.
Motorväg tillsammans med R40 från Göteborg till Borås.  Sedan en lite "krånglig" genomfart genom Borås efter det att R27 lämnat R40.  Efter Borås 2+1 väg stora delar ner till Gislaved.  Sedan blir den sämre och mellan Kronoberg - Blekinge fr.f.a vid Backaryd bedrövlig!
8)

Mycket polska långtradare och dito "hantverkare" i beg tyska dieselpremiumbilar längs vägen.
;D

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 30 september 2010, 10:28:35 AM

R27 skyltas både från och till Göteborg.
Motorväg tillsammans med R40 från Göteborg till Borås.  Sedan en lite "krånglig" genomfart genom Borås efter det att R27 lämnat R40.  Efter Borås 2+1 väg stora delar ner till Gislaved.  Sedan blir den sämre och mellan Kronoberg - Blekinge fr.f.a vid Backaryd bedrövlig!
8)

Mycket polska långtradare och dito "hantverkare" i beg tyska dieselpremiumbilar längs vägen.
;D

/B

Krångligt genom Borås vet jag inte. Det är ju bara att svänga av motorvägen vid Annelundsmotet och sedan är det minst fyrfilig väg genom själva stan. En rondell och några trafikljus förvisso men annars raka spåret.

Trefilsväg finns från Transås strax efter det man lämnat den sträcka som är gemensam med riksväg 41 och till Kilakorset strax efter Lockryd. Det utgör en mindre del av vägen till Gislaved men det är hyfsat bred tvåfilig väg till i stort sett Värnamo.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)