Busslink 1203, 1206 och 1208 i Täby

Startat av Fredrik Gelin, 01 september 2010, 22:07:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 september 2010, 07:56:28 AM
Jag har inte riktigt hängt med här, ska några Vegor försvinna från Norrtälje?
Vilka av ovanstående är blåmålade? Sen om det går att få en liknande lista över ledvagnar som flyttas till Stockholm (inga kortvagnar kommer hit?)

1220 - 1222 vet jag är blåa 8700:or. 1223 tror jag är röd och även 1224 är röd. Sen vet jag inte mer där, det kanske bara är tre blåa 8700:or och att resten blir röda.

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 september 2010, 07:56:28 AM
Jag har inte riktigt hängt med här, ska några Vegor försvinna från Norrtälje?
Vilka av ovanstående är blåmålade? Sen om det går att få en liknande lista över ledvagnar som flyttas till Stockholm (inga kortvagnar kommer hit?)

Vad jag har hört ska alla blå Vegor förbi blå i Norrtälje avtalet ut, men pga trafikökning på 676 och införandet av några boggibussar på 677 gör tydligen att det behövs några fler blåbussar till Norrtälje. Minst en Vega och en 8700 har fått UL-läsare för att kunna köras på 677.

Det skulle dock inte vara fel med några få Vegor omlackade till rött på 655, 625, 620, 621, 647 m.fl. :)

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 07 september 2010, 09:15:46 AM
Vad jag har hört ska alla blå Vegor förbi blå i Norrtälje avtalet ut, men pga trafikökning på 676 och införandet av några boggibussar på 677 gör tydligen att det behövs några fler blåbussar till Norrtälje. Minst en Vega och en 8700 har fått UL-läsare för att kunna köras på 677.

Det skulle dock inte vara fel med några få Vegor omlackade till rött på 655, 625, 620, 621, 647 m.fl. :)

Norrtäljes vegor är ju helt slut. då är faktist 8700 frächare

Ersa

Citat från: Jim skrivet 07 september 2010, 13:23:49 PM
Norrtäljes vegor är ju helt slut. då är faktist 8700 frächare

Efter alla mil på E18 i snart tio års tid kan man faktiskt förstå att visst slitage har skett. Andrahandsvärdet torde vara rätt begränsat på dem. Undrar vad som ersätter dem nästa sommar/höst. För oavsett vem som vinner behövs ju nya bussar, även om Busslink vid en vinst kan köra vidare med dem under hösten i väntan på nya blåbussar. För Busslinks del lär ju Vegorna för övrigt numera snarare dra ner medelåldersnivån istället för att höja det.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 07 september 2010, 13:37:47 PM
Efter alla mil på E18 i snart tio års tid kan man faktiskt förstå att visst slitage har skett. Andrahandsvärdet torde vara rätt begränsat på dem. Undrar vad som ersätter dem nästa sommar/höst. För oavsett vem som vinner behövs ju nya bussar, även om Busslink vid en vinst kan köra vidare med dem under hösten i väntan på nya blåbussar. För Busslinks del lär ju Vegorna för övrigt numera snarare dra ner medelåldersnivån istället för att höja det.

Jo. Fick ju köra en av dom som inte hade utbytt motor förrförra veckan. Trodde det var en Omnicity led etanol som jag körde, även fast man gick ner till kickdown så händer inget, det var ju lite pinsamt :D. Men däremot B9S jag hade, som laddade 2 bar, dvs hela vägen till max på turbomätaren, den gick som sjutton :D

Ersa


Jonas Strömblad

Se där ja! Nu börjar de bussarna hamna på rätt sträckor.
Fällbara ryggstöd kanske (jag kan ha fel!) gör större nytta mellan Stockholm och Hallstavik än mellan Täby Centrum och Gribbylund?
/J

Ersa

Ja, några boggivagnar som omväxling till alla B9S är ju inte fel på de långa röda linjerna. :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 12:32:47 PM
Ja, några boggivagnar som omväxling till alla B9S är ju inte fel på de långa röda linjerna. :)

Kul att få se en 8500-boggievagn på 639:an. Det var länge sedan man såg boggievagnar på denna linje. SL Norrtälje hade ju två H40-vagnar (Vo B10M/Säffle boggie) som ibland kunde tursättas på 639:an.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 08 september 2010, 11:50:11 AM
Se där ja! Nu börjar de bussarna hamna på rätt sträckor.
Fällbara ryggstöd kanske (jag kan ha fel!) gör större nytta mellan Stockholm och Hallstavik än mellan Täby Centrum och Gribbylund?
/J
Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 12:32:47 PM
Ja, några boggivagnar som omväxling till alla B9S är ju inte fel på de långa röda linjerna. :)
Och vems förtjänst tror ni att det är att de hamnade där?  ;D
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 september 2010, 10:51:29 AM
Och vems förtjänst tror ni att det är att de hamnade där?  ;D
//Fredrik

Bra där! Det krävs uppenbarligen att vissa individer manuellt ändrar om lite i listorna för att det ska bli optimalt. :)
Per automatik verkar det ju annars bli så nära 100% B9S man kan komma norr om Arninge.

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 02 september 2010, 18:53:38 PM
Fördelningen av boggibussarna från D län ser ut som följer (gäller SL-området):

Nynäshamn:  3283-86
Reservation för ändringar

/Ted

Har dessa kommit i trafik i Ösmo?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Såg nån av 32-vagnarna vid Gup-rampen i förrförra veckan...  ;)