Malmö: Rött ljus vid för hög hastighet

Startat av Ersa, 01 september 2010, 09:03:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dson

Citat från: svenerik eklund skrivet 01 september 2010, 17:49:37 PM

Nä men håll föreskriven hastighet då! Är det 50 så är det 50 och inte 60.
Hoppas sen att polisen plockar mer kör och utfärdar mer böter på små hastighetsöverträdelser med.
Jag håller hellre ögonen på vägen (och runtomkring, på gående, andra fordon osv) än stirrar mig blind på hastighetsmätaren...

nohlin

Tycker det är en spännande idé även om det måste till lite "sunt förnuft" hos dom som sätter upp ett sånt här system. Det bör, enligt min mening, inte drabba dom som kör 51-65 km/h ungefär. Då ska det inte slå om och störa trafikrytmen. Däremot är det ju bra att störa de förare som kör mycket över den gällande hastighetsbegränsningen. (70 och uppåt på 50-väg till exempel)

Jag tolkar inslaget som att man vill använda befintliga trafikljus till att sänka trafikrytmen vid tillfällen då det är lite mindre trafik men högre hastigheter. Därmed antar jag att varken korsande bilister eller gående kommer att påverkas alls. Min tolkning är att där det normalt hade varit grönt ljus kommer man nu se till att det är rött bara för att en (eller fliera) förare överskrider hastighetsbegränsningen. Jag antar samtidigt att om det kommer en fotgängare som trycker på knappen vid övergångställlet så kommer det att slå om till "grön gubbe" som vanligt, samma tror jag gäller korsande trafik. OCh som sagt, min tolkning är ju att det inte är många som markant överskrider hastighetsbegränsningarna när det är mycket trafik, utan att det snarare sker när det är lite trafik, vilket borde innevbära att det även är få fotgängare och korsande trafik.

Idéen är god, men det beror mycket på genomförandet, men om man kombinerar detta med utökade trafikkontroller från polisens sida så kan det bli mycket bra.

/nohlin

groenis

Om detta kombineras med en trafikpatrull vid ljuset så är det nog effektivt,då skulle det nog fungera som en radarkamera fast lite snabbare i hanteringen.

/Lennart

Ersa

Citat från: groenis skrivet 02 september 2010, 14:03:18 PM
Om detta kombineras med en trafikpatrull vid ljuset så är det nog effektivt,då skulle det nog fungera som en radarkamera fast lite snabbare i hanteringen.

Med "snabb hantering", menas då något i stil med att tjänstesaxen tas fram och klipper itu kortet på plats? Dessa i kombination med att hela bilen tas om hand tills dess att bötesbeloppet betalats in? ;)

Nico


Frågan är som sagt om detta inte kommer att bli ytterligare ett slag i luften? Håller med Simon i detta fall då jag personligen inte förstår varför man tror att folk som nu kanske händelsevis kör i 120 km/h på 50-väg helt plötsligt skulle få för sig att istället respektera ett rödljus?! Bryr man sig inte om att man bryter mot reglerna i ett fall så är det väl ganska tveksamt att man kommer att göra det i ett annat? Ska man få det att fungera så lär det väl behövas en polispatrull vid varje korsning. Annars känns det onekligen lite som ett slags uppföljare till den s.k. zebralagen, dvs. en lag som kanske i sig är välmenad men slår snett.

Vad gäller italienarna i all ära, men respekten därnere för röda ljus (eller trafikregler i stort) brukar inte vara så stor. Med tanke på att en millisekund är den tid det påstås ta innan bakomvarande trafik börjar tuta på första bilen när det slår om från rött till grönt i en korsning gör att jag därför ställer mig något tvivlande till uppgiften om att de i så fall skulle hålla koll på varandra för att få grön våg. Tvärtom så är min erfarenhet av italienska fordonsförare att de är ganska duktiga på att ignorera det som de inte uppfattar som speciellt viktigt, typ hastighetsbegränsningar, rödljus och liknande förtretligheter.

Sen har idén som sagt redan prövats och resultaten var då tydligen inte i närheten av att vara entydiga. Kommer inte ihåg när det begav sig, men troligen var det runt 2002-2003 som det fanns några artiklar i Solna-Sundbybergs lokaltidning om detta. Där framkom det att bl.a. räddningstjänsten irriterade sig på att de var tvungna att kraftigt bromsa in, när de i samband med försöket fick passera en hel del korsningar där de hade rött, vid varje korsning på teststräckan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Strömblad

På andra ställen i världen har man rödljuskameror (dvs ungefär som fartkameror men som plåtar de som kör mot rött). Kanske vore något att testa här oxå?

Att ha rödljusen inställda på en viss hastighet är inte så dumt. Det tar någon gång innan man hajjar hur man ska köra, men när väl lärt sig är det väldigt bekvämt.
/J

JDS

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 17 september 2010, 23:06:00 PM
Att ha rödljusen inställda på en viss hastighet är inte så dumt. Det tar någon gång innan man hajjar hur man ska köra, men när väl lärt sig är det väldigt bekvämt.

Tills den gången det ligger en korsande bilväg när man kommer dit (jag orkar inte ens försöka skriva ordentligt ;D) och man får ställa sig på bromsen!

Jonas Strömblad

Jag hajjar vad du menar... Och i det läget finns det heller ingen ATC det kan komma upp en massa nollor i. Knivigt läge!
/J

JDS

Nej, men å andra sidan kommer det ibland upp en massa nollor på andra sidan vindrutan i stället. För att inte tala om den bakom ratten...

Jonas Strömblad

Citat från: JDS skrivet 17 september 2010, 23:19:06 PM
Nej, men å andra sidan kommer det ibland upp en massa nollor på andra sidan vindrutan i stället. För att inte tala om den bakom ratten...

;D
/J

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 17 september 2010, 23:06:00 PM
Att ha rödljusen inställda på en viss hastighet är inte så dumt. Det tar någon gång innan man hajjar hur man ska köra, men när väl lärt sig är det väldigt bekvämt.

Det tar alltså någon gång innan man hajjar att det är under 50 man ska köra på den 50-sträckan! ;D