Malmö: Rött ljus vid för hög hastighet

Startat av Ersa, 01 september 2010, 09:03:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Nico

Mja, frågan är väl hur bra detta är på det stora hela? Samma sak har ju provats på andra håll med varierande resultat, t.ex. på Enköpingsvägen/E18 genom Solna för ettpar år sedan om jag minns rätt från lokalblaskan när det begav sig.

Ett stort aber, då det hela inte var konsekvent genomfört överallt, var att rödljuskörningarna blev fler på just denna sträcka. Ett annat problem var för utryckningsfordon. Dessa får ju visserligen får passera signal i rött, men det kräver å andra sidan lite mera etc. för att säkerställa säker framfart och liknande. Man kanske ska avvakta och se hur nöjda Malmöpolisen kommer att vara efter ett tag.  :-\  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Tekniken har andvänts i Italien med mycket goda resultat.
Den förare som höll för hög hastighet blev alltid tutad på av andra förare som visste om den här tekniken och inte ville stå vid ett omotiverat
trafikljus mitt i ingenstans

/Lennart

SimonB

Vansinne...
Vad hände med miljötänkandet? Nu blir det en massa meningslösa nedbromsningar. Dessutom lär ju rödljuskörningarna öka.

svenerik eklund

Citat från: SimonB skrivet 01 september 2010, 14:40:44 PM
Vansinne...
Vad hände med miljötänkandet? Nu blir det en massa meningslösa nedbromsningar. Dessutom lär ju rödljuskörningarna öka.


Så det är bättre att man ligger i 120 i innerstaden då?

Du är mot allt som förbättrar stadsmiljön och säkerheten. Rödljus är där för en orsak och som dem säger i inslaget, "detta påverkar Inte dem som kör lagstagdad hastighet".

Tänk efter före va.....

SimonB

Citat från: svenerik eklund skrivet 01 september 2010, 14:53:55 PM

Så det är bättre att man ligger i 120 i innerstaden då?

Du är mot allt som förbättrar stadsmiljön och säkerheten. Rödljus är där för en orsak och som dem säger i inslaget, "detta påverkar Inte dem som kör lagstagdad hastighet".

Tänk efter före va.....

Det känns som att det är bättre att plocka fast dem med kontroller istället. Att få dem att tvärnita för ett rödljus (om de nu inte kör mot det istället) gör ju inte att de kommer att sänka farten när de passerat det...
Dessutom skulle det hela kräva någon form av prioriteringssystem för utryckningsfordon (men det kanske de har tänkt på redan?).

svenerik eklund

Citat från: SimonB skrivet 01 september 2010, 15:43:42 PM
Det känns som att det är bättre att plocka fast dem med kontroller istället. Att få dem att tvärnita för ett rödljus (om de nu inte kör mot det istället) gör ju inte att de kommer att sänka farten när de passerat det...
Dessutom skulle det hela kräva någon form av prioriteringssystem för utryckningsfordon (men det kanske de har tänkt på redan?).


Som du ser i inslaget så är dessa rödljus placerade vid en korsning Med ett övergångsställe.

Och vad jag vet så Ska man stanna vid röd signal vid övergångsställe, oavsett om man kör 20 km/h eller 140 km/h.

Så det handlar inte om ett random rödljus mitt på en vägsträcka utan vare sig korsningar eller annat. Tycker det är bra..
I alla fall för de gående personernas säkerhet

Dson

Citat från: svenerik eklund skrivet 01 september 2010, 15:57:27 PM

Som du ser i inslaget så är dessa rödljus placerade vid en korsning Med ett övergångsställe.

Och vad jag vet så Ska man stanna vid röd signal vid övergångsställe, oavsett om man kör 20 km/h eller 140 km/h.

Så det handlar inte om ett random rödljus mitt på en vägsträcka utan vare sig korsningar eller annat. Tycker det är bra..
I alla fall för de gående personernas säkerhet
Det är dock skillnad på vad man SKA göra, vad man FÅR göra och vad en del faktiskt GÖR.
Bara för att du SKA stanna vid ett rödljus betyder det inte att de allra värsta busförarna faktiskt gör det.
Och i ärlighetens namn, är det inte bättre att låta bilar köra 55 med jämn hastighet, istället för att stanna de vid varje rödljus? En herrans massa start och stopp är betydligt värre för miljön än att hålla 55-60 i jämn hastighet...

svenerik eklund

Citat från: Dson skrivet 01 september 2010, 16:04:42 PM
Det är dock skillnad på vad man SKA göra, vad man FÅR göra och vad en del faktiskt GÖR.
Bara för att du SKA stanna vid ett rödljus betyder det inte att de allra värsta busförarna faktiskt gör det.
Och i ärlighetens namn, är det inte bättre att låta bilar köra 55 med jämn hastighet, istället för att stanna de vid varje rödljus? En herrans massa start och stopp är betydligt värre för miljön än att hålla 55-60 i jämn hastighet...


Oh herre gud, så fort ni ser mitt namn så sticker taggarna ut


SE INSLAGET en gång till, Polisen säger att folk kör i 120km/h på sträckan!

ALTSÅ ÄR DET DOM POLISEN OCH KOMMUNEN VILL FÅ STOPP PÅ!!!!!!

Inte dom som kör lagligt. Rödljus är nödvändigt oavsett vid ett övergångsställe på en starkt trafikerad väg, så är det ÖVERALLT.

Men jag har väl fel, gående ska väl inte få korsa vägarna mer enligt er?

Dson

Citat från: svenerik eklund skrivet 01 september 2010, 16:33:07 PM

Oh herre gud, så fort ni ser mitt namn så sticker taggarna ut


SE INSLAGET en gång till, Polisen säger att folk kör i 120km/h på sträckan!

ALTSÅ ÄR DET DOM POLISEN OCH KOMMUNEN VILL FÅ STOPP PÅ!!!!!!

Inte dom som kör lagligt. Rödljus är nödvändigt oavsett vid ett övergångsställe på en starkt trafikerad väg, så är det ÖVERALLT.

Men jag har väl fel, gående ska väl inte få korsa vägarna mer enligt er?
Om det nu är folk som kör 120 på sträckan, varför skulle dom stanna för ett rödljus?
Bara för att man SKA stanna vid ett rödljus betyder det inte att alla kommer att stanna...

svenerik eklund

Citat från: Dson skrivet 01 september 2010, 17:00:24 PM
Om det nu är folk som kör 120 på sträckan, varför skulle dom stanna för ett rödljus?
Bara för att man SKA stanna vid ett rödljus betyder det inte att alla kommer att stanna...

Nä men då tycker jag att vi inför fri fart och slopar alla rödljus så kan folk bete sig precis hur dom vill utan repressalier.

Låter det bättre, herr ordförande Dson?

Ersa

Låter som ett bra system, tycker jag. En "grön våg" betyder ju att alla ska tjäna på att köra i jämn fart 40-50 på 50-väg, utan att behöva stanna i onödan. Kör man för sakta hinner man inte fram till nästa trafikljus, och kör man för fort hinner inte trafikljuset med att ändra till grönt i tid. Fullt logiskt!

Själv bor jag i en stad som har helt galna och ologiska trafikljus, där man tjänar på att gasa på som attan för att hinna komma igenom grönt ljus 2-3 korsningar i rad. Kör man däremot i 50 på 50-väg blir man direkt straffad genom att man får rött överallt. Ja, jag talar om Kungsgatan, Väderkvarnsgatan och Luthagsesplanaden i Uppsala.

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 01 september 2010, 14:40:44 PM
Vansinne...
Vad hände med miljötänkandet? Nu blir det en massa meningslösa nedbromsningar. Dessutom lär ju rödljuskörningarna öka.

Miljötänk är att alla håller 50 km/t hela tiden utan vare sig meningslösa accelerationer upp till 100 och nedbromsningar till 0.

SimonB

Citat från: svenerik eklund skrivet 01 september 2010, 17:09:05 PM
Nä men då tycker jag att vi inför fri fart och slopar alla rödljus så kan folk bete sig precis hur dom vill utan repressalier.

Låter det bättre, herr ordförande Dson?

Det låter som att du förväntar dig att de där 120-förarna kommer att helt plötsligt bli laglydiga vid trafikljusena.
Är man så puckad att man kan ligga i 120 på en 50-sträcka, ja då är man förmodligen kapabel till att köra mot rött också.

Dessutom, som Daniel säger. De som ligger i 55-60 (dvs för fort, men inga vansinneshastigheter) kommer att få stanna och accelerera upp igen. Detta rimmar väldigt illa med dagens miljötänk.

Du kan inte bara se till hur det borde vara. Försök att se den bistra verkligheten också! Jag försvarar inte fortkörningar (även om jag inte är något helgon på gaspedalen jag heller), men jag säger att det finns betydligt bättre sätt att komma åt dem än ett sådant system som man nu sätter upp.

svenerik eklund

Citat från: SimonB skrivet 01 september 2010, 17:45:30 PM


Dessutom, som Daniel säger. De som ligger i 55-60 (dvs för fort, men inga vansinneshastigheter) kommer att få stanna och accelerera upp igen. Detta rimmar väldigt illa med dagens miljötänk.




Nä men håll föreskriven hastighet då! Är det 50 så är det 50 och inte 60.
Hoppas sen att polisen plockar mer kör och utfärdar mer böter på små hastighetsöverträdelser med.