Riksväg 7 Trollhättan - Lilla Edet

Startat av BMJ, 25 augusti 2010, 08:31:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMJ

Nuvarande E45 mellan Trollhättan och Lilla Edet byggdes på 50- eller 60-talet har jag hört, innan dess gick vägen via Lindveden - Sjuntorp - Åsbräcka. Var denna tidigare sträckan skyltad som rv 7? Har någon en kartbild över den gamla vägsträckningen ( ex från äldre KAK-atlas) kan den tacksamt läggas upp i denna tråd.

Stefan Lindberg

Strax innan Lilla Edet i höjd med fartkameran när man kommer norrifrån så kan man svänga in höger och följa en kvarvarande del av rikssjuan som går naturskönt längs älven tills man kommer ut bakom Edet rasta.

BMJ

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 26 augusti 2010, 09:20:48 AM
Strax innan Lilla Edet i höjd med fartkameran när man kommer norrifrån så kan man svänga in höger och följa en kvarvarande del av rikssjuan som går naturskönt längs älven tills man kommer ut bakom Edet rasta.

En mycket fin sträcka med vacker älvutsikt!

Bengt Jönsson

Kommer man söderifrån på dagens E45 (eller bara "förtifemman") så kan man strax efter Lilla Edet se en rak väg med kraftig uppförs backe som tar av snett till höger från dagens E45:a och fortsätter i nordostlig riktning.
Kan detta vara en del av gamla "rikssjuan"?

/B

BMJ

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 02 september 2010, 11:45:34 AM
Kommer man söderifrån på dagens E45 (eller bara "förtifemman") så kan man strax efter Lilla Edet se en rak väg med kraftig uppförs backe som tar av snett till höger från dagens E45:a och fortsätter i nordostlig riktning.
Kan detta vara en del av gamla "rikssjuan"?

/B

Precis Bengt, det är den väg jag syftar på.
"Bilxeredsbacken" som du syftar på har gamla stengardister vid en litet ägovägsavtag ett hundratal meter efter korsningen med 45:an. Vägen går först genom ett skogsparti men några få inslag av kulturmark fram till en skarp högersväng för att sedan successivt komma in i Slumpåns böljande dalgång. Strax är man framme i Sjuntorp, där Slumpån passeras och vägen på nytt sträcker sig in i skogsmarkerna. Här passeras den natussköna sjön Trehörningen och bebyggelsen i Sjölanda i en både kurvig och kuperad linjeföring. Så småningom kommer man ut på Glösemossen innan man åter når odlad mark och passerar det glesbebyggda samhället Lindveden. Sedan är det inte mer än någon kilometer att köra på rakorna över Tunhemsslättens allra sydligaste hörn innan man på nytt når nuvarande väg. I skrivande stund håller den gamla korsningen på att ersättas med en rondell, den första av fem rondeller som om något år finns på E45 genom Trollhättan.

Fredrik W


Bengt Jönsson

Citat från: Fredrik W skrivet 03 september 2010, 10:58:18 AM
Ur KAK:s bilatlas cirka 1950




Ahh! :D
På denna kartbild ser man även att dåtidens "Rikstvåa", dvs dagens E6 gick från Göteborg norröver i samma sträckning som "Rikssjuan" upp till Lilla Edet och sedan via dagens LV 167 via Backamo över till Grinneröd där "Rikstvåan" fortsatte som vanligt i gamla E6:ans sträckning.

Gamla E6 från Göteborg via Kungälv - Stora Höga - Grinneröd hette på LV 160, ett namn som gamla E6 återigen bär idag upp till Stenungsund öch över till Tjörn - Orust

/B

Christian S

En liten stump av gamla Rikssjuan går jämte nuvarande väg från södra Sylte till Myrtuvan och infarten till Hörlycke. På denna vägsträckning kan man fortfarande se gula väglinjer. Ja, iaf ett litet tag till.

Sträckan mellan Torpabron och backarna norr om Lilla Edet beteckandes i ett nummer av vår lokaltidning TTELA, då TT/LEP, från 1957 som "Autostrada"  :) En fin svartvit bild utan någon som helst trafik och bredden är den samma som idag.

Man var inte snål med superlativen. Vägen mot Åsbräcka och Sjuntorp är högst intressant. Den är väl inte riktigt lämpad för dagens både större och bredare bilar.

Det var även dödsolyckor på dåvarande Riksväg 7 genom Sjuntorp på den tiden också. Ibland är det kul att läsa gamla tidningar på mikrofilm. Något som etsat sig fast i mitt minne är TT/ELA , tidigt januari 1960 om en dödsolycka i Sjuntorp: "44-åriga Rosa Robinsson omkom igår i en kollision med en lastbil efter att ha fått sladd vid högersväng."

Att man gick ut så med ålder och fullständigt namn i tidningen känns ovant idag.