Författare Ämne: Folk(a)vagnskurvan  (läst 2297 gånger)

Utloggad Bengt Jönsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1514
Folk(a)vagnskurvan
« skrivet: 16 augusti 2010, 10:38:35 AM »
"Folkvagnskurvan" var ett ämne i en tidigare tråd och tycks, efter att ha googlat på detta vara ett väl vedertaget begrepp.  Inte minst i södra delen av landet där man gärna läger in ett litet a mellan "Folk" och "vagnskurvan".  "Folkavagn" säger man i sydsverige om en "Folkvagn" och då främst den gamla typ 1

Men, varför kallar man en plats, en kurva  för just "Folkavagnskurvan"  På detta har jag gått bet och inte hittat någon riktigt bra förklaring.

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article779211/E22an-vid-Tollarp-en-tvistefraringga.html


/B

Utloggad preacher

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 376
SV: Folk(a)vagnskurvan
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2010, 14:23:08 PM »
"Folkvagnskurvan" var ett ämne i en tidigare tråd och tycks, efter att ha googlat på detta vara ett väl vedertaget begrepp.  Inte minst i södra delen av landet där man gärna läger in ett litet a mellan "Folk" och "vagnskurvan".  "Folkavagn" säger man i sydsverige om en "Folkvagn" och då främst den gamla typ 1

Men, varför kallar man en plats, en kurva  för just "Folkavagnskurvan"  På detta har jag gått bet och inte hittat någon riktigt bra förklaring.

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article779211/E22an-vid-Tollarp-en-tvistefraringga.html


/B


En förklaring som jag en gång har hört är att på den gamla goda tiden då vägen hette Rv 15 eller ev Riksfyran så var det speciellt folkavagnar som körde av vägen i just den här kurvan. Då dom kom i hög fart ifrån Linderödshållet klarade dom inte kurvan o gick av vägen. Tydligen hände detta ofta o snart döptes kurvan till "Folkavagnskurvan". Om det är sant vet jag inte men jag tycker att det låter rimligt.
Ha en bra dag
MVH/Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 19156
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Folk(a)vagnskurvan
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2010, 15:51:13 PM »

En förklaring som jag en gång har hört är att på den gamla goda tiden då vägen hette Rv 15 eller ev Riksfyran så var det speciellt folkavagnar som körde av vägen i just den här kurvan. Då dom kom i hög fart ifrån Linderödshållet klarade dom inte kurvan o gick av vägen. Tydligen hände detta ofta o snart döptes kurvan till "Folkavagnskurvan". Om det är sant vet jag inte men jag tycker att det låter rimligt.
Ha en bra dag
MVH/Pär

Låter rimligt. Volkswagen-bubblan var synnerligen instabil med motorn bak och nästan ingen vikt fram. Många körde omkring med en 50 kilos sandsäck i det dimunitiva bagageutrymmet (som alltså var där motorn brukar vara på vanliga bilar) för att öka stabiliteten. Var kurvan aningen feldoserad var det större risk för bakmotorbilar att gå av där än för bilar med frontmotor.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Bengt Jönsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1514
SV: Folk(a)vagnskurvan
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2010, 15:55:37 PM »
Man skall inte gå över ån efter vatten heter det och när jag googlade på begreppet "Folk(a)vagnskurva" så hittade jag svaret i detta forum i en tråd för lite drygt 2,5 år sedan!
 :D

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9198.0;wap2


/B