Vad stör/reta du dig på i jobbet...

Startat av Zella, 30 maj 2007, 19:48:04 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Vad stör/reta du dig på i jobbet...

Fuskåkare, insmitning genom bakdörr
21 (55.3%)
Passagerare som säger god morgon kl 09:00 när du varit uppe sedan 04...
1 (2.6%)
Passagerare som gapa & skriker för minsta lilla
8 (21.1%)
Livliga, bussiga skolbarn
1 (2.6%)
Mobilpratande kollegor under avlösningar samt under körning
3 (7.9%)
Mobiler med musik, mp3's m.m...
4 (10.5%)

Antal personer som röstat: 30

Omröstningen har avslutats: 02 juni 2007, 19:48:04 PM

Johan B

#15
Tycker det hör till god ton att hälsa på föraren då man kliver på "hans" eller "hennes" buss. Har aldrig skadat att vara lite trevliga mot varandra och dessutom brukar det vara uppskattat av förarna med trevligt bemötande från kunden. Dock kräver jag som kund att vissa förutsättningar ska uppfyllas för att jag ska hälsa.

1. Föraren är vänd mot mig när jag kliver på.
2. Förare som kör för jäkligt eller är allmänt inkompetenta tänker inte jag förgylla dagen för, antagligen hjälper inte ett "hej" dem ur deras situation ändå.
3. Förare som aldrig svarar tröttnar man på, de är uppenbart inte intresserade av att ge service.

Att en förare kan ha en dålig dag kan jag förstå men det ska inte kunden märka.

Likväl skadar det inte att tacka då man kliver av om tillfället är det rätta och man är nöjd med resan. Att anse att man inte behöver visa allmänt hyfs bara för att man är kund är en väldigt konstig inställning, inte fasen får man mer tillbaka om man själv ger så lite som möjligt. Kan lova att många bussförare tröttnar på att anstränga sig eftersom ingen ändå verkar bry sig och vips sitter man själv där på sitt säte och mumlar svavelosande ramsor över förarens inbromsningar och kurvtagningar.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Johan B skrivet 31 maj 2007, 22:21:09 PM
Tycker det hör till god ton att hälsa på föraren då man kliver på "hans" eller "hennes" buss. Har aldrig skadat att vara lite trevliga mot varandra och dessutom brukar det vara uppskattat av förarna med trevligt bemötande från kunden. Dock kräver jag som kund att vissa förutsättningar ska uppfyllas för att jag ska hälsa.

1. Föraren är vänd mot mig när jag kliver på.
3. Förare som kör för jäkligt eller är allmänt inkompetenta tänker inte jag förgylla dagen för, antagligen hjälper inte ett "hej" dem ur deras situation ändå.
4. Förare som aldrig svarar tröttnar man på, de är uppenbart inte intresserade av att ge service.

Att en förare kan ha en dålig dag kan jag förstå men det ska inte kunden märka.

Likväl skadar det inte att tacka då man kliver av om tillfället är det rätta och man är nöjd med resan. Att anse att man inte behöver visa allmänt hyfs bara för att man är kund är en väldigt konstig inställning, inte fasen får man mer tillbaka om man själv ger så lite som möjligt. Kan lova att många bussförare tröttnar på att anstränga sig eftersom ingen ändå verkar bry sig och vips sitter man själv där på sitt säte och mumlar svavelosande ramsor över förarens inbromsningar och kurvtagningar.

Mycke bra skrivet.. Kunde som förare inte uttryckt mig bättre.. Tack ska du ha.. Ju mer possitivt bemötande man får dessto mer service utför man.. Men en kund som bara surar o nonchalerar får inte räkna med något extra..


bjalle

Johan B: Väldgt bra och klokt skrevet.
Andreas: Helt rätt...så ska det gå till....

Andreas Ljungqvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 31 maj 2007, 22:26:24 PM
Johan B: Väldgt bra och klokt skrevet.
Andreas: Helt rätt...så ska det gå till....

tack för ditt medhåll, tänk dig själv en kund som kliver på jag säger "Hej"
kunden stoppar ner sitt kort tittar på annat håll o går o sätter sig utan ett ljud..
väl framme vid dennes mål, kommer samma kund o säger "stannar du där vid skolan"
där finns ingen Hpl så nej blir mitt svar..
Hade dock kunden hälsat, hade jag med all säkerhet stannat..


Jonas Sandqvist

Citat från: Josef skrivet 31 maj 2007, 14:37:46 PM
Fast egentligen, varför skall man hälsa? Hyffs jag vet, men varför irritera sig på det? Hälsar du på de olika människor som delar ut tidningar på stan? Det är en tjänst de erbjuder, likaväl som en bussförare erbjuder tjänster, men inte fasen säger man hej till dem.

Du förstår, Josef, det kallas Social Kompetens! Tack o lov har jag blivit uppfostrad så. Jag anser mig vara en trevlig förare och kanske just därför tar jag illa vid mig av sura människor   :(

Världens äldsta talesätt lyder: Som du blir bemött, bemöter du tillbaka.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 31 maj 2007, 22:31:51 PM
Du förstår, Josef, det kallas Social Kompetens! Tack o lov har jag blivit uppfostrad så. Jag anser mig vara en trevlig förare och kanske just därför tar jag illa vid mig av sura människor   :(

Världens äldsta talesätt lyder: Som du blir bemött, bemöter du tillbaka.

GÖTT SAGT kompis.. Läs o lär..

Jonas Sandqvist

Tack kompis! Man lär så länge man lever  ;D

Josef

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 31 maj 2007, 22:31:51 PM
Världens äldsta talesätt lyder: Som du blir bemött, bemöter du tillbaka.

Attans, synd i och med att min största önskan är att bli positivt bemött av en bussförare.

Och för Herr Sävenfjord kan tilläggas att för en person av dignitet hälsar jag.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Josef skrivet 31 maj 2007, 22:37:28 PM
Attans, synd i och med att min största önskan är att bli positivt bemött av en bussförare.

Och för Herr Sävenfjord kan tilläggas att för en person av dignitet hälsar jag.

Prova o bemöt några possitivt så får du se.. Vi är inte dumma.. Vi känner snabbt igen våra kunder..

Muk

Citat från: Johan B skrivet 31 maj 2007, 22:21:09 PM
Tycker det hör till god ton att hälsa på föraren då man kliver på "hans" eller "hennes" buss. Har aldrig skadat att vara lite trevliga mot varandra och dessutom brukar det vara uppskattat av förarna med trevligt bemötande från kunden. Dock kräver jag som kund att vissa förutsättningar ska uppfyllas för att jag ska hälsa.

1. Föraren är vänd mot mig när jag kliver på.
2. Förare som kör för jäkligt eller är allmänt inkompetenta tänker inte jag förgylla dagen för, antagligen hjälper inte ett "hej" dem ur deras situation ändå.
3. Förare som aldrig svarar tröttnar man på, de är uppenbart inte intresserade av att ge service.

Att en förare kan ha en dålig dag kan jag förstå men det ska inte kunden märka.

Likväl skadar det inte att tacka då man kliver av om tillfället är det rätta och man är nöjd med resan. Att anse att man inte behöver visa allmänt hyfs bara för att man är kund är en väldigt konstig inställning, inte fasen får man mer tillbaka om man själv ger så lite som möjligt. Kan lova att många bussförare tröttnar på att anstränga sig eftersom ingen ändå verkar bry sig och vips sitter man själv där på sitt säte och mumlar svavelosande ramsor över förarens inbromsningar och kurvtagningar.

Kan bara hålla med. När jag flyttade till Karlskrona blev jag imponerad av att chaufförerna sa hejdå till passagerarna när det var chaufförsbyte. Det har jag inte sett på så många andra håll tidigare. Samtidigt finns det ju alltid chaufförer som bemöter passagerarna med nonchalans och dom är man inte så sugen att hälsa på.

Cero

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 31 maj 2007, 21:24:42 PM
Cero samt Josef: ursäkta mig pågar men.. Jag har tagit för vana att hälsa alla välkommna med ett hej eller ett god morgon, tycke de känns artigt precis som en kassörska på affärn säger hej. Men 30% svarar inte.. Därav hälsar jag enbart på de jag vet hälsar på mig samt de som hälsar först.. Annars sitter jag bara där.. 


Du kanske missförstod mig där, för vad jag beskrev är hur jag agerar när jag tar initiativet. Om föraren hälsar gör jag givetvis detsamma, även om jag är nummer tjugo i kön. Det hör lixom till god sed.

/Cero

Andreas Ljungqvist

Citat från: Cero skrivet 01 juni 2007, 09:10:53 AM
Du kanske missförstod mig där, för vad jag beskrev är hur jag agerar när jag tar initiativet. Om föraren hälsar gör jag givetvis detsamma, även om jag är nummer tjugo i kön. Det hör lixom till god sed.

/Cero

O dit jag vill komma är: Om jag hälsar på en person 2 ggr utan resultat så slutar jag ju hälsa, 3'je gången sitter jag som en tyst sten. Man vet ganska snabbt vilka som svarar o inte.. Sen tycker jag ju att som jag skrev: alla som stiger på min buss ska hälsa...

Peter Elmheden

Jag kör beställningstrafik. Det jag stör mig på kan t.ex. vara kunder som har bokat min buss från punkt a till b (taxi körning).
De tror de är kungar för att de hyrt en buss och kommer sällan i tid. Det kan gå 15 minuter sedan kommer det någon och
säger att det dragit ut lite på tiden bla bla bla osv.
De fattar inte att man har fler körningar än deras. Dessutom verkar det som att de tror att bussen är någon slags sopstation
där man lämnar alla ölburkar och skräp hur som helst. Det brukar dock bli fart på dem när man säger att de kommer bli extra debiterade
för nedskräpning  :)

Ersa

Citat från: Peter Elmheden skrivet 01 juni 2007, 19:33:25 PM
Jag kör beställningstrafik. Det jag stör mig på kan t.ex. vara kunder som har bokat min buss från punkt a till b (taxi körning).
De tror de är kungar för att de hyrt en buss och kommer sällan i tid. Det kan gå 15 minuter sedan kommer det någon och
säger att det dragit ut lite på tiden bla bla bla osv.
De fattar inte att man har fler körningar än deras. Dessutom verkar det som att de tror att bussen är någon slags sopstation
där man lämnar alla ölburkar och skräp hur som helst. Det brukar dock bli fart på dem när man säger att de kommer bli extra debiterade
för nedskräpning  :)

En av mina förra arbetsgivare började debitera all övertid (väntan), samt de kilometrar i dryga omvägar som inte ingick i beställningen i början. Detta förstår jag, för det var ju nästan så illa att beställningstrafiken skulle gå i förlust annars. Städningskostnaden har jag inte hört någon ta betalt för förrut, men det var onekligen en också en bra idé!  ;D

Stefan Lindberg

Det verkar vara en väldig skillnad mellan landsbygden och stan.
Jag bor själv mitt ute i ingenstans ganska nära slutet på linjen
och när jag kliver på bussen hälsar jag givetvis på chauffören.
Det gör även dom flesta andra som kliver på men ju närmare
Göteborg man kommer desto färre är det som hälsar.