Huvudmeny

Påle i Torövägen

Startat av BD, 01 augusti 2010, 17:38:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD


Tog en morgonpromenad och upptäckte en påle i vägbanan. Levande trädrötter har jag sett tidigare i asfaltväg men en påle..
På platsen ligger vägen knappt en meter över vattenytan så kanske det är en mycket gammal påle som vuxit till sig alternativt   att det är en påle från vägbygget.
Om jag hört rätt så lär vägen byggts på 20-talet men det kan ju vara helt fel.



farsta

Spännande! Vore kul att få en trolig förklaring till detta

BadTab

Hur pass långt ut är detta? Vore nästan skoj att se det irl..

BMJ

Kanske en gammal telefonstolpe som när den placerades ut stod bredvid vägen. Vid en omläggning av vägen kanske stolpen kapades och fylldes över med grus och sedemera asfalt. Sättningar ivägkroppen kan ha gjort att vägen sjunkt och på såvis blottlagt stolpen.

Bara en teori....

Nico


En träpåle mitt på en väg känns onekligen lite väl udda. En smal grusväg med telefon- eller elstolpar, och där vägen sedermera breddats och att man då behållit stolpstumparna (diametern verkar ju stämma), och asfalterat över dessa låter däremot som en mera plausibel teori. Förr eller senare lär de då, liksom t.ex. gatsten och spårvägsräls, komma i dagen när vägbanan blivit alltför sliten. Vägen ser onekligen även ganska lappad och sliten ut så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ingwar Åfeldt

Citat från: BadTab skrivet 02 augusti 2010, 13:18:04 PM
Hur pass långt ut är detta? Vore nästan skoj att se det irl..

Platsen för pålen är på Torövägen cirka en kilometer söder om Norsbol, där vägen till Stora Vika ansluter. Jag har kört både bil och buss på den här vägen många, många gånger men aldrig sett någon påle i vägbanan tidigare.

BD



Var förbi i går och tog denna bild.
Har även fått svar på förfrågan hos Trafikverket

Jag har upptäckt en påle i vägbanan på Torövägen. Ta en titt på länken.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=37709.0

Vad är det för någonting. Är otroligt nyfiken.


Hej Bengt!

Det där såg ju lite lustigt ut!

Jag har pratat med våran entreprenör på platsen och han har varit där och kikat. Han
vet inte vad det är eller vart den kommer ifrån, om man säger så. Han kunde bara
konstatera att det är en stock av något slag.
Däremot skulle han kolla upp vad man ska göra med den, gräva upp och kapa den eller
liknande.

Om du själv vill prata med någon så kunde du återkomma under nästa vecka sa han.

Stefan Lindberg

Självklart så vet Trafikverket ingenting.
Men om vi betalar dom 200.000:- kan dom säkert fylla i en blankett
som påvisar att dom fortfarande inte vet någonting ...

BD


Lite fler sprickor i asfalten och pålen är nu lite högre.

Olof Lagerkvist

Intressant detta! Jag ansluter mig till teorin om gammal stolpe som kapats när vägen har breddats.

Själva vägsträckningen bedömmer jag av den korta bit man ser på bilderna definitivt att inte vara nyare än från 20-talet. Redan från slutet av 20-talet började man anlägga vägar med helt annat snitt.

Däremot har ju sådana gamla vägsträckor justerats i höjd och bredd långt senare i tiden än så och då kan givetvis någon stolpe stått i vägen för breddning och man kan då ha funnit det svårt att gräva upp den och istället "fuskat" genom att kapa den. Det kan se ganska okej ut att kapa en stolpe och fylla över den med fyllnadsmassor, men i den terräng vi ser på bilden där vägbanken troligtvis sakta men säkert sjunker hela tiden, ja då kommer det som gömts med fyllnadsmassor en gång till slut fram.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

BMJ

Kanske en äldre variant av detta  8)