Olika synonymer för samma sak i olika delar av landet !!

Startat av at1981, 31 juli 2010, 12:01:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


I vilka län används ordet "Motet" resp. ""Trafikplats"?
Finns det län där båda orden används?

Finns det någon skillnad i betydelse egentligen mellan dessa båda ord?
Varför använder man två olika ord för samma sak egentligen beroende på var i landet man befinner sig?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Staffan Sävenfjord

Citat från: at1981 skrivet 31 juli 2010, 12:01:30 PM
Hejsan!


I vilka län används ordet "Motet" resp. ""Trafikplats"?
Finns det län där båda orden används?

Finns det någon skillnad i betydelse egentligen mellan dessa båda ord?
Varför använder man två olika ord för samma sak egentligen beroende på var i landet man befinner sig?

Mot används i stort sett i Västra Götalands län, Värmlands län och i Västerås. Mot och trafikplats är två olika ord för samma sak.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anton i Axvall

"Motet" används inte i Skaraborgsdelen av Västra Götalands län. Av någon anledning.

Kanterberg

Citat från: Anton i Axvall skrivet 31 juli 2010, 14:52:15 PM
"Motet" används inte i Skaraborgsdelen av Västra Götalands län. Av någon anledning.

Ny på forumet och testar att göra mitt första inlägg här.

Det här med mot och trafikplats är ju ganska kul, särskilt om man vill vara lite extra nördig. Slutledet -rud är ju ganska vanligt i ortsnamn i t.ex Värmland, men egentligen betyder det ju samma sak som -red i Bohuslän, -ryd i Småland och -röd i Skåne. Noterade att det i Karlstad, längs E18, finns något som heter "Rudsmotet". För den som vill snöa in på detta kan man alltså konstatera att den trafikplatsen bara kan ligga just där: längs E4:an hade den hetat Trafikplats Ryd. :)


Ersa

Härligt att centralmakten inte riktigt lyckats införa gemensamma ord för allt i hela landet. :)

IngemarJ

Hej!

Har inte de stora nummertavlorna fått det "Stockholmska" namnet trafikplatsnummer?

Har jag för mig...

Hälsar

Ingemar

Ersa

Citat från: IngemarJ skrivet 03 augusti 2010, 20:15:34 PM
Har inte de stora nummertavlorna fått det "Stockholmska" namnet trafikplatsnummer?

Det borde vara så. De heter i varje fall inte "motnummer". 8)

BMJ

Citat från: Kanterberg skrivet 03 augusti 2010, 13:57:17 PM
Ny på forumet och testar att göra mitt första inlägg här.

Det här med mot och trafikplats är ju ganska kul, särskilt om man vill vara lite extra nördig. Slutledet -rud är ju ganska vanligt i ortsnamn i t.ex Värmland, men egentligen betyder det ju samma sak som -red i Bohuslän, -ryd i Småland och -röd i Skåne. Noterade att det i Karlstad, längs E18, finns något som heter "Rudsmotet". För den som vill snöa in på detta kan man alltså konstatera att den trafikplatsen bara kan ligga just där: längs E4:an hade den hetat Trafikplats Ryd. :)



I Bohuslän liksom i skåne används ändelsen -röd, som i  Dalsland/Värmland blir -rud och i Västergötland -red. Följer man landskapsgränserna mellan Bohuslän och angränsande landskap (riksgräns för lite drygt 350 år sedan)kan man tydligt se att det finns "-röd"-gårdar i Bohuslän har mindre än en kilometer till en "-red" eller "-rud" gård på andra sidan landskapsgränsen.

Sedan har vi Skogaryd i Västergötlands allra nordvästligaste hörn som en katt bland hermelinerna, där trestadskommunerna för övrigt planerade en ny flygplats på 80-talet, som ersättning för Malöga norr om Trollhättan.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2010, 13:39:17 PM
Mot används i stort sett i Västra Götalands län, Värmlands län och i Västerås. Mot och trafikplats är två olika ord för samma sak.

Om man skriver en bok om dessa platser i Västra Götalands län, Värmlands län och i Västerås kan den heta "Motboken"! ;D

IngemarJ

Hej!

Kan man sedan skriva en bok om slädfärder över kölen betitlad Medboken?

Undrar

Ingemar

Kanterberg

Citat från: IngemarJ skrivet 03 augusti 2010, 20:15:34 PM
Hej!

Har inte de stora nummertavlorna fått det "Stockholmska" namnet trafikplatsnummer?

Har jag för mig...

Hälsar

Ingemar

Visst kallas de trafikplatsnummer, men det är ju också en europeisk ordning. I USA numrerar man avfarterna, i Europa numrerar vi trafikpatsen/korsningen.

Men frågan är hur "stockholmska" trafikplatserna är egentligen. Tittar man i Stockholms stads egna kartor heter det t.ex. Nybodamotet och Pampasmotet, men när Trafikverket skyltar så heter det plötsligt Trafikplats Nyboda.

K

Ingemar

Citat från: Kanterberg skrivet 03 augusti 2010, 13:57:17 PM
Noterade att det i Karlstad, längs E18, finns något som heter "Rudsmotet". För den som vill snöa in på detta kan man alltså konstatera att den trafikplatsen bara kan ligga just där: längs E4:an hade den hetat Trafikplats Ryd. :)
...och trafikplats Ryd finns mycket riktigt vid södra änden av Linköping som avfart från E4...
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Ersa

Citat från: IngemarJ skrivet 03 augusti 2010, 23:22:47 PM
Kan man sedan skriva en bok om slädfärder över kölen betitlad Medboken?

Säljes i bokhandeln intill Trafikplats Medmotet!

Tommy H

Citat från: Ingemar skrivet 04 augusti 2010, 10:34:04 AM
...och trafikplats Ryd finns mycket riktigt vid södra änden av Linköping som avfart från E4...
Nja, inte riktigt, den ute vid E4:an heter Trafikplats Linköping Västra (tidigare Trafikplats Tift).
Trafikplats Ryd ligger några kilometer ifrån E4:an på motortrafikleden Rv34:s avfart mot Kisa/Vimmerby.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Kanterberg

#14
Citat från: T. Petersson skrivet 04 augusti 2010, 11:18:16 AM
Nja, inte riktigt, den ute vid E4:an heter Trafikplats Linköping Västra (tidigare Trafikplats Tift).
Trafikplats Ryd ligger några kilometer ifrån E4:an på motortrafikleden Rv34:s avfart mot Kisa/Vimmerby.

En vettig kompromiss vore väl annars att använda ett namn för motorvägskorsningar och ett annat för en avfart som leder till en vanlig väg. Jämför med tyskarnas "Autobahnkreutz" och "Ausfahrt" (med två olika symboler). Även danskarna har ju implementerat den ordningen med olika symboler för avfarter (frakörsel) och för motorvägskorsningar (motorvejskryds).

I Sverige kan ju trafikplats vara allt från en gigantisk klöverbladskonstruktion till en simpel avfart till en bensinstation.

Istället kunde man tänka sig:


Låt dem fortsatt vara benämnda som trafikplatser.


... och motorvägskorsningar som mot. T.ex. Nybodamotet, Petersborgsmotet eller Ljungarumsmotet.