Huvudmeny

Röd 1212

Startat av Anders Lundén, 27 juli 2010, 17:33:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Lundén


Marc

Den där blev ju riktig snygg med sin tredje dörr.
Tack för bilden Anders!

Alex Ljusteröbon

Är det ljusterö bussen?
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

BadTab

Undrar hur många dagar den kommer vara i trafik innan tredje dörren blir obrukbar? ;)

virtual1

Citat från: BadTab skrivet 27 juli 2010, 20:23:03 PM
Undrar hur många dagar den kommer vara i trafik innan tredje dörren blir obrukbar? ;)

??? - hur många av Nobinas 51xx-vagnar har obrukbar tredje dörr? (Säger inte att det kan vara så, men inte hört nåt om det)

MrX

Citat från: BadTab skrivet 27 juli 2010, 20:23:03 PM
Undrar hur många dagar den kommer vara i trafik innan tredje dörren blir obrukbar? ;)

För att den skulle vara tillbyggd först nu? Alla av Nobinas bussar med tredje dörren tillbyggd senare, har fungerat smärtfritt när jag kört dem. Det rör sig om ett antal bussar bl.a. 4423-25 samt 51XX i Tyresö och Nacka-Värmdö. Men vem vet, kanske bara jag som haft tur ;)


the0fiskis

brukar det inte dörr 1 gå inåt och inte som b9s ?  :-\

Leo

Citat från: the0fiskis skrivet 27 juli 2010, 20:59:22 PM
brukar det inte dörr 1 gå inåt och inte som b9s ?  :-\

Inte på denna modell av buss.

BadTab

Varför jag säger så är för att jag vet hur de sista 2 metrarna på en boggibuss brukar se ut, är inte bara ett bakhörn jag riktat och lagat, och inte bara det bakersta sidomarkeringsljuset jag bytt på boggibussar. Och gummilisten med kännande kanten brukar behöva lite kärlek när de får sig en kyss, vilket gäller alla sorters bussar!

the0fiskis

Citat från: Leo skrivet 27 juli 2010, 21:56:01 PM
Inte på denna modell av buss.
(lite osäker)
brukar inte volvo boggibussarna ha inågåde framdör?  :-X

AO

Citat från: the0fiskis skrivet 27 juli 2010, 22:02:13 PM
(lite osäker)
brukar inte volvo boggibussarna ha inågåde framdör?  :-X

Om de har skyltskåp har de inåtgående framdörr. Har de istället hög vindruta såsom 1212 har de utåtgående framdörr.

Mikael Ringmarck

Citat från: BadTab skrivet 27 juli 2010, 22:00:09 PM
Varför jag säger så är för att jag vet hur de sista 2 metrarna på en boggibuss brukar se ut, är inte bara ett bakhörn jag riktat och lagat, och inte bara det bakersta sidomarkeringsljuset jag bytt på boggibussar. Och gummilisten med kännande kanten brukar behöva lite kärlek när de får sig en kyss, vilket gäller alla sorters bussar!

Om 1212 ska placeras på Ljusterö så kommer den nog hamna i goda händer. Förarna där ute har i stort sett bara kört boggi de senaste 10-12 åren - minst.  ;)

buskörare

Citat från: AO skrivet 27 juli 2010, 22:10:01 PM
Om de har skyltskåp har de inåtgående framdörr. Har de istället hög vindruta såsom 1212 har de utåtgående framdörr.

Aldrig sett en 8500 med inåtgående dörr. Vore spännande att se, har du bild? Har kört 19 olika av denna modell, all som på bilden. Men det kan ju bero på att det är samma ägare på dom jag kört som dom på bilden  :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Mrbuss skrivet 28 juli 2010, 08:49:59 AM
Om 1212 ska placeras på Ljusterö så kommer den nog hamna i goda händer. Förarna där ute har i stort sett bara kört boggi de senaste 10-12 åren - minst.  ;)

Mycket fin bild!

Ja, på Ljusterö lär bussen vara i goda händer. Där har man kört med boggiebuss sedan slutet av 80-talet. H40 (Volvo B10M/Säffle -85) 6204-6205 var de första boggiebussarna på ön och de ersattes 1997 av boggiebussarna H47 (Volvo B10M/Säffle 2000 -97) 4366-4367. 4366 omnumrerades senare till 4263. Även boggiebussen 4310 tillkom senare på ön.
Även en boggiebuss från Örebro län var stationerad på ön under en period. Jag minns tyvärr inte inv.nr. på denna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 28 juli 2010, 09:31:00 AM
Aldrig sett en 8500 med inåtgående dörr. Vore spännande att se, har du bild? Har kört 19 olika av denna modell, all som på bilden. Men det kan ju bero på att det är samma ägare på dom jag kört som dom på bilden  :)

Räknas dubbla dörrar som inåtgående?