Mötesfria vägar Mellansverige

Startat av scaniaolsson, 25 juli 2010, 21:50:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Go kväll.

Ska inom kort göra en semestertripp upp i Mellansverige och tänkte då kolla lite med er om hur det är med mötesseparerade vägar.
Resan kommer att gå ungefär så här.

Klippan-Göteborg (13 & E6)-Säffle (E45)-Karlstad (E18)-Filipstad (63)-Mora (26).
Hemfärd.
Mora-Enköping (70)-Kungsängen (E18)-Strängnäs (E18 & 55)-Flen (55)-Katrineholm (55, 57)-Norrköping (55, 56)-Klippan (E4 & 13)

Vissa sträckor har jag järnkoll på, men när vi kommer ut på E45 norr om Vänersborg och vidare norrut så är kännedomen lätt begränsad.
Likaså vet jag att man håller på att bygga om 70:an norr om Sala upp mot Dalagränsen.

Som sagt tacksam för info.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Taunusch

E18 är motorväg mellan Enköping och Kungsängen.

Rv 55 från Enköping till Valla (utanför Katrineholm) är vanlig landsväg bortsett från några kilometer vid Dunker-Malmköping där det är 1+2. Från Valla och ned till Norrköping är det 1+2 igen.

Freke

På Trafikverkets karta http://gis.vv.se/iov/ kan man se detta. Välj sträckföreteelsen "Mittbarriärtyp" och zooma in aktuellt område.

Sedan avråder jag från att åka E45 mellan Göteborg och Trollhättan, jag åkte vägen för några veckor sedan och det hade gått betydligt snabbare att åka E6 till avfart 95 och sedan väg 44 till E45. Detta på grund av att sträckan är en enda lång vägarbetsplats.

scaniaolsson

Tack för tipset, men det får nog bli E45.

Nu ska vi åka sträckan en Söndag så det är kanske liiite lugnare då, men visst jag är medveten om att det är en stor arbetsplats.

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Nor1

Jag hade personligen försökt undvika E45:an från GBG upp till Älvängen/Lilla Edet pga att dom bygger om den just nu, fast vill du se ett Motorvägs och Järnvägsbygge på nära håll så kan jag snarare rekomendera denna sträcka för just detta  ;)

BMJ

Och i augusti drar man igång en två år lång reparation av Stallbackabron (E45/rv44), flaskhalsen tätas till än mer....

Staffan Sävenfjord

#6
Citat från: Freke skrivet 25 juli 2010, 22:44:05 PM
På Trafikverkets karta http://gis.vv.se/iov/ kan man se detta. Välj sträckföreteelsen "Mittbarriärtyp" och zooma in aktuellt område.

Sedan avråder jag från att åka E45 mellan Göteborg och Trollhättan, jag åkte vägen för några veckor sedan och det hade gått betydligt snabbare att åka E6 till avfart 95 och sedan väg 44 till E45. Detta på grund av att sträckan är en enda lång vägarbetsplats.

Det går definitivt inte fortare att åka E6 om man skall till Trollhättan trots att det går väldigt trögt på grund av vägarbetena på E45 upp till Älvängen och strax söder om Trollhättan. De ersättningsbussar som vi kör Göteborg-Trollhättan nu behöver vid 17-tiden mellan 70 och 75 minuter, vilket är cirka 10 minuter mer än normalt. Värre är det inte. Mot att köra E6 kan också anföras att i augusti börjar arbeten med Stallbackabron i Trollhättan som innebär ett körfält i varje riktning och därmed starkt begränsad kapacitet.

Däremot kan E6 vara ett alternativ om man skall till Vänersborg, Dalsland eller Värmland.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Freke skrivet 25 juli 2010, 22:44:05 PM
På Trafikverkets karta http://gis.vv.se/iov/ kan man se detta. Välj sträckföreteelsen "Mittbarriärtyp" och zooma in aktuellt område.

Sedan avråder jag från att åka E45 mellan Göteborg och Trollhättan, jag åkte vägen för några veckor sedan och det hade gått betydligt snabbare att åka E6 till avfart 95 och sedan väg 44 till E45. Detta på grund av att sträckan är en enda lång vägarbetsplats.
Håller med till fullo. Skall Du åka direkt från Göteborg mot Säffle/Karlstad så är detta alternativ både bäst och snabbast.

Bengt Jönsson

Citat från: scaniaolsson skrivet 25 juli 2010, 21:50:33 PM
Go kväll.

Ska inom kort göra en semestertripp upp i Mellansverige och tänkte då kolla lite med er om hur det är med mötesseparerade vägar.
Resan kommer att gå ungefär så här.
Klippan-Göteborg (13 & E6)-Säffle (E45)-Karlstad (E18)-Filipstad (63)-Mora (26).
Hemfärd.
Mora-Enköping (70)-Kungsängen (E18)-Strängnäs (E18 & 55)-Flen (55)-Katrineholm (55, 57)-Norrköping (55, 56)-Klippan (E4 & 13)
Vissa sträckor har jag järnkoll på, men när vi kommer ut på E45 norr om Vänersborg och vidare norrut så är kännedomen lätt begränsad.
Likaså vet jag att man håller på att bygga om 70:an norr om Sala upp mot Dalagränsen.
Som sagt tacksam för info

Scaniaolsson

E45 (eller som vi säger "förtifemman") är norr om Vänersborg en gammaldags smal landsväg som går genom alla små orter längs vägen.  Undantaget Åmål och Säffle.  Annars så får du bereda dig på 30-sträckor(!), traktorer, postlådor vid vägkanten, järnvägsövergångar (flera än en) , mycket långtradare mm.  Vägen går rakt igenom bl.a Frändefors, Brålanda (med "Riks-Rasta" ett av få ställen med 24/7 öppettider) och Mellerud

Norr om Åmål finns dock några sträckor med "vajervägar" och vid Segmon, där 45:an går ihop med E18 finns en "stump" motorväg.  Slottsbron och Grums bjuder dock på trafikljus och 50-sträckor.

/B

Mats Karlsson

#9
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 29 juli 2010, 17:05:54 PM
E45 (eller som vi säger "förtifemman") är norr om Vänersborg en gammaldags smal landsväg som går genom alla små orter längs vägen.  Undantaget Åmål och Säffle.  Annars så får du bereda dig på 30-sträckor(!), traktorer, postlådor vid vägkanten, järnvägsövergångar (flera än en) , mycket långtradare mm.  Vägen går rakt igenom bl.a Frändefors, Brålanda (med "Riks-Rasta" ett av få ställen med 24/7 öppettider) och Mellerud

Norr om Åmål finns dock några sträckor med "vajervägar" och vid Segmon, där 45:an går ihop med E18 finns en "stump" motorväg.  Slottsbron och Grums bjuder dock på trafikljus och 50-sträckor.

/B
Nja, från Vänersborg till Frändefors är det i alla fall fin väg. Det är delen Frändefors-Åmål som är lite långsammare eftersom den är smalare och passerar en del samhällen. Från Åmål är det fin väg igen, frånsett några 70-sträckor.
Det är således i stort sett mötesfri väg ända från Göteborg, via Ljungskile och Båberg till strax väster om Vänersborg. Mellan Åmål och Säffle är det mötesfri väg igen, likaså från Segmon till Karlstad (förutom infarten till Karlstad).

Bengt Jönsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 30 juli 2010, 06:40:14 AM
Nja, från Vänersborg till Frändefors är det i alla fall fin väg. Det är delen Frändefors-Åmål som är lite långsammare eftersom den är smalare och passerar en del samhällen. Från Åmål är det fin väg igen, frånsett några 70-sträckor.
Det är således i stort sett mötesfri väg ända från Göteborg, via Ljungskile och Båberg till strax väster om Vänersborg. Mellan Åmål och Säffle är det mötesfri väg igen, likaså från Segmon till Karlstad (förutom infarten till Karlstad).


Njae.. Jag tycker inte att Vänersborg - Frändefors håller en "bra" standard.
I dagens GP kan man faktiskt läsa om just delen av "förtifemman" Vänersborg - Mellerud troligen inte får mitträcken inom de närmaste 12 åren...
Mellan Mellerud - Ånimskog håller man på med utbyggnad av mitträcken och mellan Ånimskog - Åmål så ska sträckan byggas om till "vajerväg" dock osäkert när.
Åkte sträckan senast i påsk i år.

/B

Mats Karlsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 30 juli 2010, 08:12:08 AM

Njae.. Jag tycker inte att Vänersborg - Frändefors håller en "bra" standard.
/B

Då har Du väldigt höga krav. Jag har åkt denna väg 1000-tals gånger och tycker den är riktigt bra. Bred och ganska rak. Inget att klaga på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 30 juli 2010, 11:36:16 AM
Då har Du väldigt höga krav. Jag har åkt denna väg 1000-tals gånger och tycker den är riktigt bra. Bred och ganska rak. Inget att klaga på.

Vägen från Trestad center fram till man korsar järnvägen på en bro strax innan Frändefors är inget att anmärka på. Men sedan blir det problem fram till Mellerud. Fast där finns bara en järnvägsövergång i plan.

Förra året åkte jag Mellerud-Åmål och vägen kunde då beskrivas som ett enda långt vägarbete. Inte blev det bättre av att det var strax efter de svåra översvämningarna. Men om dessa arbeten är avslutade nu bör det vara en riktigt bra väg. Sedan blir det sämre igen när E45 och E18 skils åt i Grums.










Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

#13
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2010, 12:04:29 PM
Vägen från Trestad center fram till man korsar järnvägen på en bro strax innan Frändefors är inget att anmärka på. Men sedan blir det problem fram till Mellerud. Fast där finns bara en järnvägsövergång i plan.

Förra året åkte jag Mellerud-Åmål och vägen kunde då beskrivas som ett enda långt vägarbete. Inte blev det bättre av att det var strax efter de svåra översvämningarna. Men om dessa arbeten är avslutade nu bör det vara en riktigt bra väg. Sedan blir det sämre igen när E45 och E18 skils åt i Grums.

"Förtifemman" korsar BJ på tre ställen mellan Vänersborg - Mellerud.
Den första går "Förtifemman" över jvg på en bro medan de två andra, vid Frändefors och Eriksstad är i samma plan.
Sedan finns ju det gamla spåret från Mellerud mot Norge fortfarande kvar om jag inte missminner mig.

Vägen mellan Vänersborg - Mellerud följer i princip samma sträckning som vid mitten av 1800-talet.

/B


Moderators edit: Redigerat så att det framgår tydligt vad som är citat och vad som är svar.










Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 30 juli 2010, 12:12:55 PM
"Förtifemman" korsar BJ på tre ställen mellan Vänersborg - Mellerud.
Den första går "Förtifemman" över jvg på en bro medan de två andra, vid Frändefors och Eriksstad är i samma plan.
Sedan finns ju det gamla spåret från Mellerud mot Norge fortfarande kvar om jag inte missminner mig.

Vägen mellan Vänersborg - Mellerud följer i princip samma sträckning som vid mitten av 1800-talet.

/B

Du har rätt i att det är en plankorsning i Erikstad också. Det skall alltså vara två korsningar i plan Trestad Center-Mellerud. Spåret och alla rester av järnvägen mot Oslo i Mellerud är borttagna. Du skall veta var den en gång funnits för att märka den i dag. Däremot korsar banan till Bengtsfors E45 i plan strax norr om Mellerud.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)