Skellefteå - Rikstretton söderifrån

Startat av Greger Larsson, 25 juli 2010, 11:06:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

En fristående fortsättning på http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=24597.0

Fram till 1961(då nuvarande E4-bron tillkom) så fortsatte riksvägen söderifrån från sträckan som beskrivs i ovanstående inlägg runt nuv Sörböleskolan för att sedan ansluta diagonalt mot Brogatan och vidare över nuv Parkbron mot Skellefteå centrum. Vägsträckningen som sådan fanns kvar till i slutet av 70-talet men har succesivt byggts bort i o m utbyggnader på Sörböle och omledningen av Skråmträskvägen.

En litet stump av den diagonala biten finns dock kvar, på flygbilden syns den i mitten i av bildens nedre del:


Så här ser det ut om man åker efter gamla riksvägen i riktning mot Brogatan. Byggnaden rakt fram i fonden är en Servusbutik som byggdes på 80-talet just där Kustvägen anslöt mot Brogatan. Denna ersatte Sörböles Konsumaffär, men blev inte långvarig utan försvann efter tiotalet år, numera säljs kontorsmöbler i byggnaden.


På höger hand finns ett hus som faktiskt har denna skylt:(även om adressen idag är en annan)


På samma tomt finns dessa kvarvarande byggnader där Bröderna Jonsson bedrev VW-service och viss försäljning av beg bilar:


Framme vid Brogatans norra ände och bron över älven ser det numera ut så här:


Brokiosken är dock stängd och huset i hörnet Brogatan/Bockholmsvägen väntar på att saneras. De nybyggda hyreshusen på älvsbrinken kryper allt närmare. Ytterligare en av Riks-trettons miljöer som skattar åt förgängelsen..

Greger Larsson

Edit: har fixat sista bilden som ej kom med från början
/GL

Freke

Hur intressant som helst för en Skelleftebo!!! På denna karta (Skellefteå kommuns webbkarta) syns de gamla vägarnas sträckningar omkring 1955 efter vad jag forskat fram. Kom gärna med korrigeringar, det är inte alls säkert att kartan stämmer till 100%. Här kommer den otympliga länken...

http://www5.skelleftea.se/solenwebportal/default.aspx?karta=Historiska+kartan&X=783069,61&Y=7193175,68&Z=2000&vw=Allm%c3%a4nna+v%c3%a4gar+1955;Bakgrundskarta+Text;Dagens+byggnader+och+v%c3%a4gar

Tips: tänd kartskiktet "Flygbilder Skellefteå 1946", det är en inscannad flygbild från den första flygfotograferingen över Skelleftedalen avsedd för kartering. Jag har försökt så gott det går att "rektifiera" bilden, dvs passa in bilden i ett koordinatsystem, men det är omöjligt att få det helt perfekt. Någongång när jag har lite tid över ska jag lägga in övriga bilder från 1946.

Tack för bilderna Greger!

/Fredrik

Greger Larsson

Tack för kartlänken! Letade, men lyckades inte hitta den, men nu vet jag :)
På kartan syns även den korta bit norr om "vita skolan" som fortfarande bär namnet Kustvägen. Området norr om den och öster om Villagatan bestod ända in på 80-talet av ängsmark med bara lite spridda byggnader. Minns att det på östra sidan av Villagatan stod ett par bussvrak parkerade under ett antal år. Vart hade man kameran?
Sen kom "IUC" i hörnet ut mot E4 som en början till dagens Campus som upptar en stor del av området. Den nya dragningen av Skråmträskvägen innebar också stora förändringar.

/GL

farsta

Trots att jag aldrig varit och troligen aldrig kommer att komma till Skellefteå så älskar jag sådana här trådar. Väldigt intressant