Arriva i Malmö hos arbetsmiljöverket pga ej fungerande AC

Startat av Walter, 20 juli 2010, 08:47:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

MrRep

Citat från: Walter skrivet 20 juli 2010, 08:47:46 AM
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1178939/Arriva-lovar-att-reparera-­varma-bussar.html

Arriva lovar reparera efter att skyddsombudet slagit larm.

Dom har snart gått igenom alla bussarna så att dom kan rulla över till Nobina med flaggan i topp först gick dom igenom alla hjulbultarna på samtliga bussar och nu skall dom fixa till AC aggregaten på samtliga vagnar också  ;D Jag lider dock med förarna som för utsättas för detta skit....  :-\


Lusan

Arbetsmiljöverket har dömt i en tidigare fråga angående AC eller rättare sagt hur varmt det får vara på arbetsplatsen och faktum är att det egentligen inte finns en övre gräns. Man måste inte ha AC i fordonen. DHL tex av monterat ur AC i alla sina fordon (bilar). Var så för några år sedan vet dock ej hur det är i dag. Tyvärr får man nog utstå hetta i det avseendet. Visserligen är det sk....... ;D

MrRep

Citat från: Lusan skrivet 20 juli 2010, 20:46:33 PM
Arbetsmiljöverket har dömt i en tidigare fråga angående AC eller rättare sagt hur varmt det får vara på arbetsplatsen och faktum är att det egentligen inte finns en övre gräns. Man måste inte ha AC i fordonen. DHL tex av monterat ur AC i alla sina fordon (bilar). Var så för några år sedan vet dock ej hur det är i dag. Tyvärr får man nog utstå hetta i det avseendet. Visserligen är det sk....... ;D

Dom kör ju trotsallt utan AC i många länder där dom har bra mycket varmare än vad vi har det i Sverige....

Knut

En buss med AC som ikke er i funksjon har betydelig dårligere ventilasjon enn en buss som er bygget uten AC da. De har gjerne noen fläkter som gjør en jobb og stenge kraner for varmtvann. Noe som ofte er mangel vare i en buss med aut.AC. Da må man gjerne under bussen for å gjøre noe. evt i et eget skap. Er det AC i buss så bør seriøse selskaper holde disse i skick. men det var dette med seriøsiteten hos endel selskaper da. Ledere sitter gjerne på kontorer med behagelig temp hele året og vil ikke bruke penger på kjøling/varme i busser og vedlikehold generelt
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Walter

Men i detta fallet är det väl desssutom krav från huvudmannen att det ska vara full ac i bussarna, inte för att arbetsmiljöverket bryr sig om det, men ska det fungera för passagerarna som åker i bussen en stund ska det väl fungera för föraren kan man tycka. Alltså borde väl Skånetrafiken också vara intreserade av detta, men vad gör man åt en entreprenör som redan vet att man ska bort?

Arriva kan ju skita i underhållet av Volvo-vagnarna om man inte ska använda dessa själva någon annanstans. MAN bussarna däremot ska ju säljas vidare till Nobina och då borde väl priset vara kopplat till statusen? Eller är priset redan satt i avtalet?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

MrRep

Citat från: Walter skrivet 20 juli 2010, 22:17:06 PM
Men i detta fallet är det väl desssutom krav från huvudmannen att det ska vara full ac i bussarna, inte för att arbetsmiljöverket bryr sig om det, men ska det fungera för passagerarna som åker i bussen en stund ska det väl fungera för föraren kan man tycka. Alltså borde väl Skånetrafiken också vara intreserade av detta, men vad gör man åt en entreprenör som redan vet att man ska bort?

Arriva kan ju skita i underhållet av Volvo-vagnarna om man inte ska använda dessa själva någon annanstans. MAN bussarna däremot ska ju säljas vidare till Nobina och då borde väl priset vara kopplat till statusen? Eller är priset redan satt i avtalet?

Skånetrafiken borde väl kunna lägga vite på Arriva för att köra utan fungerade AC!?

Fredde

Citat från: MrRep skrivet 20 juli 2010, 21:44:41 PM
Dom kör ju trotsallt utan AC i många länder där dom har bra mycket varmare än vad vi har det i Sverige....

Men då gissar jag att dom har öppningsbara sidofönster i bussen.



Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MrRep

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2010, 23:03:24 PM
Där kanske vi har förklaringen till att AC-n inte fungerar. Om nu fönstren inte hålls låsta när AC-n fungerar.


Igentligen är det ju rätt så konstigt varför beställa en buss med öppningsbara fönster och AC? Känns som om dom kyler för hela Malmö när fönsterna är öppna  ::)

Ersa

Citat från: MrRep skrivet 20 juli 2010, 23:04:51 PM
Igentligen är det ju rätt så konstigt varför beställa en buss med öppningsbara fönster och AC? Känns som om dom kyler för hela Malmö när fönsterna är öppna  ::)

Det är helt okej om fönsterna är låsbara och bara kan öppnas med tre- eller fyrkantsnyckel. Innan vi vet om låsens vara eller inte vara bör vi inte döma någon.

Walter

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1180985/Fortsatt-stekhett-pa-bussarna.html

och problemen kommer fortsätta. Undrar om det är MAN eller Volvo-vagnarna som strular? Eller både och?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

MrRep

Citat från: Walter skrivet 22 juli 2010, 13:36:10 PM
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1180985/Fortsatt-stekhett-pa-bussarna.html

och problemen kommer fortsätta. Undrar om det är MAN eller Volvo-vagnarna som strular? Eller både och?

Undrar vilken ventil han menar som gått sönder på 40 av bussarna som leder varmluft in från motorn i kupen. Mig vetterligen finns ingen sådan ventil. Och är det "vattenventilerna" han menar så är det ju oftast tillfälligt enklast att åtgärda genom att stänga den vattenburna värmen....

Jan

Jag har kört en A21:a idag. Dessa är inte optibala när det gäller klimatet i kupén. Dock så var det inte Arrivas jag körde.
I branschen 37 år