Turist i sin egen stad..

Startat av gurran87, 19 juli 2010, 22:14:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bysenbus

Hejsan!

Har man gjort samma tabbe som i Sthlm och inte prövat ut Solarisarna före köpet om så, får man skylla sig själva!

Tja ba!

Möllers

Kan dom inte sälja dom till nåt annat land om dom är inte nöjda över solaris bussarna.

bysenbus

Hejsan!

Med tiden blir dom nöjaktiga!

Tjaba!


forthemoment

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2010, 01:28:01 AM
Vänta nu...  Har man ställt in stolen perfekt har man väl anpassat stolens höjd- och längdläge till just pedalerna? Är det inte just rätt avstånd till pedalerna man ställer in med stolen? Först därefter ställer man in ratten för att armarna ska få rätt avstånd.
Vi har stående pedaler i våra Solaris. Det spelar ingen roll hur man ställer in stolen. Jag är lång, korta förare, förare av alla olika storlekar har samma problem att man får ont. Naturligtvis ställer man in stolen efter pedalerna och sen ratten frö avståndet till armarna så man får en bra körställning. Det funkar i alla andra utav våra bussar. Men i Solaris har alla förare jag pratat med klagat på just det med pedalerna. Det är ju samma stående pedaler som vi har i Volvo. Jag vill inte kalla det bråk, har det diskuterats innan? Jag läste något om Stockholm och klagomål. Jag och dom jag pratat med får ont i kroppen främst benet och bröstkorg. Dom är väldigt tungstyrda om man jämför med andra bussar vi har. Jag tycker Solaris har den sämsta förarmiljön.

Citat från: Bussfanatikern skrivet 20 juli 2010, 01:50:32 AM
Det verkar som om pedalerna är av tysk standard eftersom dom är placerade så långt fram att man knappt når dom ens med stolen dragen så långt fram som möjligt. Fortfarande så ser man att förarna inte använder halvljuset som dom ska på dom här bussarna. Jag har börjat att säja till förarna om dom inte har halvljuset tänt och hittills har det gett resultat. Idag så visste exempelvis inte den förare som jag pratade med att ljusvredet måste stå på "halvljus" och inte på "nollan" för att fullt halvljus ska lysa. Han sa att det var första gången som han körde en Solaris och jag sa till honom att detta gäller på både boggie och vanliga bussar av denna typ. Berättade också för honom att man skulle koppla om halvljusautomatiken till samma utförande som på övriga busstyper i stan. Frågan är bara när dom ska börja med den här omkopplingen bara. Veolia borde sätta upp lappar i alla Solarisar om hur halvljuset fungerar så att alla förare vet hur man ska handha det på rätt sätt.     

Det skulle programeras om sa dom, men det tar ju år och dar. Men halvljuset lyser ju ändå, det är väl positionsljusbak och sidomarkeringsöljusen som inte lyser när det står på nollan. Vanliga Halvljuset fram lyser ju oavsett. Jag har sagt till min chef att dom borde gå ut med info eftersom det tar hundra år för dom att programera. Dom säger dom väntat på programeringsfil från Polen sen i slutet på Juni (detta sa Solaris egen personal som är hos oss på Veolia). Men hhalvljuset fram lyser som sagt även på 0 det har jag sett på de bussar jag kört-.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Ersa

Citat från: forthemoment skrivet 20 juli 2010, 04:48:27 AM
Vi har stående pedaler i våra Solaris. Det spelar ingen roll hur man ställer in stolen. Jag är lång, korta förare, förare av alla olika storlekar har samma problem att man får ont. Naturligtvis ställer man in stolen efter pedalerna och sen ratten frö avståndet till armarna så man får en bra körställning. Det funkar i alla andra utav våra bussar. Men i Solaris har alla förare jag pratat med klagat på just det med pedalerna. Det är ju samma stående pedaler som vi har i Volvo. Jag vill inte kalla det bråk, har det diskuterats innan? Jag läste något om Stockholm och klagomål. Jag och dom jag pratat med får ont i kroppen främst benet och bröstkorg. Dom är väldigt tungstyrda om man jämför med andra bussar vi har. Jag tycker Solaris har den sämsta förarmiljön.

"Något" om Stockholm, ja. Snarare mera åt spaltmeter, enbart pga att man inte beställt rätt pedaler från första början. Tråkigt, dyrt och onödigt. Tänk vad mycket besvär man hade sluppit om man köpt bussar med hängande pedaler, som i Umeå, där det aldrig varit ett enda klagomål på pedalutformning eller servostyrning i Solaris Urbino, som man kört på heltid sedan början av 2006.
Vi svenskar måste nog lära oss att vi måste prova ut bussen noga först, få godkännande av fack och personal, och först därefter beställa noga specificerade vagnar. Det går inte att bara köpa in nåt där man lämnat flera faktorer "åt slumpen", som t.ex pedaler och ljusomkoppling. Och framförallt måste vi sluta gnälla på tillverkaren efter att de levererat precis det vi beställt, och inget annat.

gurran87

Citat från: forthemoment skrivet 20 juli 2010, 00:05:54 AM
Det hade vart underbart!! Bara Scania eller Volvo. Här köper dom in bussar som e billiga och får massa problem på köpet! Vi förare klagar (dom som vågar) och resenärer som klagar. Dom väsnas ju också väldigt Solaris!!

Det e la anledningen till att jag åker så lite kollektivt att det inte e så bekvämt i stadstrafik. Jag åkte med en sån där ny spårvagn (den nyaste tror jag) till frihamnen idag blev åksjuk, det kändes som han körde väldigt fort, och så väldigt hårda inbromsningar. Spårvagn åker jag extremt lite nästan bara till Frihamnen, Majorna eller Frölunda Torg. Men de kanske beror på föraren där med? Och bussar är ju ännu obekvämare ibland när förana kör för fort över hålor, gupp eller tvärbromsar.

En sak jag märkt bland många bussförare men även på 7ans spårvagn som jag åkte med idag, är att vissa skiter i att gå ut å vrida om man inte lyckas påverka signalen. Spårvagnen idag fick inte signal och körde mot S vid chalmers. Och jag ser än mer bussar som gör det. Jag går alltid ut och vrider, och felanmäler om det e signalen eller bussen som d e fel på. Du som kör i gbg med, vi får väl inte köra mot S? Det e vad jag fick lära mig. Men det kanske e annorlunda på Spårvagn mot Buss? Bara en undring när jag såg du va spårvagnsförare.

Just våra nya italienska vagnar, M32, är rätt svåra att köra fint med, de är lite "ryckiga", men man kan lära sig att köra mjukt med dem, men det är inte lätt lära gamla hundar sitta....
Chalmers är ett märkligt ställe med sina kollektivsignaler som ibland helt ballar ur, står det en buss eller vagn vid chalmers mot Wavrinskys, ger signal och inte kör och väntar på att den ska slå om igen, så händer de ju att buss eller vagn bakom kör upp i baken vid den för att kollektivsignalen tror att första fordonet har lämnat. Inget fel i systemet, bara fel på förarna. Vi förare måste ju tänka lite att det ska vara fritt på hållplatsen innan man kör ut. Jag påverkar alltid igen, antingen går ut med nyckeln vid chalmerstunneln eller kör närmare detektorplattan från Kapellplatsen sett. Det gäller samma för oss som bilister, endast en polisman får vinka fram oss vid S :) Fast vad gör man på vissa ställen om det inte går få signal, jo kollar efter mötande trafik och kör ändå försiktigt och säkert...

Nupski

Citat från: Alexander Oscarsson skrivet 20 juli 2010, 10:40:10 AM
Just våra nya italienska vagnar, M32, är rätt svåra att köra fint med, de är lite "ryckiga", men man kan lära sig att köra mjukt med dem, men det är inte lätt lära gamla hundar sitta....

Kvasta mig om ni vill mycket OT. Skillnaden är stor mellan truckvagn och boogievagn. Med en truckvagn måste du ha väldigt låg infartshastighet i kurvor för att när första axeln gått igenom början använda pådraget för att minimera kast och gungningar genom kurvan. Att köra m32 är grymt bra vagnarna ha ruskigt bra motorer och väldigt bra bromsar, det sista är man inte bortskämd med i spårbundentrafik, när man väl lärt sig vagnen det gäller att lyssna och se hur vagnen beter sig så går det att köra extremt mjukt med dessa, men visst kan hålla med om att det är svårt i början.

gurran87

Citat från: Tomas skrivet 20 juli 2010, 13:18:40 PM
Kvasta mig om ni vill mycket OT. Skillnaden är stor mellan truckvagn och boogievagn. Med en truckvagn måste du ha väldigt låg infartshastighet i kurvor för att när första axeln gått igenom början använda pådraget för att minimera kast och gungningar genom kurvan. Att köra m32 är grymt bra vagnarna ha ruskigt bra motorer och väldigt bra bromsar, det sista är man inte bortskämd med i spårbundentrafik, när man väl lärt sig vagnen det gäller att lyssna och se hur vagnen beter sig så går det att köra extremt mjukt med dessa, men visst kan hålla med om att det är svårt i början.

I princip detta jag mena  ;D

Bussfanatikern

Jag ska förtydliga några uppgifter angående vissa bussar: Ersa skrev tidigare att man här i Göteborg verkar ha valt traditionella, utåtgående bakdörrar på solrisarna. Det är dock bara bakdörren som är av denna typ medan både fram- och mittendörrarna är av inåtgående, en väldigt udda kombination enligt mej. Alexander Oscarsson skrev att det saknades både högtalarutrop och informationsdisplay i Scaniorna. Detta finns installerat i samtliga men fungerar helt enkelt inte alla gånger och vad gäller Volvona så är det så att det bara är bussarna 300-304 som har både informationsdisplay samt högtalarutrop. Bussarna 305-314 har bara högtalarutrop ännu så länge och dessa har ju för övrigt tidigare använts av GS. Dom har dock en annan fördel och det är att det finns individuella luftutsläpp vid varje sittplats som effektiviserar klimatanläggningens funktion avsevärt. Detta finns dock tyvärr inte på bussarna 300-304.