Pendeltågsersättning...

Startat av Andreas, 14 juli 2010, 11:10:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

... dock inte för trafiken mellan Västerhaninge och Nynäshamn, utan på andra sidan av linjen, mellan Spånga och Kungsängen, där det igår blev stopp i trafiken pga ett datafel i Jakan (Jakobsberg). Ersättningsbussar fanns det gott om och jag hade tur att få lite bilder ifrån den eftermiddagstimme då jag drabbades. Av vad jag kunde se ifrån Spånga, så fanns det som sagt gott om ersättningsbussar, men inte en enda SL-buss syntes till. Först tyckte jag det var rätt märkligt, men sen insåg jag att det var timmen innan rusningen drog igång igen, så man hade kanske inte råd att släppa iväg några bussar, åtminstone inte så många.


Avstigning för samtliga trafikanter.



Denna Omnilinkled är säkert känd bland många här på forumet och den har varit registrerad på många olika platser från 2007 till nu. Sedan i slutet av maj i år, så tillhör bussen numera Botkyrka Buss AB, men inventarienumret ifrån PTS-tiden sitter kvar än idag.


Denna Setra ryckte också in, ägd av en privatperson sedan juni 2004 (bussen är från år 2000).


Denna gamling, får väl lov o säga så om bussen i och med att den är från 1997, har haft en drös olika ägare och finns numera hos Junior & Co i Stockholm AB, i just Spånga.




Som jag nämnde tidigare, så var det väldigt tomt på SLs bussar, men Bergkvara fanns däremot på plats, med tre bussar av samma typ och lack från Kalmar Länstrafik, KLT. 480 var en av dem.









Andreas

#1
Fortsättningen:


Extrabussen på 179:an mot Sollentuna som skymtar längst bak till höger i bild 1 samt samma buss på denna bild, fick stora problem att ta sig in på Spångas busstation. Kort och gott... Det gick inte. Föraren gav upp till slut, lyckades backa ut bussen från läget på bild 1 till att stå som på bild 2, men när det inte hände något på ett tag, så åkte bussen vidare en sväng och kom sedan tillbaka igen. Läget var då dock fortfarande oförändrat.



KLT-Bergkvaran nummer 2: 483.


samt KLT-Bergkvaran nummer 3: 479.


SL-bilderna som också togs vid fototillfället dyker upp senare.

Mikael Ringmarck

Citat från: Andy91 skrivet 14 juli 2010, 11:10:07 AM

med en rejäl påbackning in i Nobina 4686 på 512:an mot Solna Centrum. SL-bussen klarade sig rätt bra ändå, medan Setran fick bakersta luckan utböjd, samt att en bit av högra bakjusskärmen lossnade.

Mycket trevliga bilder du tagit. Såg du när Setran backade in i 4686 eller antar du det? Det är ju inte direkt något ställe där 512an borde stå men föraren kanske stannade när han insåg att Setran backade? Kanske fanns en stillastående buss i framkant på bild som hunnit flytta sig?

Den blåa Omnilinkleden kom körande Spångavägen från Brommaplan....såvitt jag vet finns det en begränsning av fordonslängden där  ::)

Martin Maltkvist

Citat från: Andy91 skrivet 14 juli 2010, 11:10:07 AM

Denna Setra ryckte också in, ägd av en privatperson sedan juni 2004 (bussen är från år 2000).
Denna HDS bör vara från Bernts Buss, litet och anonymt bolag som vissa dagar deltog i tågersättningen för Graversforsjobbet 2008.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Andreas

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 14 juli 2010, 22:03:48 PM
Denna HDS bör vara från Bernts Buss, litet och anonymt bolag som vissa dagar deltog i tågersättningen för Graversforsjobbet 2008.

Tjena!

Stämmer bra, den tillhör Bernts Buss. Enligt SBH, så håller företaget till i Grängesberg.

Bussmicke

Och Alltid samma bsus man ser i Stockholm, ytterst sällan har han annan buss med sig hit..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

groenis

Tjena Andy
Kollade med föraren av Bergkvara han stod stilla när SL bussen försökte ta sig förbi.

/Lennart

JDS

Citat från: Andy91 skrivet 14 juli 2010, 11:10:07 AM
... dock inte för trafiken mellan Västerhaninge och Nynäshamn, utan på andra sidan av linjen, mellan Spånga och Kungsängen, där det igår blev stopp i trafiken pga ett datafel i Jakan (Jakobsberg).

Datafel eller datorfel?

Danne B.

Citat från: Andy91 skrivet 15 juli 2010, 23:48:10 PM
Tjena! Vilken SL-buss syftar du till? Syftade du till B9S:en som försökte ta sig förbi? :P Stämmer precis isf, Setran drog inte iväg förrän en god stund efter att de två bilderna på extra-179:an togs.

Nu gissar jag, men jag tror han syftar på den Säffle som på bilderna har närkontakt med Bergkvaras Setra...!

//Danne

Andreas

Jag säger så här: Vi hade kanske 33 grader ute, sol som sken rakt på platsen, svetten rann nästan rakt ner i ögonen, men ändå så minns jag händelsen nästan fullt i detalj. Jag har nu kikat vidare på de andra bilderna för att jämföra och har då kommit fram till att Bergkvarabussen kom först av de två krockade bussarna. Sedan kom Säfflen och parkerade bakom Setran. Av en ren händelse, så gick jag sedan mot bussarna för att fotografera dem, detta var alltså första gången jag gick förbi där, när jag såg Setran så befann jag mig nämligen på gångbron vid pendeltågsstationen.

När jag sedan stod vid Setran och Säfflen, så har jag ett klart minne av att Setran backade en liten bit, troligtvis för att det fanns lite utrymme framför och för att han troligtvis skulle ut på ersättningsuppdrag. Då såg jag att den rullade lite väl långt och det knakade till när den träffade SL-bussen. Jag hävdar endast det jag såg, jag vill inte ljuga fram något bevis för att han backade in i SL-bussen. Tanken är liksom inte att anklaga Bergkvaraföraren för vad han gjorde, utan det är bara vad jag som ögonvittne såg.

Men ok, vi kan se det hela ifrån version två: Låt oss då säga att Setran var först på plats, som den alltså var, att den stod parkerad på samma plats som där jag såg den och att SL-bussen hade kört in snett rakt i baken på Setran. Då borde ju även Säfflen ha fått tydligt synliga skador, speciellt i främre delen av bussen, men Säfflen fick inga sådana skador. Snarare så hade Säfflen med stor sannolikhet skrapat en del av lacken på dels sig själv och på Setran, men att hela bakersta sidoluckan på Setran skulle böjas upp verkar tyvärr lite osannolikt i så fall. Känslan är att det behövs lite mer kraft än så för att luckan skall böjas upp.

Om föraren känner sig anklagad för att han skulle ha råkat orsaka påbackningen, så får jag lämna min personliga ursäkt till honom i så fall. Jag följer bara efter vad jag minns och vad jag såg, vill som sagt inte ljuga fram något svar och hatar att anklaga folk för ditten och datten, det tjänar aldrig något till. Alla som tycker att jag har betett mig som en idiot, så tyck det.

Peace

/Andreas

Ersa

Citat från: Andy91 skrivet 16 juli 2010, 11:02:03 AM
När jag sedan stod vid Setran och Säfflen, så har jag ett klart minne av att Setran backade en liten bit, troligtvis för att det fanns lite utrymme framför och för att han troligtvis skulle ut på ersättningsuppdrag. Då såg jag att den rullade lite väl långt och det knakade till när den träffade SL-bussen. Jag hävdar endast det jag såg, jag vill inte ljuga fram något bevis för att han backade in i SL-bussen. Tanken är liksom inte att anklaga Bergkvaraföraren för vad han gjorde, utan det är bara vad jag som ögonvittne såg.

Om föraren känner sig anklagad för att han skulle ha råkat orsaka påbackningen, så får jag lämna min personliga ursäkt till honom i så fall. Jag följer bara efter vad jag minns och vad jag såg, vill som sagt inte ljuga fram något svar och hatar att anklaga folk för ditten och datten, det tjänar aldrig något till. Alla som tycker att jag har betett mig som en idiot, så tyck det.

Jag säger inte att man i detta forum ska dölja alla fel, misstag och sammanstötningar, för att istället bara lägga upp positiva "reklambilder" . Men lägger man nu upp bilder på sådant här får man räkna med att vissa personer tar illa upp och tycker att sådana bilder är enbart onödiga och inte tillför något positivt. Tänk ur förarnas synvinkel. Vem/vad som än orsakade misstaget är det ju knappast kul som förare att någon står och fotograferar ens misstag och lägger upp det på internet. Det handlar inte om landets lagar och forumets regler, utan mera ens egen moral och värderingar.

Andreas

F.r.o.m. nu, så är samtliga bilder angående denna Setra och Bergkvaraföraren borttagna från originaltråden, inte för att jag inte orkar bära skulden för att jag lade ut felaktiga bilder på forumet, utan för att diskussionen förr eller senare kommer gå överstyr.

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2010, 11:22:38 AM
Jag säger inte att man i detta forum ska dölja alla fel, misstag och sammanstötningar, för att istället bara lägga upp positiva "reklambilder" . Men lägger man nu upp bilder på sådant här får man räkna med att vissa personer tar illa upp och tycker att sådana bilder är enbart onödiga och inte tillför något positivt. Tänk ur förarnas synvinkel. Vem/vad som än orsakade misstaget är det ju knappast kul som förare att någon står och fotograferar ens misstag och lägger upp det på internet. Det handlar inte om landets lagar och forumets regler, utan mera ens egen moral och värderingar.

Jag förstår vad du menar, Ersa, och problemet var att jag insåg för sent vilket misstag som jag hade begått. Jag förstår att bussföraren eller vem det nu är som drabbas av nåt elände tar illa upp. It happened once and it won't happen again. Jag menade verkligen att jag bad om ursäkt till bussföraren, jag har t.o.m. tagit bort bilderna på honom och bussen från min bildkatalog på datorn, så att inga rester finns kvar.

th-drummer

Jag skulle in till stan från Jakobsberg. Det jag tycker är konstigt är att jag inte såg en enda ersättningsbuss i den riktningen på hela tiden jag var där mellan ca kvart i två och tre. Var tog alla bussar vägen? Man såg bara tre till fem bussar som körde utåt och inte någon in mot stan.

Andreas

Vet inte med säkerhet, men jag tog mina bilder vid just klockan 3. Trafiken var därefter igång vid runt halv 4, kl. 4 igen. De kanske hade en tur utåt och sedan togs bort från ersättningstrafiken, i och med att man kanske hade fått information från någonstans att problemet höll på att lösas och att trafiken skulle komma igång igen. Halv 4 ungefär, så borde det ha rasslat in bussar på Jakobsberg.  :P