Huvudmeny

MAN - bussar

Startat av gurran87, 13 juli 2010, 21:48:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gurran87

Åkte idag förbi Grimbo och helt utan anledning så såg att det stod bussar parkerade inne vid garaget i Grimbo, var tvungen och åka in och kolla för jag såg något märkligt, nämligen gula och gröna MAN-bussar, den korta varianten. De gula hade ännu ingen destinationsskylt fram. Vad är dessa för bussar? Något GS ska ha eller görs de iordning för andra städer?

Erling.L

e väl fler gula till Gävle o dom gröna e GUB gröna
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Staffan Sävenfjord

Citat från: BEL skrivet 13 juli 2010, 22:10:16 PM
e väl fler gula till Gävle o dom gröna e GUB gröna

Kanske bör tilläggas att Neoplan Väst ligger alldeles intill GS garage i Grimbo och det torde vara anledningen till att bussarna stod just där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erling.L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juli 2010, 22:15:05 PM
Kanske bör tilläggas att Neoplan Väst ligger alldeles intill GS garage i Grimbo och det torde vara anledningen till att bussarna stod just där.


NJA vissa av dem står på interbus garage på andra sidan gatan
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

AO

Var de gula 12 metersbussar med gasdrivt? I så fall ska det med all sannolikhet till Gävle.

Jacob

Är de GUB-gröna normalvagnar, ledvagnar eller kortvagnar (10m)? vet inte än vilka bussar som är levererade till GUB. vet 107-110 (hela serien 105-112, ledvagnar) och 126-128 (hela serien 126-131, normalvagnar). GUB ska dessutom få 8st 10m MAN (801-808(?))

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Klaverdörr

#6
Citat från: AO skrivet 13 juli 2010, 23:57:42 PM
Var de gula 12 metersbussar med gasdrivt? I så fall ska det med all sannolikhet till Gävle.

Hej!

Gävle ska bara ha 5 gasbussar i detta första skede, sedan under år 2014 ska 15st gasbussar tillkomma enligt avtalet och då blir säkert 15 st diesel bussar "över" om inte Gävle-avtalet har utökas med mer trafik, annars så hamnar dessa säkert i Östersund om trafiken finns kvar där alt i nyvunnet avtal på annan ort!

Om dom utökade gasbussarna blir ledbussar återstår att se, ökar resandet som Stadsbussarna hoppas på så blir det säkert en del gasledbussar!
Avtalet som är nu så ger det den körande entreprenören alla inkomster rakt ner i fickan!

Det jag har märkt under tiden dom kört sedan 13 juni så är det fler resande än under tidigare år samma period, men detta vet nog Xtafik mest genom biljettsystemet! Vi får se om dom släpper siffrorna till media framöver!!!!!!!!!!!

gurran87

Vad jag kunde se var det kortbussar. Men vad fasen gör de i Göteborg??

Klaverdörr

#8
Citat från: Alexander Oscarsson skrivet 14 juli 2010, 01:18:18 AM
Vad jag kunde se var det kortbussar. Men vad fasen gör de i Göteborg??

Hej!

MAN-bussarna som "Stadsbussarna i Östersund/Orust-Trafiken dvs del av moderbolaget" beställt har tillverkats i Turkiet och kommit med Stena Line till Göteborg via Tyskland vad jag har hört, vissa har passerat Neoplan i Göteborg som är återförsäljare i Sverige för MAN-stadsbussar!

Klaverdörr

#9
Hej!

10st gula ledbussar bör nyliggen ha passerat Göteborg eller så kommer dessa senare eller annan väg kanske?
Men senast i mitten på aug bör alla beställda bussar vara i Gävle då Höst/Vinter-tidtabellen börjar 16aug...

Sedan blir det ny tidtabell redan 12 dec då EU har bestämt att alla tidtabeller i hela EU ska bytas just 12 Dec alla år framöver i hela EU!

Dvs det ska bli lätt för alla resande i EU att veta oavsett land i EU att ny tidtabell börjar gälla just 12 dec!

Detta ska även gälla tågtrafik i hela EU

Staffan Sävenfjord

Citat från: BEL skrivet 13 juli 2010, 22:17:05 PM
NJA vissa av dem står på interbus garage på andra sidan gatan

Då har Neoplan Väst lånat plats från dem också. Sedan Swebus mer eller mindre flyttat ut så har de gott om plats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Alexander Oscarsson skrivet 14 juli 2010, 01:18:18 AM
Vad jag kunde se var det kortbussar. Men vad fasen gör de i Göteborg??

Antagligen gör Neoplan Väst kompletteringsarbeten på dem innan de skickas vidare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2010, 04:24:17 AM
Antagligen gör Neoplan Väst kompletteringsarbeten på dem innan de skickas vidare.


Nej, inte bara "antagligen".
Neoplan Väst har hand om de flesta leveranstillsynerna på nya MAN och Neoplan-bussar.
Men det är lite hipp som happ det där. Ibland hamnar dom hos den regionala MAN-verkstaden i tex Uppsala eller Kalmar för dylikt, och ibland i Stockholm.

Men de allra flesta går via Göteborg, troligen pga som tidigare nämnts i tråden, därför att man har tecknat ett avtal med just Stena Line GBG-Kiel.
Dock har jag inte sett bussar komma varken via Karlskrona eller till Nynäshamn.

Däremot verkar man använda Polferries eller liknande till Ystad/Trelleborg, då bussarna till Arriva i Halmstad kom upp längs motorvägen E6 i Skåne/Halland...till Göteborg för just iordningsställande.

//Uffe

Svenn Erik Nielsen

Däremot verkar man använda Polferries eller liknande till Ystad/Trelleborg, då bussarna till Arriva i Halmstad kom upp längs motorvägen E6 i Skåne/Halland...till Göteborg för just iordningsställande.

Hej Uffe

Det är inte helt ret, der er også kommet bussar via Helsingör - Helsingborg.

Svenn Erik

Niclas Rosenius



   Minst 4 av våra 10,5 meters bussar skall befinna sig i Götet förtillfället.

   Sedan bör det finnas ett antal Star II o City II där också.

   //Niclas