Sätt upp lite spännande avståndsskyltar på E-vägar!

Startat av Stefan K, 06 juli 2010, 21:31:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Citat från: En buss brummar skrivet 12 juli 2010, 21:11:28 PM
Jag är nog tråkigt konservativ... tycker att dagens sätt att skylta är mycket bra i regel, dock finns väl vissa undantag. Rent generellt anser ajg att Sverige skylta bra på stora leder/vägar men katastrofalt dåligt i städerna. Göteborg torde vara huvudstaden gällande galen skyltning.

Exempel för er som bor i Göteborg: Kör på väg 155 från Hönö/Öckerö mot E6 Oslo. Vid vädermotet skyltas det två pilar/filer mot E6 vid signalljusen. Du lägger dig i det vänstra av dessa två filer för att köra om alla långtradarna. Precis när du passerat signalljusen så försvinner filen och du är helt plötsligt på Älvsborgsbron då dom precis efter signalljusen tar bort ena filen som helt plötsligt blivit skyltad "mot" E45! och varför i hela friden skall man köra över Älvsborgsbron om man skall till E45:an då det går mycket snabbare och smidigare att köra Lundbytunneln - Tingstadsmotet - E45 ? Bara ett trots att jag bor  Göteborg så har jag gjort detta misstag några gånger, gissa om det skriks svordommar över bron och knytnävsslag på ratten!

Återigen till vägskytltningen. Jag känner en viss tröst eller säkerhet när det skyltas till Slutdestination eller större stad när man påbörjar en ny väg. Tex: Jag kör ganska ofta mellan Dalarna och Göteborg. Tar då E20 mot Stockholm, ganska snart skyltar dom Allingsås/Stockholm efter allingsås blir det Örebro/Stockholm osv. I Örebro lämnar jag motorvägen och följer avfartskylten Falun! Perfekt! Kör jag mot Falun så VET jag att jag hamnar i Dalarna med Ludvika, Hedemora, Borlänge, Falun, Rättvik och Mora framför mig.
Inte sjutton vill jag se en skylt i Göteborg där det står Kiruna på eller Noppikoski (gränsen mellan dalarna/härjedalen.

Kan man lite svenska geografi så är dagens skyltsystem mycket smidigt... allt enligt lilla mig.

Håller ju också med om att dagens skyltning är logisk och bra, men att det på några få ställen när man anlänt till Sverige kan stå avståndstavlor med avståndet till längre bort liggande mål, tex. E45 Karesuando.

BMJ

För hur många resenärer i Göteborg är Karesuando en målpunkt? Med detta resonemang borde 26:an vid trafikplats Halmstad N vara skyltad Mora!

gunn-mas

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 juli 2010, 13:44:45 PM

Eller varför inte redan i Trelleborg ha en skylt med Kirkenes 2983
;D
Visserligen är det inte E6 ända fram men ändå!

/B

Visst heter det E6 hele vegen fra Trelleborg til Kirkenes. Før omleggingen av E-vegene begynte faktisk E6 i Roma, gikk gjennom store deler av Østeuropa til Sassnitz med ferje til Trelleborg. Ref. fra NAF Vegbok 1985: I Kirkenes var det mandag 15. august stor vei-stas, E6 ble åpnet til Roma. Inntil denne dag hadde E6 hatt sitt nordlige endepunkt midt i Troms - endelig var veien videre god nok til å komme i Europavei-klassen. Og mellom toner og kutting av sløyfe med samekniv kunne de gode borgere av av Kirkenes lese på nye skilt: Oslo 2502, Helsinki 1154, Roma 5102 km. Altså bare dobbelt så langt til Roma som til Norges hovedstad.