Sätt upp lite spännande avståndsskyltar på E-vägar!

Startat av Stefan K, 06 juli 2010, 21:31:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Har funderat på hur TrV skyltar avståndet vid påfarter vid trafikplatser. Där skall det skyltas s.k. när- och fjärrmål. Det innebär bl.a. i Skåne på E4 och E6 att det blir Göteborg och Stockholm som anges.
Visst vore det lite häftigt om man nere i södra delen av Götaland även skyltade avståndet till Oslo (Norge), Sundsvall, Umeå, Luleå och Haparanda så att turister får en uppfattning av vårt långsträckta land!

Stefan K

Skall förtydliga. Jag menar orter som skyltas på en avståndstavla en bit efter påfarten till motorvägar, motortrafikleder m.m.

IngemarJ

Hej!

Jag låg på gamla Vägverket om att på stolparna vid Henriksberg här i Göteborg där det står E45 Inlandsvägen sätta upp en skylt med Karesuando och det fyrsiffriga beloppet kilometrar men fick blankt nej, det skall (felaktigt) skyltas Karlstad endast och absolut inget annat, trots att man missar Karlstad med flera mil.

Hälsar

Ingemar

Stefan K

Nu kan det bli intressant!
Det finns nog inga formella hinder för TrV att skylta E45 med avstånd till både Östersund och Karesuando (samt Karlstad inom parentes). Vad jag är förvånad över är att ingen av TrVs personal kommit på det!

IngemarJ

När folk passerar skylten jag talar om har de rullat högt räknat 600 meter från klacken på Masthuggskajen där Stena lägger till med sina danmarksfartyg.

Ersa

Självklart bör E4 skyltas "Haparanda 1590" i Helsingborg, och "Haparanda 1020" vid Järva Krog i Stockholm.
E45 bör givetvis även skyltas "Karesandu 1680" i Göteborg, samt tvärtom i södergående riktning! :D

Att idag hålla på med att att "dela upp" vägens slutpunkt förvirrar ju bara. Stockholm, Sundsvall och Arvidsjaur är inte ställen där E4 och E45 slutar. Jag har haft både amerikanska och tyska vänner på besök som reagerat på att det skyltas "Sundsvall" på så många ställen mellan Uppsala och Luleå, och de fick intrycket att Sundsvall var en stad som var nästan lika stor och viktig som Stockholm, då det ju i deras synvinkel oftast bara var väldigt stora viktiga städer, samt ställen där vägnumret slutade som skyltades ut.

ch

Frågan är dock om man ska skylta med slutdestinationen för en väg, är det sista större staden eller den byn där vägen tar slut?

Hur många i Göteborg kör E45 hela vägen till Karasuando jämfört med att åka mot Karlstad? Det är nog behovet som avgör.

Nico


Det är väl inte bara behovet som styr (även om det nog är en stor del av orsaken) utan även sådant som läsbarhet etc. Troligen finns det någon smart uträkning på hur mycket information en fordonsförare hinner hämta in från en infotavla som passeras vid en viss given hastighet.

Bilturister lär nog sen ha någorlunda kläm på avstånden i alla fall. Det är knappast smart av väghållaren att riskera antingen att informationen missas för att där är för mycket text (information overload) alternativt att fordonen kraftigt bromsar in för att föraren ska hinna läsa...   :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Nu menar jag inte att man ska klämma in fyrsiffriga avståndsskyltar i tusental överallt runtom på vägarna, utan man kan ju koncentrera sig ett fåtal strategiska platser längs turiststråken, och då främst nära rastplatser. Bilburna turister lär älska "stora" skyltar, speciellt om det finns fotomöjligheter. :)

David M

Att gå efter "behovet" (dvs de sträckor där flest bilister kör) är väl ganska vettigt istället för att titta till vägnumreringen. Finns liksom ingen poäng i att skriva ut "Malmö 540" i Norrköping på E22:an söderut när det är en omväg och betydligt långsammare väg jämfört med E4:an. Att köra E45 mot Karesuando är väl f.ö. en långsammare väg jämfört med att ta sig från GBG upp mot E4:an och sedan följa Norrlandskusten och E8 i Finland?

Ett par stycken strategiskt placerade fjärravståndsskyltar, säg E4 vid Helsingborg efter trf Kropp och efter större städer som Jönköping kan man tycker jag kosta på sig att lägga upp avståndet mot Haparanda och vice versa. En sak apropå strategisk skyltning jag inte förstår är varför man på E6:an inte skyltar ut mot Trelleborg norr om Malmö och i Trelleborg inte skyltar ut mot Helsingborg/Göteborg/Oslo, det är trots allt väldigt många som ska köra till och från Trelleborg p.g.a. färjorna.

Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 07 juli 2010, 22:43:12 PM
Att gå efter "behovet" (dvs de sträckor där flest bilister kör) är väl ganska vettigt istället för att titta till vägnumreringen. Finns liksom ingen poäng i att skriva ut "Malmö 540" i Norrköping på E22:an söderut när det är en omväg och betydligt långsammare väg jämfört med E4:an. Att köra E45 mot Karesuando är väl f.ö. en långsammare väg jämfört med att ta sig från GBG upp mot E4:an och sedan följa Norrlandskusten och E8 i Finland?

Ett par stycken strategiskt placerade fjärravståndsskyltar, säg E4 vid Helsingborg efter trf Kropp och efter större städer som Jönköping kan man tycker jag kosta på sig att lägga upp avståndet mot Haparanda och vice versa. En sak apropå strategisk skyltning jag inte förstår är varför man på E6:an inte skyltar ut mot Trelleborg norr om Malmö och i Trelleborg inte skyltar ut mot Helsingborg/Göteborg/Oslo, det är trots allt väldigt många som ska köra till och från Trelleborg p.g.a. färjorna.


Eller varför inte redan i Trelleborg ha en skylt med Kirkenes 2983
;D
Visserligen är det inte E6 ända fram men ändå!

/B

Mr G

Citat från: David M skrivet 07 juli 2010, 22:43:12 PM
  Att köra E45 mot Karesuando är väl f.ö. en långsammare väg jämfört med att ta sig från GBG upp mot E4:an och sedan följa Norrlandskusten och E8 i Finland?

Och varför ska en långsam väg isåfall ersättas av en annan långsam väg? Att köra via Finland som du föreslår tar ju betydligt längre tid (kanske upp emot en timma) än att köra E4-E10-392-99, dvs Töre - Överkalix - Korpilombolo - Pajala - Karesuando. Dessutom är inte E8 på finska sidan av Tornedalen särskilt snabb. Otaliga hastighetsnedsättningar här, eftersom man på finska sidan inte har byggt förbifarter utanför byarna på det sätt som man har gjort på den svenska sidan.

吉先生

Niklas Bygdestam

Jag tycker att det vore på tiden att man från Stockholm och söderut skyltade Köpenhamn istället för Helsingborg på E4. På E6/E20 borde också Malmö ersättas med Köpenhamn. På E18 från Stockholm skyltas Oslo hela vägen. Därför borde Köpenhamn skyltas på samma sätt. De här skyltningarna till Helsingborg och Malmö är en gammal kvarleva från tiden före Öresundsbron. Men idag känns det inte tidsenligt längre. Och dessutom vet knappast alla utländska turister var Helsingborg ligger medan Köpenhamn är en mer naturlig riktpunkt för de som ska söderut och vidare ut ur Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

En buss brummar

Jag är nog tråkigt konservativ... tycker att dagens sätt att skylta är mycket bra i regel, dock finns väl vissa undantag. Rent generellt anser ajg att Sverige skylta bra på stora leder/vägar men katastrofalt dåligt i städerna. Göteborg torde vara huvudstaden gällande galen skyltning.

Exempel för er som bor i Göteborg: Kör på väg 155 från Hönö/Öckerö mot E6 Oslo. Vid vädermotet skyltas det två pilar/filer mot E6 vid signalljusen. Du lägger dig i det vänstra av dessa två filer för att köra om alla långtradarna. Precis när du passerat signalljusen så försvinner filen och du är helt plötsligt på Älvsborgsbron då dom precis efter signalljusen tar bort ena filen som helt plötsligt blivit skyltad "mot" E45! och varför i hela friden skall man köra över Älvsborgsbron om man skall till E45:an då det går mycket snabbare och smidigare att köra Lundbytunneln - Tingstadsmotet - E45 ? Bara ett trots att jag bor  Göteborg så har jag gjort detta misstag några gånger, gissa om det skriks svordommar över bron och knytnävsslag på ratten!

Återigen till vägskytltningen. Jag känner en viss tröst eller säkerhet när det skyltas till Slutdestination eller större stad när man påbörjar en ny väg. Tex: Jag kör ganska ofta mellan Dalarna och Göteborg. Tar då E20 mot Stockholm, ganska snart skyltar dom Allingsås/Stockholm efter allingsås blir det Örebro/Stockholm osv. I Örebro lämnar jag motorvägen och följer avfartskylten Falun! Perfekt! Kör jag mot Falun så VET jag att jag hamnar i Dalarna med Ludvika, Hedemora, Borlänge, Falun, Rättvik och Mora framför mig.
Inte sjutton vill jag se en skylt i Göteborg där det står Kiruna på eller Noppikoski (gränsen mellan dalarna/härjedalen.

Kan man lite svenska geografi så är dagens skyltsystem mycket smidigt... allt enligt lilla mig.

Bengt Jönsson

Citat från: En buss brummar skrivet 12 juli 2010, 21:11:28 PM
Jag är nog tråkigt konservativ... tycker att dagens sätt att skylta är mycket bra i regel, dock finns väl vissa undantag. Rent generellt anser ajg att Sverige skylta bra på stora leder/vägar men katastrofalt dåligt i städerna. Göteborg torde vara huvudstaden gällande galen skyltning.

Exempel för er som bor i Göteborg: Kör på väg 155 från Hönö/Öckerö mot E6 Oslo. Vid vädermotet skyltas det två pilar/filer mot E6 vid signalljusen. Du lägger dig i det vänstra av dessa två filer för att köra om alla långtradarna. Precis när du passerat signalljusen så försvinner filen och du är helt plötsligt på Älvsborgsbron då dom precis efter signalljusen tar bort ena filen som helt plötsligt blivit skyltad "mot" E45! och varför i hela friden skall man köra över Älvsborgsbron om man skall till E45:an då det går mycket snabbare och smidigare att köra Lundbytunneln - Tingstadsmotet - E45 ? Bara ett trots att jag bor  Göteborg så har jag gjort detta misstag några gånger, gissa om det skriks svordommar över bron och knytnävsslag på ratten!

Återigen till vägskytltningen. Jag känner en viss tröst eller säkerhet när det skyltas till Slutdestination eller större stad när man påbörjar en ny väg. Tex: Jag kör ganska ofta mellan Dalarna och Göteborg. Tar då E20 mot Stockholm, ganska snart skyltar dom Allingsås/Stockholm efter allingsås blir det Örebro/Stockholm osv. I Örebro lämnar jag motorvägen och följer avfartskylten Falun! Perfekt! Kör jag mot Falun så VET jag att jag hamnar i Dalarna med Ludvika, Hedemora, Borlänge, Falun, Rättvik och Mora framför mig.
Inte sjutton vill jag se en skylt i Göteborg där det står Kiruna på eller Noppikoski (gränsen mellan dalarna/härjedalen.

Kan man lite svenska geografi så är dagens skyltsystem mycket smidigt... allt enligt lilla mig.

Att det skyltas E45 över Älvsborgsbron torde ha att göra med att man inte vill ha mer trafik i Tingstadstunneln...
8)

/B