Försvunnen väg - bildgåta

Startat av Mr G, 03 juli 2010, 22:55:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



En försvunnen miljö vid en vältrafikerad väg är detta. Här ser iallafall helt annorlunda ut idag. Någon som känner igen sig?
吉先生

K R

Hej!

Marigt!

Kanske vid nuvarande Norra Länken, i anslutning till Eugenia?

Vägen som kommer in från höger nedre bildkant kan i så fall vara underfarten under Uppsalavägen,
men då ser inte hållplatsläget ut att stämma, så...

mvh K R

Peter Rost

Tror att KR är på "rätt väg" :) Till höger skymtar Eugeniavägen, samt hållplatsen för buss 58:a. 8)

/Peter

K R

Citat från: Peter Rost skrivet 03 juli 2010, 23:34:26 PM
Till höger skymtar Eugeniavägen, samt hållplatsen för buss 58:a.

/Peter

Hej!

Javisst är det så, 58:an gick ju Eugeniavägen från Norrbacka!
Och 52:an från Karolinska mot Pontonjärparken anslöt från underfarten under Uppsalavägen.

mvh K R

Mr G

Helt korrekt identifikation av platsen. Idag är det omgjort värre, och det skulle inte vara helt lätt att hitta samma plats för att ta en bild ur samma bildvinkel och ha som jämförelse "då och nu".
吉先生

JDS

Ser vi alltså Norra stations östra ände norrifrån?

Danne B.

När är bilden tagen? Vilket år alltså... :)

Och när gåtan är löst, kan någon tänka sig att visa platsen mer exakt på en bild från t.ex. Eniro eller Hitta...?

//Danne

K R

Citat från: JDS skrivet 04 juli 2010, 11:14:50 AM
Ser vi alltså Norra stations östra ände norrifrån?

Ja, så kan man faktiskt uttrycka det!

Citat från: Danne B. skrivet 04 juli 2010, 13:09:21 PM
Och när gåtan är löst, kan någon tänka sig att visa platsen mer exakt på en bild från t.ex. Eniro eller Hitta...?
//Danne

Jag vet inte om det kan underlätta att visa en ännu äldre bild från området,
men denna bild från 1962 visar i alla fall E4/Uppsalavägens infart till Norrtull.
Trådens ursprungsbild uppvisar området omedelbart in till höger efter busshållplatsen på denna bild,
länk till bild från Spårvägsmuséets fotodatabas:

http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=14065&recid=135150

mvh K R

Mr G

Det där sista brukar väl vara Ersas uppgift!  ;D (Jag menar att plåta en bild från samma plats idag)
Fast den här gången blir det nog inte lätt att hitta fotoplatsen. Det mesta är ju helt omgjort här. Jag tror att bilden är tagen 1979-1980 nån gång, men kan också vara så sent som 1985. Ser ut som om det är ett godståg i bakgrunden. Som JDS antar är det längst österut på Norra Stations bangård man ser i bakgrunden.
吉先生

Mr G

 

Jag vet inte om det kan underlätta att visa en ännu äldre bild från området,
men denna bild från 1962 visar i alla fall E4/Uppsalavägens infart till Norrtull.
Trådens ursprungsbild uppvisar området omedelbart in till höger efter busshållplatsen på denna bild,
länk till bild från Spårvägsmuséets fotodatabas:

Bravo. Jag tror att bilden är plåtad just från den hållplatsfickan som man ser på bilden!
吉先生

Danne B.

Citat från: K R skrivet 04 juli 2010, 19:22:35 PM
Ja, så kan man faktiskt uttrycka det!

Jag vet inte om det kan underlätta att visa en ännu äldre bild från området,
men denna bild från 1962 visar i alla fall E4/Uppsalavägens infart till Norrtull.
Trådens ursprungsbild uppvisar området omedelbart in till höger efter busshållplatsen på denna bild,
länk till bild från Spårvägsmuséets fotodatabas:

http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=14065&recid=135150

mvh K R

Tusen tack! Utmärkt bild, då är det helt glasklart!

//Danne

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 04 juli 2010, 19:25:36 PM
Det där sista brukar väl vara Ersas uppgift!  ;D (Jag menar att plåta en bild från samma plats idag)
Fast den här gången blir det nog inte lätt att hitta fotoplatsen. Det mesta är ju helt omgjort här. Jag tror att bilden är tagen 1979-1980 nån gång, men kan också vara så sent som 1985. Ser ut som om det är ett godståg i bakgrunden. Som JDS antar är det längst österut på Norra Stations bangård man ser i bakgrunden.

Jodå, jag har följt denna tråd och funderat på om det är fysiskt möjligt. I så fall lär jag göra ett försök nån dag. 8)

Marcus L

Citat från: K R skrivet 04 juli 2010, 19:22:35 PM
Ja, så kan man faktiskt uttrycka det!

Jag vet inte om det kan underlätta att visa en ännu äldre bild från området,
men denna bild från 1962 visar i alla fall E4/Uppsalavägens infart till Norrtull.
Trådens ursprungsbild uppvisar området omedelbart in till höger efter busshållplatsen på denna bild,
länk till bild från Spårvägsmuséets fotodatabas:

http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=14065&recid=135150

mvh K R

Spännande bild!
Man ser att det är skyltat E4, så här har man skyltat om tidigt (eftersom bilden är tagen 1962).
Vidare ser man att E4 går via S:t Eriksplan. Däremot skyltas inte E3 med sträckade ram. Eller kom sträckad ram först när de ljusblåa skyltarna kom? Sen är det streck för lokala mål (utan vägnummer), antar att detta också ändrades i samband med färgändringen (då också grönt blev bottenfärg för skyltning på motorväg/motortrafikled).
Jag antar att vit bottenfärg för lokala mål kom samtidigt, vilket år var detta? Kan det har varit runt 1980?
Dock finns det "fel" på en del skyltning, t.ex. en skylt som visar E4 streckad med grön botten vid korsningen Strandbodkilen-Kungsgatan i Uppsala (grön skyltning skall vara från sista vägvisningen innan påfart till motorväg/motortrafikled för att upplysa icke motorfordon om alternativ körväg, om jag inte är helt fel ute).

Danne B.

Citat från: Mr G skrivet 03 juli 2010, 22:55:07 PM


En försvunnen miljö vid en vältrafikerad väg är detta. Här ser iallafall helt annorlunda ut idag. Någon som känner igen sig?

Nå´t som slog mig nu... Vart ledde vägen som går uppför backen till höger? In på KS område? Anslöt den månne till den utfart som idag finns mot Solnavägen mitt emot KI...?

//Danne

Peter Rost

Det stämmer att om man körde upp till höger kom man fram till Solnavägen, och Karolinska instiutuet, samt Thoraxkliniken.

/Peter