Arriva säger upp avtalet i Jönköping

Startat av AndersJ, 24 juni 2010, 11:54:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bingoberra

Citat från: Bussnissen skrivet 25 juni 2010, 02:23:20 AM
Vem vet? Jönköping kanske kan bidra med mer skrot till Umeå då!

Nja, skrot vill jag inte kalla det, däremot bussar med enormt behov av upprustning. Så gamla är de faktiskt inte.
Senast idag åkte jag med en ledbuss som lät som en häxpipa, samt en biogasbuss där diodskyltningen blinkade hejvilt och förarplatsen var tejpad med silvertejp.

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2010, 21:32:35 PM
Enligt den länkade artikeln på Bussbranschens hemsida: Arriva och Länstrafiken är därför överens om att Arriva genom erläggande av viss ersättning till Länstrafiken gör det möjligt med en förtida planerad avveckling av trafikavtalet.

Arriva krävde ändringar i nu gällande avtal för att fortsätta köra. Detta var naturligtvis inte möjligt för JLT att gå med på med hänsyn till andra anbudsgivare vid senaste upphandlingen. JLT valde därför att säga upp avtalet eftersom det är den snyggaste utvägen gentemot resenärer och anställda. Men det är alltså inte JLT som tog det första steget.

Ja, vad jag förstår det som har väl inte JLT valt att släppa så mycket till operatörerna, samtidigt som det finns ett visst kvalitetsincitament i avtalet. Tycker det verkar väldigt konstigt, men av Arrivas direktör för Sverige Syd, får man uppfattningen att JLT inte vill ändra tidtabellen som är för snävt lagd och inte ha regelbunden turtäthet (utanför stomlinjerna antar jag?), att man tydligen detaljreglerar tidtabellerna etc. Och här har vi ju ett grundproblem. Ska man ha kvalitetsavtal med incitament, utan att ge operatörerna någon möjlighet att påverka trafiken mer än att ha trevliga förare. Ja, då kommer man inte långt. Tror nog JLT hängt på kvalitetstrenden, utan att riktigt förstå vad det innebär!  Men man ska alltid vara nyanserad och det är ju ingen hemlighet att Arriva har haft rätt mycket problem med att få trafiken att flyta också under iaf förra året.

Hans Fredriksson

#17
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2010, 19:41:43 PM

Jag gissar att Arriva kommer att köra kvar till i december 2011 för att undvika tidsbrist o direktupphandlingar.


Direktupphandling är kanske den bästa lösningen just nu då förtroendet bland resnäerer och fd resenärer är i botten.
Det  resenär kommer ihåg är hur man blir bemött. Det förefaller som resandeantalet har gjort en djupdykning efter prishöjningen. Att få prishöjning och fortfarande bli dåligt bemött var droppen.
När undersökningen som  Svensk kollektrafik har gjort visar resnärers kritik domineras av utallanden som "förarna behöver kurs i folkvett", "man möts av sura miner trots att det jag som resenär betalas lönen" m m.
Det spelar ingen roll hur ren och blankpolerad bussen är resenären kommer ihåg hur han blir bemött.
Läget är akut, Jönköing har enl undersökning Sveriges sämsta kollektivtrafik Och det krävs snabba åtgärder En lösning vore direkupphandlig med annan operatör/operatörer och givetvis annan adm personal, gärna ny design och logga på bussarna. Och framför allt förare som både kan köra buss, och viktigaste av allt, uppträda korrekt.

Jan

En delning som var innan när Swebus hade förortstrafiken och Arriva i city är att föredra. Detta ger konkurens och bättre utfall för kunderna.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2010, 14:48:33 PM
Hur stor del av förarpersonalen är kvar från Swebus/Connex/Busslink resp är nya förmågor från Arriva?
(Tänkte skriva JKT också men det var väl att gå väl långt bak i tiden)

JKT tiden tog slut 1993, så förmånger sedan den tiden kan nog finnas kvar i dagens Jönköpingstrafik.
I branschen 37 år

B10BLE

Fyra företag på 21 år?  :o

Kanske därför allt går åt h*****e då?

Hans Fredriksson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2010, 14:48:33 PM
Hur stor del av förarpersonalen är kvar från Swebus/Connex/Busslink resp är nya förmågor från Arriva?
(Tänkte skriva JKT också men det var väl att gå väl långt bak i tiden)

Som förare tror jag det äro ett fåtal. Det var länge sedan jag såg en förare jag känner igen från JKT/Swebus/Busslink i en Arrivabuss. Förutan natulig avgång  gissar jag att återstående har innetjänst såsom trafikledare, redovisning, tvätt och administrativa arbetsuppgifter.

Hans Fredriksson

Citat från: Jan skrivet 26 juni 2010, 14:59:39 PM
JKT tiden tog slut 1993, så förmånger sedan den tiden kan nog finnas kvar i dagens Jönköpingstrafik.

Ett par bilder från1993:
http://hem.bredband.net/b572399/kommuntrafiken/kommuntrafik.htm

Jan

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 15:12:58 PM
Som förare tror jag det äro ett fåtal. Det var länge sedan jag såg en förare jag känner igen från JKT/Swebus/Busslink i en Arrivabuss. Förutan natulig avgång  gissar jag att återstående har innetjänst såsom trafikledare, redovisning, tvätt och administrativa arbetsuppgifter.

Det är anmärkningsvärt att förarna flyr jobbet. Vet man varför det inte följde med respektive inte fick jobb när Arriva tog över?
I branschen 37 år

Hans Fredriksson

Citat från: Jan skrivet 26 juni 2010, 16:18:46 PM
Det är anmärkningsvärt att förarna flyr jobbet. Vet man varför det inte följde med respektive inte fick jobb när Arriva tog över?

Mig veterligt har det inte varit ngn flykt. Arriva kom till Jkpg för nio år sedan. De flesta föjde väl med från Busslink. Men åren har gått och ingen blir ju yngre

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 26 juni 2010, 16:18:46 PM
Det är anmärkningsvärt att förarna flyr jobbet. Vet man varför det inte följde med respektive inte fick jobb när Arriva tog över?

Det var Swebus och Linjebuss som tog över från JKT och sedan Näckrosbuss/Busslink. Därefter kom Arriva och ett samarbete mellan Lingmerths och Smålandsbussen. Detta samverkansbolags trafik övertogs dock snart av Arriva.

Jag tror det gäller rätt generellt i lokaltrafik att det inte finns så värst många förare kvar som kört den i 17 år ens om det varit samma utövare hela tiden. I Borås är det inte särskilt många sådana förare heller.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Inte heller i Härnösand där Swebus/Nobina haft trafiken sen 93 är de så många av de "gamla" kvar.

Hans Fredriksson

Det är nog så att det är ovanligt att ens arbetande karriär börjar som bussförare. Och då kanske de flesta har levt halva sitt liv när bussförarkarrären tar sin början.
Märkligt egentligen vad många i övre delen av medelåldern förare man möter på motorvägarna i små privata bolag. Jag vägrar att tro att de är yngre som se slitna ut. ;D

virtual1

Tycker överlag att det här med lagen om offentlig upphandling är åt h*****e, det finns ett gott ordspråk som heter 'Man får vad man betalar för' - och det stämmer mer än väl i 99% av alla fall. Hur i h-e ska nån som begär MINST pengar kunna ge mest service/kvalité???? Det är ju som att försöka få in en elefant i ett synålsöga! Hoppas någon klarsynt politiker/parti vågar driva den här frågan nångång o skrota lagen helt eller revidera den fullständigt! Om man t.ex. från första början sa att 'Vi erbjuder XX miljoner till den som kan motivera sig bäst varför man ska ha det här avtalet' där det ÄR helt framräknat hur mycket det kostar att driva något med en viss vinstmöjlighet så tror jag både trafikbolag och resenärer och länen skulle vinna på det i slutändan. Självklart skulle man behöva nagelfara anbuden fortfarande, men det skulle ju ges en chans att bli något vettigt av det!

1896

Citat från: Jan skrivet 26 juni 2010, 14:39:04 PM
En delning som var innan när Swebus hade förortstrafiken och Arriva i city är att föredra. Detta ger konkurens och bättre utfall för kunderna.

Konkurransen är ju vid upphandlingen, inte vid hållplatsen, så det lär väl inte göra någon skillnad.
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 15:21:11 PM
Ett par bilder från1993:
http://hem.bredband.net/b572399/kommuntrafiken/kommuntrafik.htm

Till och med jag har fotat JKT:s bussar, detta på -80 talet, med morsans kamera, men bilderna har jag inte kvar.