Arriva säger upp avtalet i Jönköping

Startat av AndersJ, 24 juni 2010, 11:54:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersJ

Enligt Sveriges radio Jönköping så säger Arriva upp avtalet om tätortstrafiken i Jönköping redan från nästa sommar (2011). Avtalet skulle normalt löpt fram till 2016.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3807212
/Anders

Bingoberra

#1
j***ar, det vart oväntat! :o
Undrar just om vi överhuvudtaget kommer att få se några nya bussar från Arriva i Jönköping?

Undrar vart de befintliga bussarna tar vägen..

Walter

Citat från: Bingoberra skrivet 24 juni 2010, 12:13:54 PM
j***ar, det vart oväntat! :o
Undrar just om vi överhuvudtaget kommer att få se några nya bussar från Arriva i Jönköping?

Undrar vart de befintliga bussarna tar vägen..

Om det kommer nya bussar eller vad som händer med de befintliga beror på hur det ser ut i avtalet. JLT kan ställa som krav i det nya avtalet att man ska ta över befintliga bussar. Man kan ju spekulera i att man nog avvaktar till det nya avtalet innan man beställer nya bussar om det inte redan är gjort. Om det blir ett nytt avtal så kan man ju ändra trafikutbudet som kräver andra vagntyper etc.

Arriva verkar sanera sig vad gäller dåliga avtal och säger upp när möjlighet finns, först Malmö och nu Jönköping.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Omnilasse

Citat från: Walter skrivet 24 juni 2010, 12:32:31 PM
Om det kommer nya bussar eller vad som händer med de befintliga beror på hur det ser ut i avtalet. JLT kan ställa som krav i det nya avtalet att man ska ta över befintliga bussar. Man kan ju spekulera i att man nog avvaktar till det nya avtalet innan man beställer nya bussar om det inte redan är gjort. Om det blir ett nytt avtal så kan man ju ändra trafikutbudet som kräver andra vagntyper etc.

Arriva verkar sanera sig vad gäller dåliga avtal och säger upp när möjlighet finns, först Malmö och nu Jönköping.
Som redan svarats går det inte att kräva att bussar förts över - om det inte redan krävts. Har för mig dock att det kan finnas mellanformer, det vill säga att man ska kunna erbjuda den nya operatören att ta över ett visst antal - och andra sådana typer av halvlösningar, men har inte sett hur det ser ut i gällande avtal. Annars är förstås just bussarna ett av de större problemen om man börjar avveckla trafik. För även om avtalet t.o.m. kan vara en förlust, kan ju avvecklingskostnaderna också vara rätt stora. Ofta har man ju leasingavtal och dessa är det säkerligen några år kvar på. Så kostnaden för bussarna har man även om man inte driver någon trafik - om man inte kan sätta av dem på annat håll. En viktig del i beräkningen för att kunna stiga av avtal, är ju därför att man kan få avsättning för bussarna. Men iaf i Stockholmskontrakten har väl Arriva en hel del bussar som behöver bytas ut relativt snart, så den delen finns nog säkert med i beräkningen.   

Walter

Citat från: Omnilasse skrivet 24 juni 2010, 13:03:18 PM
Som redan svarats går det inte att kräva att bussar förts över - om det inte redan krävts. Har för mig dock att det kan finnas mellanformer, det vill säga att man ska kunna erbjuda den nya operatören att ta över ett visst antal - och andra sådana typer av halvlösningar, men har inte sett hur det ser ut i gällande avtal. Annars är förstås just bussarna ett av de större problemen om man börjar avveckla trafik. För även om avtalet t.o.m. kan vara en förlust, kan ju avvecklingskostnaderna också vara rätt stora. Ofta har man ju leasingavtal och dessa är det säkerligen några år kvar på. Så kostnaden för bussarna har man även om man inte driver någon trafik - om man inte kan sätta av dem på annat håll. En viktig del i beräkningen för att kunna stiga av avtal, är ju därför att man kan få avsättning för bussarna. Men iaf i Stockholmskontrakten har väl Arriva en hel del bussar som behöver bytas ut relativt snart, så den delen finns nog säkert med i beräkningen.   

Givetvis skall ett övertagandekrav finnas med i nuvarande avtal, det var det jag avsåg, men ser att det inte framgick i texten. Vad gäller leasingavtalen så borde man ju se till att anpassa dessa efter avtalstiden så att bussarna är avskrivna till stora delar efter avtalets slut. Kan man då nyttja de i nya avtal så är det ju en bra affär.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jonas1968

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2010, 12:42:47 PM
Det är något vi kommer att få vänja oss vid, under de senaste åren är det flera operatörer som sagt upp sina avtal resp avböjt att förlänga dem med optionsåren helt av ekonomiska skäl, det är bättre ekonomi att låta bli att köra än att köra med förlust.

Vad gäller vagnparken så är ju ett övertagandekrav bara aktuellt om det skrevs in i nuvarande avtal, annars är det helt en affär mellan nuvarande och evt tillträdande operatör, det kan ju mkt väl bli samma operatör i ett nytt mer fördelaktigt avtal.

Till sist så är det inte så förvanande att man väljer att säja upp, det har ju legat i luften och i o m tapptet av landsbygdstrafiken har nog vågen vägt över rejält.
Hur är egentligen reglerna här. Har en operatör som fått en viss trafik inte förbundit sig att köra avtalsperioden ut? Hur kan det vara tillåtet att helt plötsligt säga upp kontraktet mitt under avtalsperioden? Är inte skriva kontrakt bindande för båda parter? Att man avstår från förlängning är givetvis en annan sak.

Kortebo

Citat från: Jonas1968 skrivet 24 juni 2010, 14:03:53 PM
Hur är egentligen reglerna här. Har en operatör som fått en viss trafik inte förbundit sig att köra avtalsperioden ut? Hur kan det vara tillåtet att helt plötsligt säga upp kontraktet mitt under avtalsperioden? Är inte skriva kontrakt bindande för båda parter? Att man avstår från förlängning är givetvis en annan sak.

Den här typen av uppsägning kräver givetvis att parterna(Arriva och JLT)är överrens och det förefaller dom ju att vara. Dessutom kan det, med tanke på allt som hänt i trafiken, vara så att JLT funderat på en förtida uppsägning. När Arriva har dålig lönsamhet
har dom säkert inget emot att lämna kontraktet.  Det ser ju onekligen bättre ut om Arriva säger upp kontraktet än dom blir uppsagda.

När det gäller den förlorade landsbygdstrafiken har jag fått för mig att Arriva centralt inte ville lägga bud, men dom  lokala cheferna ville för att få olika typer av tjänstgöring.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 24 juni 2010, 14:03:53 PM
Hur är egentligen reglerna här. Har en operatör som fått en viss trafik inte förbundit sig att köra avtalsperioden ut? Hur kan det vara tillåtet att helt plötsligt säga upp kontraktet mitt under avtalsperioden? Är inte skriva kontrakt bindande för båda parter? Att man avstår från förlängning är givetvis en annan sak.

Hur JLT tänkt utvecklas här: http://www.busstidningen.se/2010/06/24/arriva-hoppar-av-jonkopingstrafiken/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Är det all trafik Arriva har i Jönköping som sägs upp ? Eller är det just bara tätortstrafiken ? I anbuds förfarandet vill jag minnas att det var tre paket som var ute, där Arriva vann samtliga, och där ingick ju dåvarande Swebus landsbygdstrafik.

??? ???

Ersa


RoggaBoy

Låter som de kommer bli som när Veolia lämnade Umeå. Nya operatören fick 3 månader på sig.

Kortebo

Citat från: 1896 skrivet 24 juni 2010, 19:16:30 PM
Är det all trafik Arriva har i Jönköping som sägs upp ? Eller är det just bara tätortstrafiken ? I anbuds förfarandet vill jag minnas att det var tre paket som var ute, där Arriva vann samtliga, och där ingick ju dåvarande Swebus landsbygdstrafik.

Borde vara all trafik, har svårt att tänka mig att Arriva är intresserade att fortsätta med "förortspaketen".   Av det jag har sett förefaller man prata om avtalet och med det menas säkert all trafik. Tycker annars det borde framgått att det bara gäller tätortstrafiken. 

Jan

Enligt intervjun så är det JLT som säger upp avtalet.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 24 juni 2010, 21:26:58 PM
Enligt intervjun så är det JLT som säger upp avtalet.

Enligt den länkade artikeln på Bussbranschens hemsida: Arriva och Länstrafiken är därför överens om att Arriva genom erläggande av viss ersättning till Länstrafiken gör det möjligt med en förtida planerad avveckling av trafikavtalet.

Arriva krävde ändringar i nu gällande avtal för att fortsätta köra. Detta var naturligtvis inte möjligt för JLT att gå med på med hänsyn till andra anbudsgivare vid senaste upphandlingen. JLT valde därför att säga upp avtalet eftersom det är den snyggaste utvägen gentemot resenärer och anställda. Men det är alltså inte JLT som tog det första steget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussnissen

Vem vet? Jönköping kanske kan bidra med mer skrot till Umeå då!