Huvudmeny

Irisbus del 1

Startat av Fredrik Gelin, 08 september 2007, 07:55:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Irisbus är en av de största busstillverkarna i Europa och tillkom efter att Volvo köpte Renauls lastbilstillverkning.
För att affären skulle godkännas av EU krävdes nämligen att Volvo inte tog över busstillverkningen som Renault hade.
Renault hade i sin busstillverkning nämligen redan absorberat/köpt upp Saviem, Berliet och Karosa.
Heuliez som samarbetade med Renault om lokaltrafikbussar ägdes till viss del av Volvo lastvagnar vilket inte heller gillades av EU.
Således köpte Renault Volvos aktier i Heuliez medan Volvo fick köpa lastbilstillverkningen av Renault.

Heuliez, Karosa och Renault togs i sin tur över av Ivecos bussdivision som omfattade karossören Orlandi och Spanska lastbilstillverkaren Pegaso.
I samband med sammanslagningen mellan Renault och Iveco köptes även Ikarus upp och införlivades i koncernen.
Ivecogruppen är idag enda ägare i Irisbus och den gemensamma logotypen med delfinen ersätter de tidigare tillverkarnas logotyper på nybyggda bussar.
Ikarus har sålts tillbaka till Ungerska intressenter med förbehåll för midi- och specialbusstillverkningen där Ikarusbus fortsatt samarbetar med Irisbus.

Rensningen i modellprogrammet har påbörjats de senaste två åren och nu är turen kommen till turistbussarna.
En ny fullstor turistbuss skulle ha presenterats i somras, men jag har inte sett något till den ännu.
Den nya modellen är tänkt att ersätta klassiska Illiade som tillverkats av Renault och Orlandis modell Domino som varit ett samarbete med Spanska Noge.
Min gissning är därför att Irisbus väntar med lanseringen till Kortrijkmässan i höst.

Övriga modeller på programmet är omdöpta Iveco, Karosa och Renaultmodeller som fått smärre ansiktslyftningar.
Jag väntar därför med spänning på den nya turistbussen som blir den första(?) modellen som utvecklats av Irisbus och inte är arvegods från de tidigare tillverkarna.
Frågetecknet kommer sig av att jag är lite osäker på om Evadys utvecklades och såldes som Renault eller om det är en ren Irisbusprodukt.

Men nog av historielektionerna, här kommer lite bilder på vad jag beskrivit ovan:

Först ut blir klassikern Illiade som började som Renault FR1 1983 och överlevde i över 20år (tror sista årsmodellen blev 2006) med nästan samma utseende.





Irisbus producerar även de tidigare Renaultmodellerna Arway och Axer, den senare är i sin tur ett samarbete mellan Renault och Karosa och såldes under båda namnen.

Arway som vad jag förstår är en vidareutveckling av Renault Ares ser ut så här:






Renaults övriga modeller Agora och Axer sparar jag till nästa del så ni har något att vänta på.  ;)

Iveco har länge haft ett nära samarbete med karossören Orlandi som numera ingår i Irisbuskoncernen som ett slags inhouse karossör.

Orlandi har sedan tidigare utvecklat modellerna Euroclass och Domino, men bara Dominio överlevde övergången till Irisbus.





Euroclassmodellen blev namnet till trots inte så exporterad utan återfinns oftast hos Italienska bussbolag.

Domino verkar inte heller ha blivit någon större succé utanför Italien men ser ut så här:




Utanför Italien verkar det vara vanligare att bussbolagen valt Noge Touring star som påminner starkt i formerna om denna Domino.
Att modellerna påminner om varandra är ingen slump eftersom modellerna framtagits i samarbete mellan Noge och Orlandi.

Pegaso berörde jag mycket kort längre upp i tråden, det var en Spansk lastbilstillverkare som även byggde motorer och chassin för bussar som jag förstått det.
Pegaso gick med i Irisbus via Iveco och slukades fullständigt och finns idag inte kvar som eget märke, men jag hittade iaf en Irizarkarosserad buss med deras motor i Barcelona:



Möjligen är det pga Pegasoaffären som Irisbus idag har en stor administrativ avdelning i Madrid?
Huvudkontoret för Irisbus är annars lokaliserat till Lyon i Frankrike.

Affären med Ikarus ledde bl a till Midibussmodellen Midys som bär starka drag av  Ikarus E-serie:




Det får bli allt för denna gång, återkommer när jag har tid med fler bussmodeller ur Irisbus sortiment.
//Fredrik