Betydelsen av nya E4 genom norra Uppland

Startat av Niklas Bygdestam, 07 september 2007, 18:33:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2007, 19:16:49 PMatt hastighetsgränserna är lägre innebär inte någon bränslebesparing eftersom det är ett väldigt dribblande med olika gränser

Det vete sjutton. För exempelvis sträckan Kilafors-Gävle via E4 (90 km/h på 83:an, 110 km/h på E4, planskilda korsningar förutom i Stråtjära där hastigheten också är nedsatt) så visar Volvons färddator en ökad förbrukning på mellan 1 och 2 deciliter per mil jämfört med Kilafors-Gävle via L272 (rena rallyvägen, smal, slingrig och backig, genom små byar, på stadsgator med trafikljus och med ständigt varierande hastigheter mellan 50 och 90).

Jag kan tänka mig att en väldigt högväxlad bil kan dra mindre (eller lika mycket) vid 110 än vid 50-90 men å andra sidan är många av dagens bilar växlade för att kunna köra 50 på högsta växeln.

Anders

JB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2007, 22:05:30 PM
Jag jämförde med Norrköping-Gävle, om vi bara antar att du kan hålla en jämn fart av 90 km/h förutom vid passage av Essingeleden där 70 gäller blir bränsleförbrukningen lägre än på en väg/vägavsnitt där hastigheten hela tiden ändras, ett antal stopp och ett otal småbyar, detta märks mer på ett fordon som kan utnyttja 90 km/h än på ett Lastbilsekipage som körs kring 70-80 km/h.

Det är helt sant att det drar mer bränsle om man accelerar mer, som man får göra om det är nedsättningar här och där. Men är skillnaden i bränsleförbrukning tillräcklig för att kompensera det faktum att E4 via Stockholm är längre?

/Jonas

Niklas Bygdestam

Citat från: JB skrivet 13 september 2007, 22:21:15 PM
Det är helt sant att det drar mer bränsle om man accelerar mer, som man får göra om det är nedsättningar här och där. Men är skillnaden i bränsleförbrukning tillräcklig för att kompensera det faktum att E4 via Stockholm är längre?

/Jonas


Från Gävle till Norrköping vågar jag inte uttala mig eftersom jag inte har kört den alternativa vägen till E4 just där. Om man däremot gör en jämförelse mellan Uppsala och Norrköping med antingen E4 eller väg 55 så kan jag däremot säga att man på alla sätt vinner på att ta E4 både när det gäller tid och bränsleförbrukning. En kompis till mig har gjort en noggrann jämförelse genom att köra på väg 55 via Strängnäs och Katrineholm när han skulle söderut och körde sedan på E4 via Stockholm när han skulle hem till Uppsala igen. Han mätte mycket noga hur mycket bensin det gick åt och jag minns inte hur stor skillnad det var men han berättade att det gick åt mer bensin genom att köra på väg 55
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2007, 22:05:30 PMom vi bara antar att du kan hålla en jämn fart av 90 km/h

OK, jag ser att du förutsatte 90 km/h redan i ditt förra inlägg. Då har du säkert rätt. (I gengäld minskar den eventuella tidsvinsten gentemot att köra förbifarten.)

Kör man däremot 110 - och det är ju motorvägen E4 det handlar om - så sticker däremot bränsleförbrukningen iväg enligt bland annat elementära fysikaliska lagar om hastighet, rörelseenergi och luftmotstånd.

Anders