Gamla planer för E22:an

Startat av David M, 15 juni 2010, 22:52:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

I Kristianstad har trafikplats Härlöv en mycket märklig utformning: E22 som är den prioriterade huvudvägen fortsätter efter att man har svängt av från vägen. För att fortsätta att köra på E22:an måste man alltså svänga av, kör man rakt fram hamnar man antingen mot Hässleholm (om man kommer österifrån) eller inne i staden (om man kommer söderifrån).


Idag fick jag av en man som varit anställd på gamla Vägverket i Kristianstads län reda på att det funnits gamla planer på att låta E22 gå i en helt annan sträckning än den man tänker sig idag: Rakt västerut från Kristianstad igenom Nävlingeåsen till Höör och Eslöv skulle vägen sedan ansluta till den då befintliga motorvägen vid Lunds norra. Utformningen på vägen skulle vara motorväg alternativt motortrafikled. Syftet var att dels ge Eslöv och Höör anslutning till ett högklassigt vägnät, dels att även avlasta riksväg 23 (som alltså skulle ha kapats i en trafikplats norr om Höör istället för Rolsberga som idag) där mycket av trafiken mellan Småland/Göinge och sydvästra Skåne går. Planerna på att dra en motorväg/trafikled i en båge över Eslöv kände jag till sedan tidigare, däremot inte tanken att dra vägen rakt västerut från Kristianstad mot Höör igenom sågott som obebyggt område. Tilläggas skall att enligt min källa var vägförvaltningen i dåvarande Malmöhus- och Kristianstadslänen positiva till förslaget mellan ca 1960-1980 och att det är en stor anledning till att så lite hänt på E22:an igenom Skåne. Man byggde inte ut i avvaktan på att det stora vägbygget Lund-Kristianstad skulle ske.


Min fundering är varför förslaget stupade. Eslöv och Höör hade mycket väl behövt högklassig anslutning, man kan iaf säga att orternas storlek motiverar det. En motorväg från Lund till Höör hade kunnat motiveras av att förutom E22:an även riksväg 23:s trafik skulle gå där. En spontan gissning jag har är att idén föll på det gamla talesättet "den som gapar för mycket mister hela stycket"; man hade fått bygga vägen i ett svep (ca åtta mil Lund - Kristianstad) eller i direkt anslutande etapper. Det är svårt att dela upp i deletapper när det förutsätter att vägen byggs i ett stycke då vägen skulle dras i tidigare obruten terräng långt från den gamla vägen (etappvis hade man möjligtvis kunnat bygga Lund - Höör och Höör-Kristianstad, sträckor på ca 4 mil vardera).  Eftersom detta vägprojekt pågick i samma tid som E6 ännu inte var motorväg i hela Skåne och många andra motorvägsprojekt stod på tur i landet var det inte översta prioritet. Hade förslaget genomförts hade det dock varit till en stor lättnad för Skånetrafiken (sic!), mycket bättre förbindelser mellan sydvästra Skåne och mellanskåne med Småland och Kristianstad framförallt.


Om någon sitter inne på gamla bilder, planer och kartor eller lite formella beslutsunderlag kring det här projektet hade jag varit oerhört tacksam. Det hade varit kul att se när och hur projektet om en mellanskånsk motorväg i tidigare obruten terräng dog  :)

SimonB

Mycket intressant!
Som Hörbyit känner jag mig dock rätt nöjd med att förslaget stupade (även om E22 Gårdstånga - Nöbbelöv håller tämligen låg standard på många sträckor).

Alexei

Tack, för inlägget, som uppvuxen i Höör tycker jag också att det verkar interssant.

Att en ev motorväg Kristianstad-Lund skulle vika vika av väster om TPL Härlöv har jag okså misstänkt.

Att bygga en högklassig Rv23 väster om Ringsjön har väll varit aktuellt tills långt efter 1980.

För att återgå till David Ms inlägg. Jag skulle också tro att det var ett fall av "att gapa för mycket ..."
Har det någonsin byggts 8 mil motorväg i en etapp i Sverige?  ???
Sen vet jag inte om Skånetrafiken hadde tackat för denna väg? - Pågatågen till Eslöv och Höör hadde nog mer konkurenskraftiga med dagens vägnät.  ;)

Slutligen tycker jag det finns angelägnare vägprojekt änn motorväg/4 fältsväg, Lund (Gårdstånga) - Kristianstad.
Framkomligheten Hörby - Kristianstad tycker jag verkar god. Men Linderöd behöver en förbifart, och då kan man gärna framtidssäka med motorväg/4 fältsväg.




Marcus L

Citat från: Alexei skrivet 16 juni 2010, 23:42:44 PM
Tack, för inlägget, som uppvuxen i Höör tycker jag också att det verkar interssant.

Har det någonsin byggts 8 mil motorväg i en etapp i Sverige?  ???

Uppsala-Mehedeby, 78 km.

Stefan K

Citat från: David M skrivet 15 juni 2010, 22:52:18 PM
Min fundering är varför förslaget stupade. Eslöv och Höör hade mycket väl behövt högklassig anslutning, man kan iaf säga att orternas storlek motiverar det.
Har talat med kollega som var vid Statens Vägverk då frågan om rv 15/E22 utreddes på 1960-70-talet. VV hade en bra lösning på en vägsträckning, men konstaterade att utbyggnadstakten var så låg att projektet skulle ta för lång tid att genomföra.

David M

Citat från: Stefan K skrivet 24 juni 2010, 16:46:37 PM
Har talat med kollega som var vid Statens Vägverk då frågan om rv 15/E22 utreddes på 1960-70-talet. VV hade en bra lösning på en vägsträckning, men konstaterade att utbyggnadstakten var så låg att projektet skulle ta för lång tid att genomföra.


Räknade man någonsin på prisskillnaden mellan att bygga en motorväg och motortrafikled mellan Lund och Kristianstad? Motortrafikled var den vanliga lösningen ca 1970-1990 om man inte hade tillräckligt med pengar för att bygga ut.