Huvudmeny

E4 Gävle-Luleå

Startat av Magnus, 06 juni 2010, 18:39:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Jag ska åka på E4an mellan Gävle-Luleå om några veckor. Jag tänkte höra om ni har några tips på alternativa vägar som turistvägar eller liknande så att man slipper ligga och trycka på samma väg hela vägen? Men man vill ju inte allt det ska bli en allt för stor omväg heller.

Mr G

Det finns inte många mil motorväg mellan Gävle och Luleå. Jag tror att du kommer att vara glad över de få mil motorväg du kommer att träffa på på den sträckan.
吉先生

JAB

Sandöbron i stället för Höga Kustenbron är en liten trevlig avstickare, men håll koll på fartkamerorna.
Gävle - Söderhamn via Axmar tycker jag är lika tråkig som E4.


Staffan Sävenfjord

Från Sundsvall kan man vika av E14 till Ånge och sedan välja Tidernas väg till Uppsala. Rekommenderas! Det går naturligtvis också att svänga höger redan i Lunde om man väljer Sandöbron och köra vidare via Kramfors-Sollefteå till Ånge.
http://www.tidernasvag.se/

Väljer du vägen via Sandöbron så missa inte Wästerlunds Konditori. Dock bara öppet på sommaren och även då rätt begränsade öppettider.
http://www.svenskafik.se/cafeer/wasterlunds-konditori-i-lunde
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#4
E4 norr om Umeå förbi Sävar och upp till Sikeå (Robertfors vägskäl) är snabb men rätt tråkig.

Förslag 1: Gamla Rikstretton/E4. Från Ersboda i norra Umeå kör du via Fällforsån till Bullmark,
och sedan vidare till Robertfors och norrut upp mot E4:an:
http://kartor.eniro.se/m/ptjbf

Alternativt kör du långt från kusten hela vägen, dvs Ersboda-Botsmark-Burträsk-Skellefteå:
http://kartor.eniro.se/m/ptjQy

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juni 2010, 21:08:07 PM
Rekommenderas, men läs noga på hemsidan... "försök inte hinna sträckan på en dag" Vägen är bitvis smal, krokig, full med tjälskador och nedsättningar (hastighet)

Kör man av i Lunde så tar man lämpligen vägen över Sollefteå-Hammarstrand-Kälarne-Bräcke-Ånge som Staffan nämner, mellan Hammrn o Bräcke är vägen inget att skriva hem om dock... en försmak av vad som väntar söder om Ånge.

Det är ett par år sedan jag körde Tidernas väg och då bara söder om Ljusdal, men nog tyckte jag att den var i hyfsat skick. Men det finns mycket att titta på så lite extra tid är aldrig fel. Dock hade jag inga problem att köra Järvsö-Borås på en dag med några långa uppehåll i Märsta och Linköping. Om man skall köra Luleå-Stockholm den här vägen behöver man dock två dagar på sig. Övernattning i Kramfors eller Ånge t ex.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Krille

Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2010, 20:54:30 PM
Alternativt kör du långt från kusten hela vägen, dvs Ersboda-Botsmark-Burträsk-Skellefteå:
http://kartor.eniro.se/m/ptjQy

Nämen göta petter lura inte in honom på den vägen! Om möjligt ännu tråkigare än E4 ju.
I Västerbotten finns många små, korta avstickare man kan göra, men det blir förstås bökigt i längden.
Men gamla E4 mellan Innervik och Skellefteå + kustlandsvägen genom och norr om Sävar är ju trevligt.

/K

Ersa

Citat från: Krille skrivet 06 juni 2010, 23:21:40 PM
Nämen göta petter lura inte in honom på den vägen! Om möjligt ännu tråkigare än E4 ju.
I Västerbotten finns många små, korta avstickare man kan göra, men det blir förstås bökigt i längden.
Men gamla E4 mellan Innervik och Skellefteå + kustlandsvägen genom och norr om Sävar är ju trevligt.

Så här då? ;)
http://kartor.eniro.se/m/ptkEb

Susanne

Citat från: Magnus skrivet 06 juni 2010, 18:39:02 PM
Jag ska åka på E4an mellan Gävle-Luleå om några veckor. Jag tänkte höra om ni har några tips på alternativa vägar som turistvägar eller liknande så att man slipper ligga och trycka på samma väg hela vägen? Men man vill ju inte allt det ska bli en allt för stor omväg heller.

Från Gävle norrut, svänger av vid Noran (Tönnebro) mot Ljusdal väg 83. Från Ljusdal (väg 84) vidare nordväst mot Sveg, efter Kårböle svänger du höger mot Ytterhogdal (YH) och vidare på E45 norrut mot Arvidsjaur. Där tar du väg 94 till Luleå. Den vägen är garanterat mycket mindre trafik, dock väldigt mycket skog, men gott om platser att stanna till vid, har åkt Sthlm-Funäsdalen Hälsingevägen många många gånger och även E45 norrut. På E45 träffar du säkert på en del renar och även på väg 94 mot lule.
Det var mitt förslag på väg.

Freke

Har själv åkt sträckan rätt så mycket. Mitt bästa tips är att åka kortare bitar av parallella vägar till E4:an, främst då gamla R13/E4. Av tre skäl; 1. De större inlandsvägarna 83:an, 323:an, 364:an med fler som det tipsas om är inte speciellt mycket roligare än E4:an, de har visserligen mindre trafik, men standarden är sämre. 2. Åker man parallella vägar i närheten kan man när som helst välja att äta mil på E4:an emellanåt. 3. Gamla huvudvägars sträckningar har en mycket speciell charm, det är lite av en resa även i den fjärde dimensionen; tiden.

Konkreta tips, välj smultron ur följande strå (häng med på kartan!):
+ väg255 Märsta - Uppsala
+ gamla E4 Uppsala - Månkarbo - Mehedeby
+ väg291/76 (gamla E4) Mehedeby - Älvkarleby - Gävle
+ gamla E4 Gävle - Axmartavlan
+ gamla E4 Axmartavlan - Axmar - Ljusne - Söderhamn, eller väg83 Tönnebro - Skog gamla303/304 Skog - Marma - Söderhamn
+ gamla E4 Söderhamn N - Norrala - Lindefallet
+ Hudiksvall - Bergsjö - Gnarp
+ väg90/332 Veda - Sandö - Gallsätter eller om man har gott om tid finns det massor av fina vägar längs Höga Kusten (mellan norra brofästet och Docksta)
+ gamla346 Bjästa - Bergom - Domsjö - Örnsköldsvik
+ (strax norr om Bureå) - Örviken - Ursviken - Skellefteå
+ Skellefteå - väg95 till stadsdelen Sjungande Dalen sedan gamla krokiga Kågevägen till Kåge
+ Byske - Ålund - Hemmingsmark - Piteå
+ Den vackra infarten till Luleå är avfarten från E4 mot flygplatsen och sedan över Bergnäsbron! (den skyltade infarten är via väg97)

Kör fint!  :D





Stefan K

Citat från: Magnus skrivet 06 juni 2010, 18:39:02 PM
Jag ska åka på E4an mellan Gävle-Luleå om några veckor. Jag tänkte höra om ni har några tips på alternativa vägar som turistvägar eller liknande så att man slipper ligga och trycka på samma väg hela vägen? Men man vill ju inte allt det ska bli en allt för stor omväg heller.
Hoppas du får en trevlig resa! Om ditt intresse gäller lite äldre vägar, så följ dem. De nyare motorvägarna, motortrafiklederna och snabbtrafikvägarna lär ju finnas kvar :-)
Men gamla bron vid Lunde är ju ett måste:-)

Krille

Citat från: Freke skrivet 08 juni 2010, 23:28:24 PM
+ (strax norr om Bureå) - Örviken - Ursviken - Skellefteå
+ Skellefteå - väg95 till stadsdelen Sjungande Dalen sedan gamla krokiga Kågevägen till Kåge
+ Byske - Ålund - Hemmingsmark - Piteå
+ Den vackra infarten till Luleå är avfarten från E4 mot flygplatsen och sedan över Bergnäsbron! (den skyltade infarten är via väg97)

Varför åka via Örviken-Ursviken? Gamla E4 via Innervik-Yttervik är ju betydligt trevligare.
Sedan skulle jag åka vanliga E4 norr om Skellefteå, vika av i Frostkåge och köra Ostvik-Östanbäck-E4 istället. Gamla Kågevägen är visserligen krokig, men omgivningarna består enbart av barrskog.
Byske-Ålund-Hemmingsmark avråder jag bestämt ifrån, Byske-Ålund är vägarbete och består till stora delar av grusväg.


/K

Freke

Citat från: Krille skrivet 11 juni 2010, 07:28:26 AM
Varför åka via Örviken-Ursviken? Gamla E4 via Innervik-Yttervik är ju betydligt trevligare.
Sedan skulle jag åka vanliga E4 norr om Skellefteå, vika av i Frostkåge och köra Ostvik-Östanbäck-E4 istället. Gamla Kågevägen är visserligen krokig, men omgivningarna består enbart av barrskog.
Byske-Ålund-Hemmingsmark avråder jag bestämt ifrån, Byske-Ålund är vägarbete och består till stora delar av grusväg.


/K

Sundgrundsleden håller jag finare än Yttervik-Innervik.
Gamla kågevägen är rolig att köra. Avfart Frostkåge håller jag med om.
Visste inte att det var vägarbete Byske-Ålund. Annars är ju Finnträsk-Ålund och Hemmingsmark vackra byar att passera. Flygrakan vid Finnträsk har ju också sin charm...

Kan ju passa på att lägga till Sikeå-Robertsfors-Bygdsiljum-Burträsk-Skråmträsk-Skellefteå som ett omvägstips. Stanna för en kaffe vid anrika Westmans Café i Bygdsiljum och mata påfåglarna! Eller Osten Hus i Burträsk... Eller Skråmträsk Qvarn...

farsta

Citat från: Freke skrivet 08 juni 2010, 23:28:24 PM
Har själv åkt sträckan rätt så mycket. Mitt bästa tips är att åka kortare bitar av parallella vägar till E4:an, främst då gamla R13/E4. Av tre skäl; 1. De större inlandsvägarna 83:an, 323:an, 364:an med fler som det tipsas om är inte speciellt mycket roligare än E4:an, de har visserligen mindre trafik, men standarden är sämre. 2. Åker man parallella vägar i närheten kan man när som helst välja att äta mil på E4:an emellanåt. 3. Gamla huvudvägars sträckningar har en mycket speciell charm, det är lite av en resa även i den fjärde dimensionen; tiden.

Konkreta tips, välj smultron ur följande strå (häng med på kartan!):
+ väg255 Märsta - Uppsala
+ gamla E4 Uppsala - Månkarbo - Mehedeby
+ väg291/76 (gamla E4) Mehedeby - Älvkarleby - Gävle
+ gamla E4 Gävle - Axmartavlan
+ gamla E4 Axmartavlan - Axmar - Ljusne - Söderhamn, eller väg83 Tönnebro - Skog gamla303/304 Skog - Marma - Söderhamn
+ gamla E4 Söderhamn N - Norrala - Lindefallet
+ Hudiksvall - Bergsjö - Gnarp
+ väg90/332 Veda - Sandö - Gallsätter eller om man har gott om tid finns det massor av fina vägar längs Höga Kusten (mellan norra brofästet och Docksta)
+ gamla346 Bjästa - Bergom - Domsjö - Örnsköldsvik
+ (strax norr om Bureå) - Örviken - Ursviken - Skellefteå
+ Skellefteå - väg95 till stadsdelen Sjungande Dalen sedan gamla krokiga Kågevägen till Kåge
+ Byske - Ålund - Hemmingsmark - Piteå
+ Den vackra infarten till Luleå är avfarten från E4 mot flygplatsen och sedan över Bergnäsbron! (den skyltade infarten är via väg97)

Kör fint!  :D

Tack! Fina konkreta tips. Printar ut och lägger dem i bilen

Mvh farsta