Nu har MP fullständigt tappat konceptet... igen!

Startat av SimonB, 04 juni 2010, 16:08:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


svenerik eklund

Tycker det låter som en bra ide på en stad som växer. Eller vill du bo med en motorväg utanför fönstret?


SimonB

Citat från: svenerik eklund skrivet 04 juni 2010, 16:17:57 PM
Tycker det låter som en bra ide på en stad som växer. Eller vill du bo med en motorväg utanför fönstret?



Har du sett inre ringvägen i rusningstid? Ibland står det nästan stilla...
Det ska för övrigt inte bli några bostäder direkt inpå inre ringvägen. Den är väl bullerskyddad som det är idag, och så ska den få förbli.

svenerik eklund

Citat från: SimonB skrivet 04 juni 2010, 16:25:25 PM
Har du sett inre ringvägen i rusningstid? Ibland står det nästan stilla...

Jag delar ditt svar.

Nej är ej bekant med Malmö i rusningstrafik. Men jag märker att det är som i alla andra städer, Ingen använder de Yttre ringlederna.

Citat från: SimonB skrivet 04 juni 2010, 16:25:25 PM
Det ska för övrigt inte bli några bostäder direkt inpå inre ringvägen. Den är väl bullerskyddad som det är idag, och så ska den få förbli.

Vad vet du om framtiden i Malmö om typ 20 år?
Du tror väl inte att det accepteras med en inre ringled när staden växt till sig och nosar på Yttre ringleden.
Det är oundvikligt att hindra staden att växa utåt

SimonB

Citat från: svenerik eklund skrivet 04 juni 2010, 16:47:54 PM
Jag delar ditt svar.

Nej är ej bekant med Malmö i rusningstrafik. Men jag märker att det är som i alla andra städer, Ingen använder de Yttre ringlederna.

Vad vet du om framtiden i Malmö om typ 20 år?
Du tror väl inte att det accepteras med en inre ringled när staden växt till sig och nosar på Yttre ringleden.
Det är oundvikligt att hindra staden att växa utåt


Yttre ringvägen är tänkt som en förbifartsled och byggdes i samband med brobygget, just för detta ändamål. Den har få avfarter längs med Malmö. Dessutom går den en bra bit från stadsgränsen och det skulle bli långa omvägar om man skulle använda den som man gör med den inre. Dessutom skulle den bli överbelastad, då inre ringvägen redan är fullutnyttjad i rusningen..
Du säger att ingen använder de yttre ringlederna, men det är precis vad man gör. Trafiken är stundtals intensiv, och man använder den till det den ska användas till, nämligen som förbifartsled.

Inre ringvägen har många avfarter längs sin sträckning och fungerar idag som en led för trafik mellan Malmös olika stadsdelar. Om man gjorde denna till gata, vart skulle då trafiken ta vägen? Yttre är som sagt inte ett alternativ.

svenerik eklund

Citat från: SimonB skrivet 04 juni 2010, 17:03:48 PM
Yttre ringvägen är tänkt som en förbifartsled och byggdes i samband med brobygget, just för detta ändamål. Den har få avfarter längs med Malmö. Dessutom går den en bra bit från stadsgränsen och det skulle bli långa omvägar om man skulle använda den som man gör med den inre. Dessutom skulle den bli överbelastad, då inre ringvägen redan är fullutnyttjad i rusningen..
Du säger att ingen använder de yttre ringlederna, men det är precis vad man gör. Trafiken är stundtals intensiv, och man använder den till det den ska användas till, nämligen som förbifartsled.

Inre ringvägen har många avfarter längs sin sträckning och fungerar idag som en led för trafik mellan Malmös olika stadsdelar. Om man gjorde denna till gata, vart skulle då trafiken ta vägen? Yttre är som sagt inte ett alternativ.


Ja du vet väl bättre då du uppenbarligen bor där. Mitt råd till dig, Bli politiker så kanske du kan bli infrastrukturminister.
För du tänker som en politiker, ungefär 5 minuter fram i framtiden och absolut inte långsiktigt.

När jag tittar på en karta över Malmö så ser jag 8 avfarter längs Yttre, vilka alla leder in i Malmö.
Dock har Inre bara 6 riktiga avfarter.

Men du har ju politikerblod i ådrorna, det har inte jag. Jag ser helheten och framåt.

SimonB

Citat från: svenerik eklund skrivet 04 juni 2010, 17:12:44 PM

Ja du vet väl bättre då du uppenbarligen bor där. Mitt råd till dig, Bli politiker så kanske du kan bli infrastrukturminister.
För du tänker som en politiker, ungefär 5 minuter fram i framtiden och absolut inte långsiktigt.

När jag tittar på en karta över Malmö så ser jag 8 avfarter längs Yttre, vilka alla leder in i Malmö.
Dock har Inre bara 6 riktiga avfarter.

Men du har ju politikerblod i ådrorna, det har inte jag. Jag ser helheten och framåt.

Jag förstår inte hur man kan kalla det långsiktigt tänkande att försämra en av en stads viktigaste pulsådror när man vet att bilismen bara kommer att fortsätta öka. Du får gärna förklara det för mig.
Att bygga inre ringvägen var på sin tid ett bra exempel på långsiktigt tänkande. Nu börjar den dock nå sitt kapacitetstak och det börjar bli dags att bygga ut, men absolut inte lägga ned.

Och nej.. Jag har aldrig bott i Malmö, men jag har kört lastbil en hel del där nere, och då främst under dygnets största trafiktoppar. Privat väljer jag kollektivtrafiken till stan, då vi har en mycket bra busstrafik mellan Malmö och Hörby.

Stefan K

Jo, de har de gjort! Antar att (MP) då vill behålla Nobelvägen, Föreningsgatan, Drottninggatan, Norra Vallgatan, Neptunigatan (Citadellsvägen) m.fl. som trafikstarka gator!

Stinsen

Citat från: SimonB skrivet 04 juni 2010, 17:29:07 PM
Jag förstår inte hur man kan kalla det långsiktigt tänkande att försämra en av en stads viktigaste pulsådror när man vet att bilismen bara kommer att fortsätta öka. Du får gärna förklara det för mig.

Det kanske är så enkelt som att man har som mål att biltrafiken inte skall öka? För att nå det målet ökar man kollektivtrafikens attraktivitet samtidigt som man minskar privatbilens attraktivitet genom att låta bussen få köra i egen bussfil och komma fram snabbt medan bilisten får trängas i lång kö. Det verkar onekligen som vissa partier tror på och använder sig av den här metoden.

Alexei

Nu har Folkpartiet kontrat med ett utspel - lägg Inre Ringvägen i en tunnel.
Frågan är om det är så mycket mer verklighetsanpassat änn Miljöpartiets förslag?

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article892336/Folkpartiet-Gor-Inre-ringvagen-till-tunnel-.html

Man kan ju undra om Fp politikerna har gjort sin research före detta utspel.  Till att börja med det är bara 3 av totalt 11km
som det finns bostadsbebyggelse på bägge sidor leden - dvs att det faktiskt finns stad att bygga i hop. (Huvudelen av leden har industrilokaler på minst en sida)

Sen ifrågasätter jag Fps påstående att "Vägen är redan nedsänkt i förhållande till kringliggande mark och det är tämligen enkelt att bygga över den".  Jag har inte uppfattat utformningen som sådan när jag kört där.  Titade på Eniro och det är bara mellan Tpl Söderkulla och Kontinentalbanan som leden uppenbart går i nedsänkt läge, drygt 2-2.5km. (även ev vissa sträckor vid Kulladal och Rosengård, där det är svårt att avgöra om det är bullervallar eller skärningar)

Slutligen Fp politikerna kommer inte med några siffror på hur mycket värdet på dom tomter som frigörs kommer att vara och hur mycket en överdeckning kommer att kosta. 



Fredrik W

Varför ens diskutera detta? Det är en vilsen miljöpartist som precis som sina övriga partivänner saknar verklighetsförankring. Detta är inget att lägga någon energi på. Att de andra politikerna (enligt artikeln) skrattade åt förslaget förstår jag verkligen.