Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)

Startat av homer, 26 maj 2010, 21:51:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcus L

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2010, 21:27:17 PM
Nu är ju Sverige lite för centralstyrt för denna tanke... men en dröm vore att ge en rejält utbyggd RV55 vägnumret E4 mellan Norrköping och Uppsala! Dagens E4 Norrköping-Nyköping-Stockholm samt Uppsala-Stockholm får helt nya nummer.

Men i Sverige måste ju allt gå via Stockholm, och även Europavägarnas nummer. Jämför med E18 som ju borde skyltas så här istället för via Bergshamraleden.

Är inte tanken att E18 ska skyltas om att gå via Norrortsleden och förbifarten för att möta dagens E18 vid Hjulsta (om det nu blir en förbifart)?

Nico


Citat från: Mr G skrivet 06 juni 2010, 18:32:03 PMSossarnas förslag till framtida t-baneutbyggnader är ju till 90 % inte verklighetsförankrat. Tunnelbanesträckningar till stor del i ödemarker, sommarstugeområden och glesbyggda villaförorter. Hur ska det nånsin kunna bli ekonomi i dessa? Skattepengar är inte heller någon outsinlig källa, som det bara är att ösa upp mer pengar ifrån när behoven påkallar.

Vad gäller sossarnas förslag så tror inte jag heller att de har förankrat det hela på något vis, vare sig ekonomiskt eller på annat sätt. Partipolitiskt så hör jag dessutom hemma på annat håll, men sossarnas T-baneförslag är i mina ögon ändå ett mycket intressant inlägg i debatten såtillvida att det faktiskt sätter fingret på det faktum att vi behöver förbättra infrastrukturen överlag, både i Stockholm såväl som i Sverige. Att Stockholms infrastruktur sedan släpat efter kraftigt trots att befolkningen vuxit ordentligt gör det ju än viktigare att man till slut fösöker komma med vissa idéer som sedan kan utgöra ett underlag. Utifrån förslag som detta så finns troligen sedan en möjlighet till att en mera allmän och seriös debatt kan komma att föras.

Sen gäller det även ha att visioner för som några (har för mig det var trafikforskningsgruppen på KTH) påpekade så hade man med dagens krav på ekonomi inte heller börjat bygga T-banan under 40-talet. Vad gäller ekonomi så är det faktiskt annars det fina i kråksången. Ja, temat har t.o.m. använts som motiv i böcker och filmer. På många håll verkar nämligen i alla fall mark som tidigare setts som värdelös helt plötsligt öka kraftigt i värde bara det börjar ryktas att en ny väg, järnväg eller motsvarande ska dras förbi. I mitt tycke är spårvagnslinje 22 ett bra exempel på att vissa områden fick ett kraftigt uppsving när en helt ny sträckning drogs igenom områden som på sina håll var ganska slumrande.

En utbyggd T-bana behöver inte heller genomföras med hjälp av skattefinansiering utan det finns andra alternativ, t.ex. OPS/PPP (Offentlig Privat Samverkan/ Public Private Partnership) osv. Visst skulle vi kanske initialt få sträckningar genom vad som i nuläget är" till stor del i ödemarker, sommarstugeområden och glesbyggda villaförorter". Personligen tror jag dock att man inte skulle hinna bygga färdigt sådana sträckningar innan det även skett annan nybyggnation i sträckningens närområde. Bra transporter är oftast A och O och i ett scenario som detta så skulle nog sommarestugeområdena mm. ganska fort få se expansion och förtätning. Samma sak med bilvägar, för man verkar t.ex. räkna med att Västerled lär ge upphov till ny expansion på Mälaröarna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Marcus L skrivet 10 juni 2010, 21:30:58 PM
Är inte tanken att E18 ska skyltas om att gå via Norrortsleden och förbifarten för att möta dagens E18 vid Hjulsta (om det nu blir en förbifart)?

Har inte hört eller läst något om detta, men jag hoppas att du har rätt.

bahamut

Hallo allerseits! Ich bin ein Neuling hier. Vielen Dank für all die herzerwärmende einladend. By the way schöne Links. Vielen Dank! ;)

homer

Citat från: Nico skrivet 11 juni 2010, 09:03:55 AM
Personligen tror jag dock att man inte skulle hinna bygga färdigt sådana sträckningar innan det även skett annan nybyggnation i sträckningens närområde. Bra transporter är oftast A och O och i ett scenario som detta så skulle nog sommarestugeområdena mm. ganska fort få se expansion och förtätning.

skillnaden mot då och nu är att man samtidigt som man byggde tunnelbanan tog politiska beslut om de sk. miljonprogrammet... Idag finns de inga politiker som skulle komma på tanken att man skulle bygga 20 10 våningshus i sommarstugeområdena i Roslagen eller på Värmdö.
Visst markpriserna kommer att stiga so de kanske skulle löna sig men jag tror knappast det är en möjlig verklighet.

Alexei

CitatÄr inte tanken att E18 ska skyltas om att gå via Norrortsleden och förbifarten för att möta dagens E18 vid Hjulsta (om det nu blir en förbifart)?


Nu är det minns 10 år framåt i tiden innan det kan bli aktuellt men dett är intressant att spekulera i hur en ev Förbifart kommer att påverka vägnummren i Stockholmsområdet.

E4 - leds via förbifarten (gemensam sträcka med E18, Hjulsta-Häggvik)

"Nuvarande E4, via Essingeleden" behöver då ett nytt namn.
Nr 74, står ledigt (alternativt ett E4b)  En så viktig väg måste ju minst bli riksväg!
(Gemensamt med Rv75, Årsta-Nortull)

Bygger man klart ringen, ligger Rv75 nära till hands för den då Södra Länken redan är Rv75.

Redan 2015 blir Norra länken klar, den förtjänar väll ett nummer?, tills(/om) ringen blir komplett. 
Går inte redan 277 Nortull - Lidingö?

Slutligen yttre tvärleden, förtjänar inte den ett eget genomgående nummer?
Här har jag inget förslag.  ???
(Gemensamt med E4 Skärholmen-Häggvik och E18 Hjulsta-Arninge)






Marcus L

Citat från: Alexei skrivet 13 juni 2010, 21:50:46 PM

Nu är det minns 10 år framåt i tiden innan det kan bli aktuellt men dett är intressant att spekulera i hur en ev Förbifart kommer att påverka vägnummren i Stockholmsområdet.

E4 - leds via förbifarten (gemensam sträcka med E18, Hjulsta-Häggvik)

"Nuvarande E4, via Essingeleden" behöver då ett nytt namn.
Nr 74, står ledigt (alternativt ett E4b)  En så viktig väg måste ju minst bli riksväg!
(Gemensamt med Rv75, Årsta-Nortull)

Bygger man klart ringen, ligger Rv75 nära till hands för den då Södra Länken redan är Rv75.

Redan 2015 blir Norra länken klar, den förtjänar väll ett nummer?, tills(/om) ringen blir komplett. 
Går inte redan 277 Nortull - Lidingö?

Slutligen yttre tvärleden, förtjänar inte den ett eget genomgående nummer?
Här har jag inget förslag.  ???
(Gemensamt med E4 Skärholmen-Häggvik och E18 Hjulsta-Arninge)







E4b är nog uteslutet, då det inte är Trafikverket som bestämmer vilka Europavägsnummer som skall finnas.
Däremot är det ju fullt tillåtet att dra om befintliga E-vägar.
Så om nuvarande E4-sträckning skall få ett nytt E-nummer skulle det i så fall få bli ett tresiffrigt, vilket TRV skulle få ansöka om hos UNECE, men det tror jag knappast kommer ske, dessutom är den nog lite i kortaste laget. Om jag inte är helt fel ute skulle den bli den kortaste av alla, E821 och E851 är bägge 20 km, denna skulle väl bli kortare?
Däremot är ju RV 74 ett ganska bra val. Ringen borde precis som du skriver skyltas som 75 om den blir av.

Nico


Citat från: homer skrivet 13 juni 2010, 21:34:05 PMskillnaden mot då och nu är att man samtidigt som man byggde tunnelbanan tog politiska beslut om de sk. miljonprogrammet... Idag finns de inga politiker som skulle komma på tanken att man skulle bygga 20 10 våningshus i sommarstugeområdena i Roslagen eller på Värmdö.
Visst markpriserna kommer att stiga so de kanske skulle löna sig men jag tror knappast det är en möjlig verklighet.

Nja, nu pratar nog inte vi riktigt om samma sak. Det jag avsåg var med mitt exempel var T-banans ursprungliga byggnation, dvs. de gröna linjerna genom City mm. De hade inget med Miljonprogrammet att göra utan det senare var är ju den allmänna beteckningen på det rikstäckande bostadsbyggnadsprogram som bedrevs ungefär under åren 1965-1975. Däremot kan man nog hävda att vidareutbyggnaden av de röda och blå linjerna var en del i Miljonprogramet.

Jag har inte heller hävdat att det ska byggas 10-20 våningshus i sommarstugeområden. Däremot skulle jag som sagt inte vara förvånad om det kan bli så i forna sommarstugeområden. Att markpriser tenderar att stiga om tillgängligheten ökar är även det något som inte är helt sällsynt och ingår även i vissa fall när man räknar på tillgångar i nationalekonomi osv. Tänk själv att det som ganska otillgängligt för säg 20-30 år sedan ofta har blomstrat så fort det har gått att ta sig till/från på ett smidigt vis. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Freke

Citat från: Alexei skrivet 13 juni 2010, 21:50:46 PM

Nu är det minns 10 år framåt i tiden innan det kan bli aktuellt men dett är intressant att spekulera i hur en ev Förbifart kommer att påverka vägnummren i Stockholmsområdet.

E4 - leds via förbifarten (gemensam sträcka med E18, Hjulsta-Häggvik)

"Nuvarande E4, via Essingeleden" behöver då ett nytt namn.
Nr 74, står ledigt (alternativt ett E4b)  En så viktig väg måste ju minst bli riksväg!
(Gemensamt med Rv75, Årsta-Nortull)

Bygger man klart ringen, ligger Rv75 nära till hands för den då Södra Länken redan är Rv75.

Redan 2015 blir Norra länken klar, den förtjänar väll ett nummer?, tills(/om) ringen blir komplett. 
Går inte redan 277 Nortull - Lidingö?

Slutligen yttre tvärleden, förtjänar inte den ett eget genomgående nummer?
Här har jag inget förslag.  ???
(Gemensamt med E4 Skärholmen-Häggvik och E18 Hjulsta-Arninge)







Mitt förslag:
Förbifart: E4
Norrortsleden: E18
Ringleden Rv75
Häggvik - Norrtull - Essingeleden - Nynäshamn Rv73
Skärholmen - Södra länken - Värmdö - Stavsnäs Rv74
Norrtäljevägen: Lv276

Appropå sossarnas T-baneförslag så verkar det inte vara så många "sommarstuge"-områden. Arninge/Täby, Barkarby och Orminge borde ha haft T-bana för länge sedan. Även Bollmora som inte var med i förslaget. De nya linjerna var ju mest tvärförbindelser, och det behöver verkligen Stockholm.