Är S+V+MP seriösa??? (ang. trafiklösningar i Sthlm)

Startat av homer, 26 maj 2010, 21:51:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

http://www.dn.se/sthlm/ingen-forbifart-da-blir-det-dyrt-1.1111334


http://www.dn.se/sthlm/det-behovs-bade-motorvag-och-kollektivtrafik-1.1111335


Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men kontentan av artikeln är att om oppositionen vinner och lyckas stoppa förbifarten ska dem dessutom stänga av ett icke nämnt antal körfält på Essingeleden :o :o



Nico


Ja, men det spelar väl ingen roll? Alla människor i Stockholm bor ju självklart innanför tullarna och kan snabbt poppa ned till affären på hörnet när de behöver lite mjölk eller så...! Allt finns inom räckhåll, från hantverkare till matproduktion varför distribution och annan transport självklart är helt onödig och kan upphöra.  :P

Skämt åsido för nu överdriver jag mycket grovt, men ibland undrar man faktiskt inte om vissa av de mera påstått miljöivrande politikerna egentligen har så mycket koll på läget. Som det är nu så ställer man två behov mot varandra istället för att i alla fall erkänna att det finns flera behov och det känns som lite av strutsbeteende.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

De nämner också att det redan finns en förbifart Stockholm. Över Strängnäs. Därför behövs inte en till. Dock behöver den befintliga rustas upp något..... Man får nästan nypa sig i armen.

Kenny S Ericson

Jag tror du har kommit på lösningen. Stäng alla vägar in till och ut från Stockholm så får vi väl se hur det går.
Det blir nog ingen varubil som vågar ge sig in i detta getto. Mjölk blir väl något som man får handla i Södertälje

Ersa

Citat från: Cero skrivet 26 maj 2010, 22:30:30 PM
De nämner också att det redan finns en förbifart Stockholm. Över Strängnäs. Därför behövs inte en till. Dock behöver den befintliga rustas upp något..... Man får nästan nypa sig i armen.

55:an bör helt klart rustas upp, skyltas upp och marknadsföras rejält. Idag vågar nog många inte ge sig in på den vägen med rädsla för att inte hitta, samt att den har för låg standard. Det enda behöver ju inte utesluta det andra, och en satsning på 55:an lär ju behövas även om det blir en förbifart samt utökad kollektivtrafik i huvudstaden.

Mr G

Kan ju inte låta bli att undra vad Carin Jämtin (s) har i huvudet. För några månader sen lovade hon att bygga förbifarten om sossarna kom till makten, och att köra över de vänsterextrema. Ja, hon sa faktiskt "köra över".

Nu funderar hon istället över att stänga av körfält på Essingeleden om det blir för mycket trafik där (utan att bygga förbifarten). 

Att Karin Svensson-Smith (mp och fd vpk) kläcker ur sig tokiga idéer har man blivit van med. Men man trodde ju ändå att sossarna var lite mer verklighetsförankrade.



吉先生

B10BLE

Instämmer med föregående talare, Rv55 måste rustas upp till motorvägsstandard och marknadsföras som den rätta vägen för trafik som bara passerar Stockholm.

Jag åker helst 55:an men har jag bråttom och jag ej kör i rusningstid går E4 fortare.

Stinsen

Utan att ta parti för varken utbyggnad av vägnät eller begränsningar för bilister så kan man väl konstatera att det finns både en och annan som mycket väl skulle kunna åka kollektivt - om de bara ville och inte var så bekväma av sig. Då är väl någon form av "styrmedel" behövliga för att få dem att göra det. Sedan är det ju så att dessa "styrmedel" alltid drabbar dem som av olika skäl inte kan byta alternativ, men så är det ju med allt.

Alexei

CitatInstämmer med föregående talare, Rv55 måste rustas upp till motorvägsstandard och marknadsföras som den rätta vägen för trafik som bara passerar Stockholm.

Inget illa om 55:an, men skall det lyckas behöver man nog bygga ut till fyrfälts väg på hela sträkan.

Sen är ju frågan hur många fordonspassager på Essingeleden har startpunkter/målpunkter norr/söder om  Norrköping resp Uppsala?
Jag har inga siffror men vågar gissa att det är en ytterst liten andel.

Nico


Näh, många av transporterna som idag går på Essingeleden har nog ofta ett slutmål inom Stockholms läns förorter så att rusta upp RV 55 för just det är nog tveksamt. Det är annars inte sällsynt att folk bor i söder och jobbar i norr eller vice versa. Troligen kommer en hel del av dessa istället att utnyttja en eventuell Västerled för ofta går det snabbare (när trafiken flyter) att köra runt än att köra igenom. Stockholmarna i gemen hör även rent allmänt till de som utnyttjar kollektivtrafik i hög utsträckning, men just dessa som pendlar längre sträckor norr/söder eller liknande relationer på tvären utan att passera City är nog svåra att komma åt i nuläget.

Att sedan mera vägar skapar mera trafik är en käpphäst på vissa håll, men själv vill jag hellre dra det lite längre. Frågan är nog därför om det är vägarna i sig som ger mer trafik eller och det är så att vägutbyggnader möjliggör för en stad att växa och det i sin tur genererar mera trafik helt enkelt för att befolkningen i sig ökar? Att infrastrukturen sedan behöver växa i takt med det blir då naturlig, men man behöver då samtidigt en balans mellan kollektivtrafik och privatbilism och inte ensidig köra på en lösning. I fallet med Stockholm så är ett dilemma att man under så lång tid endast har haft en mittpunkt. Nu börjar vi få flera alternativa diton, t.ex. Kista, men många ansvariga politiker verkar fortfarande inte köpa det.

Istället sitter de fortfarande och biter sig fast i en lösning med kollektivtrafik som har City som nav. Om man har alternativet att köra bil från Vallentuna till Kista på 30 minuter enkel väg så lär dock inte ett alternativ med Roslagsbanan in till City och två T-baneturer efter det (och kanske en restid på 90 min) vara så attraktivt. Nu gäller det i så fall för de ansvariga att se till att tvärförbindelserna blir bättre. Antagligen är det kanske mest valfläsk, men sossarnas inlägg om T-baneutbyggnad är ändå ett intressant inlägg i debatten. Sen måste man nog även se att de kollektivtrafik och övrig fordonstrafik är något som kompletterar vartann snarare än att det ska ses som ett rent motsatsförhållande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Sossarnas förslag till framtida t-baneutbyggnader är ju till 90 % inte verklighetsförankrat. Tunnelbanesträckningar till stor del i ödemarker, sommarstugeområden och glesbyggda villaförorter. Hur ska det nånsin kunna bli ekonomi i dessa? Skattepengar är inte heller någon outsinlig källa, som det bara är att ösa upp mer pengar ifrån när behoven påkallar. Fast är man van vid att lösa alla problem genom att kräva mer bidrag så kanske det är förklarigt.

Det mest perversa av alla sosseförslag här är väl kanske annars det om att bygga ett tredje spår mellan Alvik och Hässelby för att möjliggöra att köra skip-stoptåg där. Det förslaget skulle i princip innebära en total nybyggnad av den t-banesträckningen. I alla fall skulle prislappen sannolikt bli närmast densamma, det rör sig om många många miljarder kronor iallafall. Och detta för att ge trafikanter från Hässelby och Vällingby en snabbare resa till stan på i bästa fall 4-5 min, samtidigt som mellanliggande stationer skulle få försämringar. På en t-banesträcka där kapaciteten är långt ifrån fullt utnyttjad.

Så obegripligt att sossarna kan lägga fram detta förslag. Konstigt att de inte är rädda om sin trovärdighet. På några veckor nu har man lagt fram flera rena idiotförslag vad gäller trafiken.
吉先生

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 06 juni 2010, 18:32:03 PM
Sossarnas förslag till framtida t-baneutbyggnader är ju till 90 % inte verklighetsförankrat. Tunnelbanesträckningar till stor del i ödemarker, sommarstugeområden och glesbyggda villaförorter. Hur ska det nånsin kunna bli ekonomi i dessa? Skattepengar är inte heller någon outsinlig källa, som det bara är att ösa upp mer pengar ifrån när behoven påkallar. Fast är man van vid att lösa alla problem genom att kräva mer bidrag så kanske det är förklarigt.

Gör (s) det för att försöka fiska röster från huvudstadens spårvägshatarmobb som spottar på alla nya spårvägsprojekt medan de samtidigt skriker efter mer tunnelbana till alla överallt? ;)

Stefan K

Citat från: Ersa skrivet 27 maj 2010, 21:38:11 PM
55:an bör helt klart rustas upp, skyltas upp och marknadsföras rejält. Idag vågar nog många inte ge sig in på den vägen med rädsla för att inte hitta, samt att den har för låg standard. Det enda behöver ju inte utesluta det andra, och en satsning på 55:an lär ju behövas även om det blir en förbifart samt utökad kollektivtrafik i huvudstaden.
Denna lösning är mycket intressant. Det är ju en närmare väg och med vägskatt på E4 i Stockholm så kanske vägen via orrköping-Katrineholm-Flen-Strängnäs-Enköping-Uppsala kan bli ett alternativ.
En god lösning är att göra om den till Europaväg typ E401 eller något.
En sådan genväg bör ha en hastighet på 100 km/tim på flera delar.

Ersa

Citat från: Stefan K skrivet 10 juni 2010, 20:10:14 PM
Denna lösning är mycket intressant. Det är ju en närmare väg och med vägskatt på E4 i Stockholm så kanske vägen via orrköping-Katrineholm-Flen-Strängnäs-Enköping-Uppsala kan bli ett alternativ.
En god lösning är att göra om den till Europaväg typ E401 eller något.
En sådan genväg bör ha en hastighet på 100 km/tim på flera delar.

Nu är ju Sverige lite för centralstyrt för denna tanke... men en dröm vore att ge en rejält utbyggd RV55 vägnumret E4 mellan Norrköping och Uppsala! Dagens E4 Norrköping-Nyköping-Stockholm samt Uppsala-Stockholm får helt nya nummer.

Men i Sverige måste ju allt gå via Stockholm, och även Europavägarnas nummer. Jämför med E18 som ju borde skyltas så här istället för via Bergshamraleden.

Marcus L

Citat från: Stefan K skrivet 10 juni 2010, 20:10:14 PM
Denna lösning är mycket intressant. Det är ju en närmare väg och med vägskatt på E4 i Stockholm så kanske vägen via orrköping-Katrineholm-Flen-Strängnäs-Enköping-Uppsala kan bli ett alternativ.
En god lösning är att göra om den till Europaväg typ E401 eller något.
En sådan genväg bör ha en hastighet på 100 km/tim på flera delar.

E140 borde bli det logiska numret... :)