Stockholms bekvämaste blålinje buss!

Startat av Carl Eric, 19 maj 2010, 16:54:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Jim skrivet 21 maj 2010, 11:49:11 AM
På Scania så startar du ACn på 18 grader genom att bara vrida ovanför klicket. genom att vrida vredet till mitten ger 21-22 grader.

Fast hur skönt är det att åka i 18 grader? Sen fick jag lära mig att aldrig ha den lägre än 5 grader kallare än ute. Annars isar den igen ganska fort. 21-22 är ganska perfekt, annars blir det iskallt. Men generellt tror jag utbildningen på hur AC'n ska köras är ganska obefintlig, vilket säkerligen orsakar att dom går sönder rätt ofta. Att det tar tid att fixa beror väl mest på att det inte är verkstan som fixar, utan en extern firma.

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 22 maj 2010, 11:05:11 AM
Att det tar tid att fixa beror väl mest på att det inte är verkstan som fixar, utan en extern firma.

Man kan fixa detta själv ute på garagen. Dock behövs det att en mekaniker är specialutbildad samt att företaget centralt har tillstånd att reparera detta. Det går inte att ha ett sådant tillstånd enbart på ett trafikområde.


buskörare

Citat från: Fredde_J skrivet 22 maj 2010, 11:23:55 AM
Man kan fixa detta själv ute på garagen. Dock behövs det att en mekaniker är specialutbildad samt att företaget centralt har tillstånd att reparera detta. Det går inte att ha ett sådant tillstånd enbart på ett trafikområde.



Vilket åtminstone våra mekaniker alltså inte har   ;)

Fredde


buskörare

Citat från: Fredde_J skrivet 22 maj 2010, 11:26:07 AM
Illa illa.... ;)



Ja, jag vet inte hur sånt där funkar, men med tanke på mängden bussar med AC kan man tycka att det kanske borde löna sig att ha en sån? Åtminstone några på en av depåerna som kan ta emot/åka runt och fixa. Men det kanske inte funkar så.

Fredde

Citat från: buskörare skrivet 22 maj 2010, 11:28:42 AM
Ja, jag vet inte hur sånt där funkar, men med tanke på mängden bussar med AC kan man tycka att det kanske borde löna sig att ha en sån? Åtminstone några på en av depåerna som kan ta emot/åka runt och fixa. Men det kanske inte funkar så.

Ja om man jämför med vad det kostar att skicka alla bussarna till Volvo/Scania etc så är det klart lönsamt. Då går det att ha en grundlig genomgång även vid sedvanlig service.

Att skicka bussar till det trafikområdet som har en sådan mek. kan ju fungera vad jag har hört. Dock får det inte bli så pass tung belastning så det går ut över utförandet av arbetet.


Optimal

Söderort har ett företag som åker runt å kollar skicket på bussarnas AC och fixar det som behövs, men endå så sätter förarna ACn på max och öppnar alla fönster och luckor, och sen är vi i ruta 1 igen = trasig AC.

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 22 maj 2010, 11:05:11 AM
Fast hur skönt är det att åka i 18 grader? Sen fick jag lära mig att aldrig ha den lägre än 5 grader kallare än ute. Annars isar den igen ganska fort. 21-22 är ganska perfekt, annars blir det iskallt. Men generellt tror jag utbildningen på hur AC'n ska köras är ganska obefintlig, vilket säkerligen orsakar att dom går sönder rätt ofta. Att det tar tid att fixa beror väl mest på att det inte är verkstan som fixar, utan en extern firma.

Jag har åkt 53xx för 2 år sen, då det var nästan 28 grader ute, och 16,5 grader i bussen. Det var skönt. Men det var inte skönt att komma ut sen. Jag menar inte att man ska ha Acn på 18 grader. Utan vill mest bara påpeka för Matte att ACn startar så fort man bara vrider det minsta lilla på vredet =)

Ersa

Omkring +22 grader bak ska det vara. Gärna inställt så att föraren inte kan sänka det ytterligare. Många är de anläggningar som gått sönder enbart pga att för låg inställd temperatur ställts in på reglaget.
Sidofönster skall endast kunna öppnas av personal med fyrkantsnyckel, efter att de stängt av alla värmekranar innanför luckorna. Detta enbart om AC:n gått sönder. Ingen buss med AC ska ha fönster som passagerarna kan öppna själva.

Matte

Citat från: Jim skrivet 22 maj 2010, 18:34:18 PM
Jag har åkt 53xx för 2 år sen, då det var nästan 28 grader ute, och 16,5 grader i bussen. Det var skönt. Men det var inte skönt att komma ut sen. Jag menar inte att man ska ha Acn på 18 grader. Utan vill mest bara påpeka för Matte att ACn startar så fort man bara vrider det minsta lilla på vredet =)


Fast jag vidarebefodrar bara dom instruktions böcker som jag läst på äldre Scania OmniLinkar. Det är både till 53XX Blå ledvagnar som jag kört och även 66XX vagnarna som Södertörn har. Där står det klart och tydligt hur reostaterna skall vara inställda för att AC ska fungera. Men 66XXX vagnarna är Klimatanläggningar och används som utblås av värme under dom kallare perioderna.

Bussfanatikern

Man kan ju undra om dom förare som har klimatorn på samtidigt som alla fönster och takluckor är öppna gör likadant på sina bilar också?

Matte

Citat från: Bussfanatikern skrivet 24 maj 2010, 03:21:39 AM
Man kan ju undra om dom förare som har klimatorn på samtidigt som alla fönster och takluckor är öppna gör likadant på sina bilar också?

Ärligt talat så är det så att dom vet inte att det finns klimator i bussen. Ser det typ varje dag. Har ibland sagt att dom ska sätta igång klimatorn när dom klagat på att det är så ***** varmt. Då har det på vagnarna som finns i Södertörn vart 66XX som vart helt avstängda på reostaten. Och på 6007-16 vart uppställda på +25 eller helt avstängda där också. Och på 46XX har inte ens knappen för klimator vart på slagen och reostaten för hur mycket den ska kyla har vart på helt minimum(Avstängd)

Optimal

Citat från: Matte skrivet 23 maj 2010, 07:40:04 AM
Fast jag vidarebefodrar bara dom instruktions böcker som jag läst på äldre Scania OmniLinkar. Det är både till 53XX Blå ledvagnar som jag kört och även 66XX vagnarna som Södertörn har. Där står det klart och tydligt hur reostaterna skall vara inställda för att AC ska fungera. Men 66XXX vagnarna är Klimatanläggningar och används som utblås av värme under dom kallare perioderna.

Det har jag läst något liknande.  Men Det stämmer inte. Dom skriver det som är bäst för ACn, det som sliter minst och det som gör att företaget inte behöver reparera dom så ofta. Det är att ställa dom på 21-22 grader. Jag har ställt ovanför klicket engång på en 53xx och det blev då ungefär 16,5-17.0 grader i bussen under en tomkörning när ACn väl fungerade.

buskörare

Citat från: Jim skrivet 24 maj 2010, 10:03:43 AM
Det har jag läst något liknande.  Men Det stämmer inte. Dom skriver det som är bäst för ACn, det som sliter minst och det som gör att företaget inte behöver reparera dom så ofta. Det är att ställa dom på 21-22 grader. Jag har ställt ovanför klicket engång på en 53xx och det blev då ungefär 16,5-17.0 grader i bussen under en tomkörning när ACn väl fungerade.

Självklart skriver dom det som är bäst för AC'n? Det är väl så man ska sköta den för att den ska funka längst?
Eller missförstår jag igen?  :P

M224

Bort med AC och sätt dit fler fönster som går att öppna istället. Helst skall alla fönster gå att öppna.