Stockholms bekvämaste blålinje buss!

Startat av Carl Eric, 19 maj 2010, 16:54:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Tycker jag att dessa är!

Busslink 5749


MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

lil-sis

Och jag som tycker de är vidriga att åka i  :o Iaf när man ska försöka läsa. Vibrationer.

Ersa

Jo, nog är de rätt slitna efter snart ett decennium fram och tillbaka på E18.

M224

Smaken är som baken.  ;D

Jag röstar på Tyresös linje 872, 873 samt 875. De värsta är linje 1, 2, 3 och 4. De vill jag ha bort och ersättas med spårvagn.

Bussmicke

Citat från: lil-sis skrivet 19 maj 2010, 17:16:03 PM
Och jag som tycker de är vidriga att åka i  :o Iaf när man ska försöka läsa. Vibrationer.

instämmer delvis, tycker dessa är för trånga.
Lyckades man inte peta in fler sittplatser när man ändå höll på? :-X  ;D
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Alex Ljusteröbon

Vissa av dom är ass sköna att åka och vissa är helt klart obekväma. Specielt i värmen dom har ju ac men den är aldrig på dent är alltid kokhett hos passagerarna nu
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

lil-sis

Citat från: Bussmicke skrivet 19 maj 2010, 19:12:09 PM
instämmer delvis, tycker dessa är för trånga.
Lyckades man inte peta in fler sittplatser när man ändå höll på? :-X  ;D

Åh jag sätter mig alltid nära dörren när jag åker de där, tänk utrymning ur en sådan  :o Bristen på benutrymme stör mig inte, är så kort  ;D

Bussfanatikern

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 20 maj 2010, 21:33:48 PM
Vissa av dom är ass sköna att åka och vissa är helt klart obekväma. Specielt i värmen dom har ju ac men den är aldrig på dent är alltid kokhett hos passagerarna nu

ACC:n har väl helt enkelt packat ihop för länge sen.

Matte

Citat från: Bussfanatikern skrivet 21 maj 2010, 04:20:35 AM
ACC:n har väl helt enkelt packat ihop för länge sen.

Med ganska stor säkerhet är det så att det inte fungerar alls AC/Klimatanläggning. Så dom borde helt enkelt få komma in på en verkstad för reparation/service.
Sen kan jag även ge ett tips att alla förare inte riktigt förstår hur klimatanläggning/ac aktiveras i vissa bussar. Som tex äldre Scania OmniLink(som inte har gradantals reostat) ska man ställa värme reostat(vredet) för förare(med endast förar AC) och även för passagerare(om bussen har en klimatanläggning för hela vagnen) på mitten mellan av och full värme för att AC ska aktiveras. Har man reostaten helt av eller inte helt på mitten så är det inget annat än luften utifrån som pumpas in eller varmare än luften utifrån. Ser dagligen förare som kör med öppna fönster och tackluckor på vagnar med fungerande klimatanläggning. När jag frågat varför dom inte använder AC så säger dom det inte finns det. Då brukar jag oftast visa hur man ska göra och ställa in så att den startar och så funkar det märker dom.
Däremot är faktiskt Volvos modell med att trycka in en knapp så startar Klimatanläggning mycket enklare(så är det på dom Volvo vagnar jag känner till).
Och har man värmen inne hos förare/passagerare inställd på varmare än ute så är inte ACn aktiv.

at1981

Hej!


Busslink 5653 och de andra med samma standard är SL:s bästa blåbussar eftersom de bl.a. har höga säten med skinn i nackstöden, är normalentré och har tygmatta i taket + ev. gardiner :) om de ej är borttagna :(
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Carl Eric

Citat från: Bussmicke skrivet 19 maj 2010, 19:12:09 PM
instämmer delvis, tycker dessa är för trånga.
Lyckades man inte peta in fler sittplatser när man ändå höll på? :-X  ;D

Bättre fler än för få! På B9S har man ju misslyckats totalt!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredde

Citat från: Matte skrivet 21 maj 2010, 08:24:09 AM
Med ganska stor säkerhet är det så att det inte fungerar alls AC/Klimatanläggning. Så dom borde helt enkelt få komma in på en verkstad för reparation/service.

Gör man inte detta? Det är ju som att åka runt i ett växthus annars, om de inte har öppningsbara sidofönster och takluckor. /Fredde


Optimal

Citat från: Matte skrivet 21 maj 2010, 08:24:09 AM
Med ganska stor säkerhet är det så att det inte fungerar alls AC/Klimatanläggning. Så dom borde helt enkelt få komma in på en verkstad för reparation/service.
Sen kan jag även ge ett tips att alla förare inte riktigt förstår hur klimatanläggning/ac aktiveras i vissa bussar. Som tex äldre Scania OmniLink(som inte har gradantals reostat) ska man ställa värme reostat(vredet) för förare(med endast förar AC) och även för passagerare(om bussen har en klimatanläggning för hela vagnen) på mitten mellan av och full värme för att AC ska aktiveras. Har man reostaten helt av eller inte helt på mitten så är det inget annat än luften utifrån som pumpas in eller varmare än luften utifrån. Ser dagligen förare som kör med öppna fönster och tackluckor på vagnar med fungerande klimatanläggning. När jag frågat varför dom inte använder AC så säger dom det inte finns det. Då brukar jag oftast visa hur man ska göra och ställa in så att den startar och så funkar det märker dom.
Däremot är faktiskt Volvos modell med att trycka in en knapp så startar Klimatanläggning mycket enklare(så är det på dom Volvo vagnar jag känner till).
Och har man värmen inne hos förare/passagerare inställd på varmare än ute så är inte ACn aktiv.

På Scania så startar du ACn på 18 grader genom att bara vrida ovanför klicket. genom att vrida vredet till mitten ger 21-22 grader.

Optimal

Citat från: at1981 skrivet 21 maj 2010, 09:35:00 AM
Hej!


Busslink 5653 och de andra med samma standard är SL:s bästa blåbussar eftersom de bl.a. har höga säten med skinn i nackstöden, är normalentré och har tygmatta i taket + ev. gardiner :) om de ej är borttagna :(

Skinn och skinn. Det är väll Plast.

at1981

Citat från: Jim skrivet 21 maj 2010, 11:49:45 AM
Skinn och skinn. Det är väll Plast.


Hej!

Det ser lite mer fint och ombonat ut i alla fall :).
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.